computer bevriest na enkele minuten spelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Whisperer

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2009
Berichten
20
ik heb een redelijk deftige pc en heb al gedurende lange tijd het probleem dat hij bevriest wanneer ik enkele minuten eender welk spel speel. Dit komt soms ook voor als ik langere tijd aan het surfen ben.

Wanneer het gebeurt kan ik niets meer doen, de muis beweegt niet meer, Ctrl+Alt+Del doet niet maar de computer maakt wel nog het geluid van een actieve processor. Wanneer het gebeurt op een moment dat ik surf wordt het soms vooraf gegaan door een langere tijd waarin het scherm een doorzichtige grijze waas krijgt. Ik kan dan wel nog de muis bewegen maar nergens op klikken. Dit leidt echter zelden tot het volledig bevriezen.

Ik heb mijn computer al terug gebracht op fabrieksinstellingen met de CD die Packard Bell me deed branden de eerste keer dat ik de computer startte maar het probleem blijft zich voordoen.

Wat denken jullie? Lijkt mij eerder een hardware probleem maar ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken.
 
Heb je de pc al eens open gemaakt en ontstoft?
Vooral de fans, en koeling van de cpu.
 
jea dit is duidelijk het begin van een processor die oververhit raakt, net als de grafische kaart. zuig dus eens heel goed die pc uit, of als je nog fabrieksgaantie/winkelgarantie hebt, breng/zend hem maar direct terug!
 
jea dit is duidelijk het begin van een processor die oververhit raakt, net als de grafische kaart. zuig dus eens heel goed die pc uit, of als je nog fabrieksgaantie/winkelgarantie hebt, breng/zend hem maar direct terug!

Of zou de voeding - PSU - tekortschieten ?
 
jea dit is duidelijk het begin van een processor die oververhit raakt, net als de grafische kaart. zuig dus eens heel goed die pc uit, of als je nog fabrieksgaantie/winkelgarantie hebt, breng/zend hem maar direct terug!

Beetje snel geconcludeerd is dit. Als je niet eens de temperaturen weet en welke hardware in de pc zit.
 
neen, want ik werk sinds een paar maanden in een computerwinkel, en tot nu toe hebben we al 7 klanten gehad met dit probleem, volledig hetzelfde zoals TopicStarter zei, en de oorzaak was telkens een oververhittende CPU of GPU.

en @ronnie, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat de PSU nieuw maar net genoeg energie leverde om de pc op full load te kunnen draaien, maar door de warmte, kan de PSU zijn efficientie verliezen, en op full load (dan verbruikt de pc meer energie) kan de PSU niet meer genoeg energie leveren, waardoor de hardware uitvallen, of blokkeren.
 
Dat kan best zijn, maar dan mag je dat nog niet concluderen. Laat de TS eerst zijn set up posten en zijn temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
doe pc open, steek een termometer erin, doe hem dicht en ga wat computeren. als ie weer terug vastloopt, moet je pc uitleggen, pc opendoen, thermometer eruithalen en pc terug toe, simpel niet?

en kan je dan ook es posten wat de codenaam is van je pc? (de naam die er op de doos van je pc normaal staat, als modelnaam van je pc)
 
Laatst bewerkt:
Nee dat is niet de oplossing, dan meet je globaal de temp en niet van de onderdelen specifiek...
Ik zou zo een programmaatje posten waarmee je je temp kan opmeten.


edit: programma om de temp op te meten. http://www.cpuid.com/pcwizard.php
hiermee kan je ook gelijk alle hardware zien die in je pc zitten.
 
Laatst bewerkt:
-_- die zeggen nooit de exacte temperatuur. 'k spreek uit ervaring.
beter is toch om eerst globale temp te meten hoor, en zorg wel dan de thermometer niet onderaan ligt, want daar word het vaak minder warm.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het nut van globaal weten van de temp in je kast...De temp is al zo danig afgekoeld door de koeler die op de cpu of op de gpu zit. Of stoppen jullie altijd een thermometer in de pc kast om de temp te meten. Ik weet niet hoor maar dat is echt niet de manier om achter de temp te komen. En sorry dat ik het zegt, maar als jij mijn medewerker was en dat zou doen, zou ik toch een goed functioneringsgesprek met hem voeren.
 
Het gaat niet om hoeveel ervaring / kennis we hebben.
We helpen elkaar belangenloos.

Als je dan toch de pc kast openmaakt, kijk dan gelijk naar de hoeveelheid stof op de koelribben van de processor.
Voornamelijk onder de fan.

Inderdaad klinken de klachten als oververhitting, maar met zekerheid is dat niet te zeggen.
Het BLIJFT een computer........;)
 

die is wel een van de preciezere meetprogramma's, die echt wel dicht komt bij de echte temperatuur

en @ gangkill: wij werken niet met zo'n oeroude gewone thermometers, wij werken met een klein apparaatje, waaraan er 3 of 4 kabeltjes zitten, met hittesensoren, zoals je ook hebt bij meeste FAN-controllers. die kabeltjes passen net tussen de koelribben van de CPU en de GPU, daarmee kunnen wij de temperatuur op 0,05 °C nauwkeurig meten. dus wel redelijk wat nauwkeuriger dan die programma's.
 
^^ je vroeg hoe hij het zou moeten doen, niet hoe ik het zelf doe :p en dat bakkie is ******* handig!
 
Temperatuur na 'freeze' met PC wizard 2009

Processor 28
Moederbord 36
Power/aux 22
Processor core 49-51
GPU diode 59 (Fan op 65%)

(Zal kast eens opendoen en kijken of de fan proper is)

Systeem:
Moederbord : Packard Bell BV MCP73
Chipset : nVidia
Processor : Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2333 MHz
Geheugen : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart : NVIDIA GeForce 9500 GS
Harde Schijf : WDC (640 GB)
DVD-Rom : Optiarc DVD RW AD-7200S SCSI CdRom Device
Monitor Type : PKB MAE200W - 20 inches
Netwerkkaart : MCP73 Ethernet
Besturing : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie 6.00.6001 Service Pack 1
DirectX : Versie 10.00
Windows Performance Index : 4.6

Vista blijkt 32 bit te zijn, moet dat niet 64 zijn met 4GB RAM
 
Je temperaturen zijn goed zo te zien. Lijkt me verstandig je geheugen te laten testen.
www.memtest86.com

Wat voor merk en type voeding heb je en welke wattage kan deze leveren?
 
Damn, jullie zijn vlug. Ik ging net zeggen dat ik wat heb opgezocht en dat die temp meer dan redelijk is... Mijn volgend vermoeden was ook de voeding. En als mijn korte search klopt is het gewoon dat...

FSP Group inc
FSP 250-60HEN
(Total output continuous shall not exceed 250 Watts)

De rotte appel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan