computer aansluiten op stereo installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

h.ploegstra

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2000
Ik heb op zich geen probleem maar wel een vraag. Misschien kan iemand mij hier antwoord op geven. Ik heb de computer rechtstreeks aangesloten op mijn stereo installatie. Muziek en andere geluiden worden rechtstreeks weergegeven via de stereoinstallatie. Speelt het type geluidskaart ook een rol voor de kwaliteit van de muziek of is dit afhankelijk van de stereo instalatie.

Harrie Ploegstra

Elke schakel heeft invloed op de kwaliteit. Dus ook de geluidskaart.

welke schakel is belangrijker: de geluidskaart of de versterker. Overigens bedankt voor het snelle antwoord.

Harrie Ploegstra

Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende geluidskaarten op m'n PC en de HiFi installatie. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik weinig verschil hoor tussen de ene kaart en de andere kaart, hoewel kenners het tegenovergestelde beweren. Kijk maar eens op het forum van www.hifi.nl. Die hebben daar ook een topic aan gewijd.
Ik gebruik nu zelfs het 6.1 on board geluidskaartje van mijn Epox moederbord en ben heel tevreden

Vergeet niet dat je ook goede (dure) kabels moet hebben van je PC naar Hifi om het kwaliteitsniveau staande te houden.

Ron

Tsja, ook mijn on-board 6.1 kaartje doet het perfect als deze is aangesloten op de DVD-home cinema met de optische uitgang.
Maar toch, geluid wat er niet is (lees hoge en lage tonen) kan ook een hele dure stereo o.i.d. niet tevoorschijn toveren en dat is nu juist het 'probleem' bij hele goedkope geluidskaarten (al dan niet on-board), stuurt de kaart weinig of geen hoge/lage tonen de kabel in of juist veel ruis, zal de stereo daar ook niks aan kunnen veranderen, maar 90% van de mensen hoort het verschil niet tussen een 'goede' en een 'hele goede' geluidskaart. Je zal ongetwijfeld wel verschil gaan horen bij een 'slechte' geluidskaart.

Tja, ook hier is de wet van de verminderde meeropbrengst van toepassing.

Dwz. Voor een paar Ero's koop je een slecht geluidskaartje. Voor 50 EURO koop je een redelijke geluidskaart en die investering is een grote meeropbrengst (in geluidskwaliteit).

Ga je daarna verder, dan ben je bakken met meer geld kwijt terwijl de meeropbrengst van geluidskwaliteit slechts beduidend weinig toeneemt.

Het is maar net welke eisen je stelt aan kwaliteit en hoeveel geld je er voor over hebt.

Ik heb een dijk van een stereo installatie maar ik geloof dat ik echt hoor bij die 90% die geen verschil hoor tussen een goede en hele goede geluidskaart.

Een betere kaart is interessant als je een surround set hebt. Met een versterker en twee boxen ga je er niet op vooruit en is een Creative AudioPCI 128 gewoon goed.

Verder zijn veel mensen toch toondoof, dus test jezelf voor je veel geld gaat uitgeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan