computer crasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

spongbob

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2013
Berichten
31
hallo, ik kreeg daarstraks een blauw scherm met de boodschap 'IRQL not less or equal' Ik heb tegenwoordig wel meerdere problemen want wanneer ik er soms op zit dan loopt hij gewoon vast. Ik heb onlangs nog naar een vorig herstelpunt herstelt maar het probleem is nu al terug, ik heb al gekeken met het programma 'whocrashed', maar daar stonden alleen maar crashes van uit 2010 en 2011. Weet iemand raad?
 
Bij foutmelding "driver irql not less or equal" kan het zinvol zijn om de drivers up te daten.
Kijk hier hoe je dat doet.
 
glazen+bol.jpg


Ik voorspel dat deze vraag opgelost gaat worden. Grapje. Zonder de specificaties van je PC en antwoord op de volgende vragen zal niemand je kunnen helpen.

Heb je nog iets geïnstalleerd voordat je van BSOD's last kreeg?
Wat heb je open staan wanneer je een BSOD krijgt?
Wanneer heb je voor het laatst een schone installatie gedaan?
Hoe oud is je PC?
Maak je gebruik van een SSD?
Welke Windows gebruik je?
Zijn je drivers up-to-date?
Wat zijn de temperaturen van je PC?
En de belangrijkste: de specificaties van je PC. Deze kun je acherhalen met het programma Speccy.

Zo, werk dit lijstje af en post de antwoorden hier:thumb:.
 
Laatst bewerkt:
hallo, ik kreeg daarstraks een blauw scherm met de boodschap 'IRQL not less or equal' Ik heb tegenwoordig wel meerdere problemen want wanneer ik er soms op zit dan loopt hij gewoon vast. Ik heb onlangs nog naar een vorig herstelpunt herstelt maar het probleem is nu al terug, ik heb al gekeken met het programma 'whocrashed', maar daar stonden alleen maar crashes van uit 2010 en 2011. Weet iemand raad?

Had je ook via zoeken en eventvwr bij systeem in de logboeken gekeken of er wat over te vinden is?
Het is nogal een algemene foutmelding.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff560129(v=vs.85).aspx
 
op het moment dat het blauw scherm kwam had ik minecraft-tekkit met skype openstaan, het valt me op dat wanneer ik tekkit op heb staan het processorgebruik en het RAM vrij hoog waren.
ik had ervoor niets geïnstaleerd
begin dit jaar ergens heb ik het register nog eens opgeknapt
mijn pc is uit 2009
ik gebruik windows 7
ik weet niet of mijn drivers nog up to date zijn
de temperaturen weet ik niet juist van de pc
 
En hoe scan je op infecties?
Als je de computer start met de windows dvd (bios dvd speler op first boot) en je gaat naar repareren, is er ook memtest.
draai die een nachtje om fouten in je geheugen op te sporen als die er zouden zijn.
Hoeveel ramgeheugen heb je? Is het wel genoeg voor minecraft?

Je houdt denk ik niet bij wat er allemaal opstart via services en processen?
 
Laatst bewerkt:
ik heb avast als virusscan en heb 4gb ram geheugen, ik weet niet of dat genoeg is voor minecraft

hoe kan je kijken wat er allemaal opstart via services en processen?

ik heb eens gekeken bij de dell site bij de drivers en er zijn er een paar bij die dringend zijn maar aan welke driver zou dit probleem juist liggen?
 
Laatst bewerkt:
Kan wel antwoord geven maar je leest ze toch niet, zeker niet met eventvwr gekeken?
 
ik ben nu even bezig met de computer te scannen op virussen, je weet maar nooit maar wat lees ik niet?
 
ja, hij vond geen virussen maar het probleem lijkt opgelost te zijn, ik heb al een paar dagen geen last meer van die blauwe schermen en een vasthangende pc. Ik had eens op de dell site gekeken bij de drivers en ik heb er een intel-driver voor video opgezet maar ik weet niet of ik het juist heb geïnstalleerd want er gebeurde eigenlijk niet veel
 
Inderdaad, alleen of je er dan duivels door moet worden :)
welke firewall gebruik je spongbob?
die gratis avast gaat je in de toekomst problemen opleveren.
Hoe langer je die gebruikt hoe verder je achter loopt met de updates omdat er geen update pusher in zit.
Het is een zeer kale versie, en als je dan online games speelt kan je beter een betere antivirus gaan gebruiken.
Zelfs microsoft essientials is nog een beter alternatief, ook al is die ook niet zo heel sterk.

gebruik je de gratis avast met windows firewall heb je de volgende situatie.
de firewall van windows blokkeerd alleen verkeer van buiten naar binnen, niet andersom.
je avast zoals je al kon lezen komt steeds verder achter te lopen met de updates, en als jij met een programma online bent heeft dat programma van de firewall toegang tot internet, een virus via dat programma oplopen, daar zal de firewall niks aan doen.
Dan maar hopen dat avast die al kent, want 1 aanval kan genoeg zijn om je weer flink in de problemen te helpen.

Na 6 maanden de gratis avast gebruikt te hebben wordt het redelijk kritiek.
Het beste is altijd nog een goeie beveiligingssuite met minimaal antivirus/phissing en firewall in 1.
als je zo'n programma gebruikt kan je na het installeren ervan de services windows firewall en windows defender (antispyware) uitschakelen in de services.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
maar er komt elke dag zon venstertje van avast dat hij de virusdefinities heeft bij gewerkt, maar wat is dan een goede virusscanner?

nog even een vraagje: is het normaal dat wanneer je niets open hebt staan je RAM al op 25% is (ik heb 4GB RAM)?

ik heb al ongeveer een week geen blauwe schermen en vasthangende computer meer gehad dus ik heb de status op 'opgelost' gezet, volgens mij is het opgelost door de drivers te updaten :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan