Computer crasht met enige regelmaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

canaQ

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2005
Berichten
59
Ik heb sinds afgelopen september een nieuwe laptop, een Asus N55SF. Ik heb al sinds de aankop last van random crashes. Af en toe krijg ik gewoon tijdens internetten (zonder zware belasting dus) een blauw scherm, maar wat me het meest irriteert zijn de crashes tijdens het gamen. Met grote regelmaat blijven spellen gewoon ineens hangen en moet ik de computer d.m.v. de aan/uit knop uitzetten. Ik heb recentelijk Windows opnieuw geïnstalleerd (met de Asus Recovery Partition), en de laatste updates geïnstalleerd. Zou iemand me kunnen helpen om er achter te komen wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Misschien is er iets mis met de hardware, dan weet ik dat ik hem terug kan brengen voor reparatie (dit doe ik in eerste instantie liever niet omdat ik hem voor school veel nodig heb).

Meer info over de laptop:
Asus N55SF (http://www.asus.nl/Notebooks/Multimedia_Entertainment/N55SF/#specifications)
Intel® Core™ i7- 2670QM/2630QM Processor
Windows® 7 Home Premium
6GB RAM
NVIDIA® GeForce® GT 555M 2GB DDR3 VRAM
 
Welke foutmeldingen krijg je bij de crashes? Eventueel ook even in de eventviewer kijken.

Eerste indruk, kapot geheugen, maar mogelijk kunnen de errormessages uitsluitsel geven.
 
Hallo Oh dat is niet goed. In combinatie met je blauw scherm lopen ook je spellen vast, daarom komen dus ook die crashes.

Kun je achterhalen wat de stopfouten zijn. Ik neem aan dat je niet kunt lezen op je blauw scherm wat de oorzaak is omdat deze snel weer verdwijnt of niet.
 
Open Logboeken door achtereenvolgens te klikken op de knop Start, Configuratiescherm, Systeem en beveiliging, Systeembeheer en vervolgens te dubbelklikken op Logboeken.
Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.

In het logboek kun je op zoek naar de foutmelding.
Kijk daarbij onder andere naar de datum en tijd waarop de fout plaats vindt.
 
Oke, ik heb in Logboeken gekeken, en er zijn inderdaad een aantal meldingen. Welke informatie hebben jullie nodig om er iets mee te kunnen?
 
Kijk eens bij de logboeken naar de Windows -> Systeem logboeken

Rond de tijd dat de fout naar voren komt, kijk je naar de kritieke fouten (rood icoon met een kruis)

Specifieke foutmeldingen die naar voren komen kunnen helpen om te bepalen waar de fout zit.
 
Raar, ik heb de N75SF. Als een speer :P. Heb je onnodige drivers verwijderd en trail versies? Ik kreeg een CD met 60 drivers en software waarvan 60 % pruttul was.
 
Dit is de enige kritieke fout die er gevonden wordt, en komt redelijk vaak terug (wat ongeveer wel overeenkomt met de crashes die ik heb ondervonden tijdens het gamen).

Niveau: Kritiek
Bron: Kernel-Power
Gebeurtenis-id: 41
Taakcategorie: (63)

Details
Code:
- System 

  - Provider 

   [ Name]  Microsoft-Windows-Kernel-Power 
   [ Guid]  {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4} 
 
   EventID 41 
 
   Version 2 
 
   Level 1 
 
   Task 63 
 
   Opcode 0 
 
   Keywords 0x8000000000000002 
 
  - TimeCreated 

   [ SystemTime]  2012-04-16T16:57:07.641616100Z 
 
   EventRecordID 14018 
 
   Correlation 
 
  - Execution 

   [ ProcessID]  4 
   [ ThreadID]  8 
 
   Channel System 
 
   Computer Dirk-PC 
 
  - Security 

   [ UserID]  S-1-5-18 
 

- EventData 

  BugcheckCode 0 
  BugcheckParameter1 0x0 
  BugcheckParameter2 0x0 
  BugcheckParameter3 0x0 
  BugcheckParameter4 0x0 
  SleepInProgress false 
  PowerButtonTimestamp 0
 
Deze melding komt naar voren na systeem herstart. Het is niet meer dan een melding dat het systeem de vorige keer niet goed is afgesloten.
Helaas kunnen we daaruit niet afleiden wat de oorzaak van het probleem is.

Kijk ook eens in het logboek Toepassing rond hetzelfde tijdstip als de bovenstaande melding.

Kijk niet alleen naar de kritieke meldingen, maar ook de waarschuwingen (alles behalve de informatiemeldingen met een wit icoon)

Is er een fout/melding die zich blijft herhalen iedere keer dat er een crash is?

Mocht er geen softwareprobleem naar voren komen in de logboeken, dan is het advies om de computer ter reparatie aan te bieden.
 
De volgende fout komt meestal samen met de hiervoor besproken kritieke fout:

Code:
- System 

  - Provider 

   [ Name]  EventLog 
 
  - EventID 6008 

   [ Qualifiers]  32768 
 
   Level 2 
 
   Task 0 
 
   Keywords 0x80000000000000 
 
  - TimeCreated 

   [ SystemTime]  2012-04-16T16:57:47.000000000Z 
 
   EventRecordID 14013 
 
   Channel System 
 
   Computer Dirk-PC 
 
   Security 
 

- EventData 

   18:55:16 
   ‎16-‎4-‎2012 
    
    
   15495 
    
    
   DC070400010010001200370010004701DC0704000100100010003700100047013C0000003C000000000000000000000000000000000000000100000000000000 


--------------------------------------------------------------------------------

Binaire gegevens:


In woorden

0000: 000407DC 00100001 00370012 01470010 
0008: 000407DC 00100001 00370010 01470010 
0010: 0000003C 0000003C 00000000 00000000 
0018: 00000000 00000000 00000001 00000000 


In bytes

0000: DC 07 04 00 01 00 10 00   Ü.......
0008: 12 00 37 00 10 00 47 01   ..7...G.
0010: DC 07 04 00 01 00 10 00   Ü.......
0018: 10 00 37 00 10 00 47 01   ..7...G.
0020: 3C 00 00 00 3C 00 00 00   <...<...
0028: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0030: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0038: 01 00 00 00 00 00 00 00   ........


En een stukje verder zie ik nog een fout staan:

Code:
- System 

  - Provider 

   [ Name]  Microsoft-Windows-WER-SystemErrorReporting 
   [ Guid]  {ABCE23E7-DE45-4366-8631-84FA6C525952} 
   [ EventSourceName]  BugCheck 
 
  - EventID 1001 

   [ Qualifiers]  16384 
 
   Version 0 
 
   Level 2 
 
   Task 0 
 
   Opcode 0 
 
   Keywords 0x80000000000000 
 
  - TimeCreated 

   [ SystemTime]  2012-04-16T12:38:35.000000000Z 
 
   EventRecordID 13864 
 
   Correlation 
 
  - Execution 

   [ ProcessID]  0 
   [ ThreadID]  0 
 
   Channel System 
 
   Computer Dirk-PC 
 
   Security 
 

- EventData 

  param1 0x000000e4 (0x0000000000000001, 0xfffffa800a48faf0, 0x0000000000000001, 0x0000000000000000) 
  param2 C:\Windows\MEMORY.DMP 
  param3 041612-85925-01
 
Helaas is er geen softwareoorzaak te herleiden uit deze foutcodes, wordt de CPU/Videokaart niet te warm?
 
Hij blaast inderdaad flink warme lucht als ik een spel speel. De laptop zelf wordt opzich niet zo heel erg warm, maar de lucht die hij uitblaast dus wel.
 
Er zijn diverse freeware-tools beschikbaar om deze temperaturen uit te lezen, is het mogelijk om de temperaturen door te geven?
 
Ik heb de temperatuur gemeten tijdens een spel spelen:

GPU: 89°C
HD: 39°C
Core 0: 98°C
Core 1: 95°C
Core 2: 96°C
Core 3: 96°C
 
Het gaat hier om een laptop, dus zelf een extra koeling installeren zit er niet in. Ik zou graag willen weten of er iets mis is met de hardware, of dat het (door bijvoorbeeld foutieve drivers) een softwarematige fout is. Als ik het met software zou kunnen oplossen hoef ik hem niet weg te brengen, ik heb enige ervaring met het maken van een pc. Als het foutieve hardware is, ga ik er niet zelf mee aan de slag maar breng ik hem weg (er zit namelijk nog garantie op).
 
Ja natuurlijk heb je gelijk in, maar het waren maar tipkes. Ik zou hem zeker wegbrengen als ik nog garantie heb. ;)
 
Het lijkt er inderdaad op dat de GPU te warm wordt, blokkeer je niet de uitgang van de koeling met je been of de ondergrond?
Indien dit niet het geval is en stof de uitgang niet blokkeert breng de laptop dan weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan