computer blijft opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

peterrrr

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2004
Ik heb een medion PC met besturingssysteem Windows XP.
Als ik de computer aan zet blijft hij maar opstarten.
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?

Ja, maar zonder aanvullende informatie van jou ben ik een half uur aan het typen qua mogelijke oorzaken.

tot hoe ver komt hij wel met opstarten?
hoor je piepjes?
draaien de fans?
draait de hardeschrijf?(soms kan je hem een beetje voelen trillen of horen als hij draait)
wat heb je voor het laatst gedaan voor hij niet meer opstarten?
verder bijzonderheden?

Niet opzoek gaan naar de oorzaak. Gaat je veel tijd kosten namelijk.

Stappenplan:
- opstarten in veilige modus (door herhaardelijk voor Windows start op F5 toets te drukken)
- backup maken van belangrijke gegevens
- met Medion recovery de PC in de aankoopstoestand terug zetten. Daarna nogsteeds problemen? Hardware defect.

Daar kijk ik anders tegenaan. Het kan iets relatiefs onschuldig zijn. Eerst proberen te repareren heeft de voorkeur.

Sluit ik me volledig bij aan. Laat een computer whizzkid langskomen lost het mogelijkerwijs op binnen 10 minuten. Op afstand zijn dit type problemen lastig op te lossen, en zit er vaak meer tijd & ergenis in de het zoeken van de oorzaak en probleem oplossing dan herinstallatie. Vandaar mijn suggestie.

Ik wil het toch graag wat nuanceren: ik zie mijzelf niet als whizzkid, maar het lukt mij bij de Helpmij toch zo nu en dan om op afstand computerproblemen op te lossen. Vaak gebeurt dat mede door bemoeienis van één of meer anderen en tesamen kun je een heel eind komen.

In dit specifieke topic is topicstarter wat kort door de bocht gegaan door te weinig informatie te geven. Als hij / zij dit alsnog doet, dan gaan we zeer zeker aan de slag om proberen het probleem op te lossen.

Vanzelfsprekend staat het TS geheel vrij om jouw raad op te volgen, maar ik ondersteun die raad (op dít moment) nog niet. Stel je voor dat er slechts een videokaartdriverupdate is geweest en dat dát de oorzaak is.........
Even opstarten in de veilige modus, de videokaart deinstalleren en het probleem zou opgelost zijn. Da's dan toch een oplossing van een heel andere orde dan 'even Windows en álle overige programmatuur opnieuw installeren'.

Na aanleiding van een melding over deze topic, kan ik met de melder meegaan en in een volledig installatie van Windows het laatste wat je doet. En nee het kan niet altijd tijd schelen. Mogelijk kun je zelfs nog langer met een schone installatie bezig zijn als blijkt dat het inderdaad bijvoorbeeld aan een driver ligt. Voordat je het systeem weer hebt zoals je ingedeelt had, kost een hoop tijd.

Om meteen aan te geven ga de boel maar back-uppen en het besturiongsysteem opnieuw installeren, is een advies die we niet graag als eerste advies zien.

nouja we kunnen er een mega discussie van maken, maar topic starter geeft weinig informatie, en ik had het niet over herinstallatie, maar medion recovery. Dat sluit je hardware problemen direct uit. Je hoeft mij echt geen lezing te geven waar het aan kan liggen aangezien ik dit voor mijn brood doe. Het is een kwestie van voors en tegens inschatten en met de informatie die ik heb en de kennis van de gebruiker lijkt dit me de beste oplossing. Excuses als dat opeens in slechte toonaarden valt.

@Rhyker,
Lex kennende is hij 'mans' genoeg om zelf te antwoorden, maar toch ook een duit in het discussiezakje van mij:

ik onderschrijf voor de volle 100% je recoverymethode als handigste methode bij een onoplosbaar probleem / probleem dat cumulatief veroorzaakt wordt door allerlei bypass oplossingen.

Proleem dat ik had / heb met jou eerste posting is het feit dat het probleem van TS mogelijk heel simpel op te lossen zou kunnen zijn en in dat kader is jouw 1e reply niet pragmatisch.

De Helpmij is een site om computerproblemen op te lossen en het opnieuw installeren / recoveren is dan een actie die primair nét even té kort door de bocht is, al zou heel goed kunnen blijken dat het uiteindelijk toch de beste is.

Vlak ook even jouw lidmaatschapsduur niet uit (al bijna 1 hele dag!) We moeten / mogen toch wel even wennen aan jouw aanwezigheid / manier van troubleshooting?

Laatst bewerkt:
Ben even buiten beeld geweest, ik realiseer me dat de informatie niet helemaal volledig was. Sorry.
Als ik de computer opstart beginnen alle ventilators te draaien. Hoor ik eerst een geluid in mijn cd rom en hoor ik even later mijn cd rom weer een geluidje maken waarna mijn computer van voor af aan begint het geheel duurd ongeveer 10 seconden. Tijdens deze opstart is er geen beeld op de monitir te zien.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben om goede informatie te geven.
Ik dacht er zelf aan om van een andere HD op te starten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een actie is : opstarten in de veilige modus. Probeer dat svp eerst eens.

Jazeker zou dat theoretisch mogelijk zijn. Bij het aanzetten van de machine op F8 drukken en blijven indrukken (2 tot 3x per seconde).
Het feit dat je monitor niets doet + je beschrijving van de overige 'geluiden', doet vermoeden dat er hardwarematig iets defect is. Als namelijk je Windowsinstallatie overstuur zou zijn, dan zou je sowieso de biosschermen / boodschappen te zien gaan krijgen. Pas op het moment dat een eventuele corrupte Windows zou willen gaan starten, krijg je de bekende opstartloop.

Even afhankelijk van jouw kennis en vaardigheden is het aan te bevelen te starten met een andere monitor. Gebeurt er dan nog niets, dan is de volgende actie mogelijk het verwijderen van insteekkaarten (modem (?), netwerkkaart, geluidskaart) en dan te starten.

Zo elimineer je stuk voor stuk eventuele oorzaken. Een worse case scenario is een defect moederbord. Daar kom je zelf niet achter, maar vereist deskundige hulp.
Als je het biosscherm niet eens krijgt te zien, dan is het opstarten met een Windows DVD / recovery DVD ook een optie. Als je dan wel beeld krijgt, weet je iig zeker dat er hardwarematig niets defect is. Kun je dan wel opstarten dan komt de oplossing van een recovery installatie in beeld.

Monitor is in orde, F8 helpt niet, heb alle insteekkaarten verwijderd hielp ook niet.
en heb een recovery cd gevonden, maar weet niet of het van deze computer is maar als ik die erin stop heeft het ook geen resultaat.
Heeft iemand nog een andere optie behalve de vuilnisbak?

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je iets vertellen over de specificaties van je computer?
wat voor moederbord, processor, voeding etc.
op je moederbord zit een kleine batterijtje. probeer die er eens even voor 30 sec eruit te halen. dan is je bios gereset.
Probeer dan nog eens op te starten

Kun je iets vertellen over de specificaties van je computer?
wat voor moederbord, processor, voeding etc.
op je moederbord zit een kleine batterijtje. probeer die er eens even voor 30 sec eruit te halen. dan is je bios gereset.
Probeer dan nog eens op te starten

Batterijtje eruithalen helpt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan