Computer Browser service niet gestart

Status
Niet open voor verdere reacties.

McRooney

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2005
De Computer Browser service wordt niet gestart. Volgens het logboek komt dat doordat de workstation service niet kon worden gestart.

De foutmeldingen uit het logboek:

Workstation: Kan het stuurprogramma MRxSmb niet laden.

Workstation: Kan het stuurprogramma RDR niet laden.

Service Control Manager: De Workstation-service is gestopt met de specifieke servicefout 2250 (0x8CA).

Service Control Manager: De Computer Browser-service is afhankelijk van de Workstation-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart:
De service heeft een servicespecifieke foutcode geretourneerd.

Service Control Manager: De Workstation-service is gestopt met de specifieke servicefout 2250 (0x8CA).

Wie oh wie weet de oplossing voor dit probleem?
Een sfc /scannow heeft niet geholpen.

De Workstation service kan niet worden gestart. Volgens windows is deze service afhankelijk van de volgende onderdelen:

Alerter
Computer Browser
Messenger
Net Logon
Remote Procedure Call

Elke service in bovenstaand rijtje moet je even checken of die wel aan staan. Dit doe je als volgt:

Start/uitvoeren--> intikken: services.msc

Je ziet nu een lijst met services. Rechtsklik op de naam die je moet checken en kies voor eigenschappen. Kies bij opstarttype automatisch.
Dit doe je dus bij elke service in bovenstaand lijstje. Nadat je alles hebt aangezet, even opnieuw opstarten.

Overigens blijkt dat Messenger en Net Logon niet aan hoeven te staan. Ze staan bij mij uit, terwijl de Work Station Service gewoon draait.
Ik zou dus eerst even kijken naar Alerter, Computer Browser en Remote Procedure Call.

ikself, bedankt voor je reactie.
gedaan wat je had gezegd...

Nu is het geval dat:
Alerter - niet wordt gestart (ook niet na opnieuw opstarten)
Computer Browser (idem dito)
Messenger
Net Logon
Remote Procedure Call (staat aan)
Remote Procedure Call Locator (wil ook niet starten).
De Alerter, Computer Browser en RPC Locator kunnen volgens het logboek niet worden gestart omdat de Workstation service niet gestart kan worden (kan stuurprogramma RDR en MRxSmb niet vinden).
Het lijkt erop dat dus het probleem zit in 'stuurprogramma's RDR en MrxSmb; deze kunnen niet gevonden worden door Workstation. Daardoor gaan er dus een aantal services 'op hun bek'.

zoals al eerder aangegeven: sfc /scannow mocht niet baten.
Iemand nog ideeen?

Kun je met systeemherstel nog terug? Anders is onderstaande link van Microsoft misschien iets voor je, maar als ik 't zo lees heeft 't nogal wat voeten in de aarde, voordat je eraan begint zou ik zeer zeker eerst een systeemherstelpunt aanmaken.

Herinstallatie Workstation Service.

Beste ikself,

die link is naar een document over NT 4.0 Workstation (Developer) en NT Server.
Dat is niet van toepassing op Windows XP.
Echter, ik heb even verder gezocht in Google, en vond iets waarmee ik het lijk te hebben kunnen herinstalleren.
Hopelijk blijft het nu werken.

Hmm, helaas heeft het nog niet geholpen.
Via google vond ik de tip om de Client voor MS netwerken en de File en Printer Sharing voor MS netwerken weg te halen en te herinstalleren.
Dat heeft helaas niet geholpen.

Nog meer ideeen?

Nee niet gezien, maar dit is bij mij niet het geval. Toch bedankt! Nog meer ideeen?

Dit vond ik via deze link:

1. IMPORTANT - Back up your system before making these changes. It is also important to create a new Emergency Repair Disk.

2. Verify that ServiceDll is stored in the registry at HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CurrentControlSet Services lanmanworkstation Parameters

3. You should see an entry with the Name of ServiceDll, Type REG_EXPAND_SZ and Data value of %systemroot%\system32\wkssvc.dll.

4. If this entry does not exist, you can add it with the following steps: a. Choose Edit-New-Expandable String Value. b. Name the new value ServiceDll (it is case sensitive). c. Double-click on this new value and specify Value data: %systemroot%\system32\wkssvc.dll. You could also copy the reg key from a working workstation.

5. After the entry is added to the registry you should be able to start the Workstation Service. NOTE - The uninstall/install of Great Plains does not remove this registry entry.

Misschien is het programma 'Great Plains' waar ze 't over hebben helemaal niet van toepassing op jou systeem, maar 't geeft in ieder geval wel aan hoe je register eruit moet zien, wil je de Workstation-service kunnen starten.

Ikself, dit heb ik geprobeerd, echter het mocht niet helpen.
Ik wordt er een beetje moedeloos van.
Iemand nog ideeen?

Vanwege de twee weken: iemand nog ideeen?
Ik heb verder geen ideeen meer...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan