Computer clonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

oppafashionnl

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2007
Hallo,

ik heb pc met een harde schijf. Nu heb ik ook een externe hardeschijf, die nog groter is dan de schijf die in de computer zit.

Is het nu mogelijk om de totale harde schijf in mijn computer te clonen (dus geïnstalleerde programma, instellingen etc.) op de externe harde schijf, zodat het mogelijk is om eventueel op te starten vanaf de externe harde schijf.

Met welk programma is dat mogelijk. Zou er eventueel voor willen betalen.

Het is mogelijk om de volledige harde schijf te klonen, dus inclusief alles alleen... de externe schijf dan extern als systeemschijf gebruiken zal niet lukken.

Je kunt wel de twee schijven na het klonen omwisselen, dus de externe schijf als interne schijf plaatsen en andersom.

Oke.

En stel dat ik een nieuwe interne harde schrijf koop en deze als D: schijf in de computer voeg, en vervolgens de gehele C: schijf kloon naar de D: schijf. Is het dan mogelijk om die D: schijf in een andere computer te doen en hem op te starten vanaf die schijf, met precies dezelfde gegevens, instellingen en programma's als die andere computer?

Met welk programma zou ik dit moeten doen?

Groet

Helaas niet in een andere computer, alleen wanneer die andere computer echt helemaal 100% gelijk zou zijn qua hardware...

Met welk programma is dat mogelijk. Zou er eventueel voor willen betalen.
Je schrijft helaas niet welke Windows je hebt. Met de duurdere versies van Vista heb je geen externe (betaalde) software nodig, Vista heeft de complete systeembackup "aan boord".

Windows Complete PC Backup and Restore
Available in Windows Vista Business, Ultimate, and Enterprise editions, Windows Complete PC Backup and Restore is a comprehensive, image-based backup tool that will help you out of a tight spot if you need to recover your entire system.

Bron: Microsoft

Laatst bewerkt:
Je schrijft helaas niet welke Windows je hebt. Met de duurdere versies van Vista heb je geen externe (betaalde) software nodig, Vista heeft de complete systeembackup "aan boord".

Windows Complete PC Backup and Restore
Available in Windows Vista Business, Ultimate, and Enterprise editions, Windows Complete PC Backup and Restore is a comprehensive, image-based backup tool that will help you out of a tight spot if you need to recover your entire system.

Bron: Microsoft

Hiermee maak je inderdaad wel een volledige systeem-backup, maar toch echt geen bootable harddisk...

Voor 99% wel en toch voor 99% niet, enige voorwaarde is dat je de CD van Vista hebt, m.a.w. de CD van Vista en de backup vormen samen een bootable CD duo.

Nuance: bij een grote softwareramp (PC is bijna dood / virussen alom of whatever) stop je de CD van Vista in de pc en boot je. Vervolgens doe je daar verder niets mee als kiezen voor de optie: herstel systeem en de tweede keuze die je maakt is: vanaf welke bron. Daar kies je die backup en vervolgens is de Vista CD niet meer nodig.
Theoretisch gezien heb je dus gelijk (de backup is geen bootable backup) praktisch gezien (bij gebruik van de Vista systeembackuptool) is íe dat wel voor 99%, omdat de Vista CD onmiddellijk na het booten en het maken van de herstelkeuze uit de drive kan en de backupschijf / partitie de klus overneemt.

Laatst bewerkt:
Dat zijn we dan eens, maar op deze manier kun je toch geen kloon maken van de ene harddisk naar de andere en die tweede dan als nieuwe bootable disk gaan gebruiken, immers, daar staat dan de backup op.....

Correct.

TS schreef:
Is het nu mogelijk om de totale harde schijf in mijn computer te clonen (dus geïnstalleerde programma, instellingen etc.) op de externe harde schijf, zodat het mogelijk is om eventueel op te starten vanaf de externe harde schijf.

Daar kan de duurdere Vista prima bij helpen / heeft TS geen externe software voor nodig.

Laatst bewerkt:
Correct.

TS schreef:

Daar kan de duurdere Vista prima bij helpen / heeft TS geen externe software voor nodig.

Toch niet, want TS wil dus die grotere harde schijf als 1e schijf (opstart-schijf) gaan gebruiken, en dat kan zo dus niet...

Als dat het uiteindelijke doel van zijn startvraag is, correct, dat zal nimmer werken.

dus met dat programma kan ik de inhoud van mijn totale schijf clonen naar een andere hardschijf, en die eventueel in de toekomst gebruiken bij een crash of wat dan ook?

Dank jullie wel alvast

Dan heb je mogelijk nog niet alles goed begrepen. Als jij "slechts" een backup wil hebben om bij rampen Windows + alle andere programma's terug te zetten, volstaat de buildin backup van de duurdere Vistas prima en heb je géén externe software nodig.

Ik heb xp op mijn computer staan. En ik wil het echt mogelijk maken om een harde schijf te kunnen vervangen en met hetzelfde door te kunnen gaan.

Hoe werkt dat precies met dat programma in grote lijnen?

Ik zal mijn dag niet heben, maar ik weet nog steeds niet zeker of je uitleg wil over de externe tool (Acronis TI) of over de buildin tool van Microsoft zelf?

Ik heb geen Acronis dus daar kan ik niet echt wat over zeggen. Wel in grote lijnen over backup tools:

- bij de opstart mag je eerst een keuze maken wat voor soort backup je wil hebben: een backup die alleen "bestanden" veilig stelt of een complete systeembackup (de kloon die jij bedoelt)

vervolgens mag je aangeven waar die backup naar toe moet : partitie / schijf / DVD's / externe schijf

In een helpschermpje is te lezen wat je moet doen (volgorde) als je de backup ooit nodig zou hebben omdat je systeem "dood" is.

Eenmaal een backup gemaakt, kun je voor toekomstige backups kiezen of je alleen bestanden wil backuppen die sinds de vorige keer zijn gewijzigd of die toen nog niet bestonden of dat je weer een hele backup wil (dit laatste vreet natuurlijk schijfruimte / harddisks)

Da's ongeveer in grote lijnen wat zo'n tool doet.

Echter, de buildinbackupsoftware van Windows Vista doet hetzelfde. Belangrijk is dus of je toe bent aan een nieuwe pc en als je ook een nieuwe Windows aanschaft zal je vooraf de overweging moeten maken of je voor de backup externe software wil kopen of dat je een Windowsversie koopt die het al "in zich heeft" (de wat duurdere versies).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan