Muis

bertus staigerpaip

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2025
Beste helpmijers, mijn mac herkent zijn muis niet meer. Na een reset met -command R- start de mac weer gewoon op. Alleen hij herkent de muis niet meer , hij blijft zoeken, ik gebruik al jaren een logitech muis en die ziet hij nu niet meer, ik heb het ook geprobeerd met een mac muis die herkent hij ook niet. Ik kan zonder die muis niet in de computer komen. Hij start helemaal op maar zonder muis. De mac is helemaal uptodate en beide muizen zijn opgeladen, die computer heb ik hard nodig.
Plaese help mij

Harde reset van de muizen
Zorg ervoor dat de muizen zelf niet in een verkeerde modus staan.
  • Logitech-muis: Zet de muis uit en aan via de schakelaar aan de onderkant. Als de muis een 'Easy-Switch'-knop (met nummers 1, 2, 3) heeft, houd deze dan 3 seconden ingedrukt tot het lampje snel knippert. Dit dwingt de muis in de koppelmodus.
  • Apple Magic Mouse: Zet de muis uit via de schuifknop aan de onderkant (geen groen meer zichtbaar). Wacht 5 seconden en zet hem weer aan (groen wordt zichtbaar).

Zijn dat bluetooth muizen of USB-ontvangers?
Heb je misschien een bedrade muis om te testen of die het wel doet?

Het zijn bluethoot muizen
Bericht automatisch samengevoegd:

Logitech heeft 1,2,3, knoppen, ze knippert in de eerste stand snel, maar de cursor blijft staan, rechtsboven bij de aan uit knop en komt niet los, wat als ik een nieuwe mius koop, dat is ook afwachten, macmuis doet helemaal niks, zelfs nog geen groen lampje, maar ik kan niet controleren of hij vol zit

Laatst bewerkt:
2 muizen via bluetooth die niet werken. Goede kans dat het dan aan bluetooth ligt. Staat dat toevallig uit?

En wat mij betreft mogen opmerkingen als "die heb ik hard nodig" achterwege blijven. We zijn hier allemaal vrijwilligers. Als het spoed heeft moet je naar een winkel of IT bedrijf gaan.

Bluetooth-module geforceerd herstarten
Als u wel een toetsenbord heeft maar geen muis, kunt u Bluetooth via het toetsenbord uit- en aanzetten via Control Center, of gebruik een goedkope bedrade USB-muis om dit via het menu te doen:
  • Klik op het Bluetooth-icoon in de menubalk (of open Systeeminstellingen > Bluetooth).
  • Zet Bluetooth uit, wacht 10 seconden, en zet het weer aan.
Bluetooth-voorkeursbestanden wissen
Soms raakt het configuratiebestand van Bluetooth corrupt. U kunt dit handmatig verwijderen:
  1. Open de Finder.
  2. Druk op Command + Shift + G om het venster "Ga naar map" te openen.
  3. Typ of plak: /Library/Preferences/ en druk op Enter.
  4. Zoek naar het bestand com.apple.Bluetooth.plist.
  5. Sleep dit bestand naar de Prullenmand (u moet mogelijk uw Mac-wachtwoord invoeren).
  6. Herstart uw Mac. Het systeem maakt nu een volledig nieuw, schoon Bluetooth-bestand aan.

Beste RogerS, hoe kan ik zien of mijn bluethoot aan of uit staat als ik er niet in kan, mijn bluethoot werkt, anders kan ik niet inloggen. Mijn toetsenbord werkt ook, anders kan ik mijn wachtwoord niet invoeren. Dus alles werkt, alleen hij ziet mijn muis niet, als die werkt, dan is alles weer in orde

Bron: Claude.
Hieronder staan ook al aanbevelingen die eerder de revue zijn gepasseerd.

Als je toetsenbord via Bluetooth wel verbindt en werkt, dan is Bluetooth op zich niet stuk. Het probleem zit dus specifiek bij de muis (mogelijk een corrupte pairing van die twee apparaten). Dat is goed nieuws, want dan hoeven we niet het hele systeem te resetten.

Zo kom je bij de Bluetooth-instellingen met alleen het toetsenbord:

Stap 1: Open Bluetooth-instellingen

1. Druk op Cmd + Spatie (Spotlight opent)
  2. Typ: Bluetooth
  3. Druk op Enter
Je zit nu in het Bluetooth-scherm van Systeeminstellingen.

Stap 2: Navigeer met het toetsenbord

• Tab = spring naar het volgende element/knop
  • Shift + Tab = spring terug
  • Pijltjes omhoog/omlaag = door de lijst met apparaten bewegen
  • Spatie of Enter = knop indrukken / item selecteren
Stap 3: Check of Bluetooth aan staat
Bovenaan het scherm zie je meestal een toggle "Bluetooth: Aan/Uit". Tab er naartoe en kijk (of laat iemand meekijken) wat de status is. Als hij al aan staat, hoef je niks te doen.

Stap 4: Zoek je Logitech muis in de apparatenlijst
Waarschijnlijk zie je hem staan, mogelijk met status "Verbonden" terwijl hij het dus niet is, of "Niet verbonden".

1. Tab naar het (i)-informatie-icoontje naast de muis in de lijst
  2. Druk op Spatie/Enter
  3. Zoek de knop "Forget This Device" / "Verwijder dit apparaat"
  4. Bevestig met Enter
Stap 5: Muis opnieuw koppelen
  1. Zet de Logitech muis in pairing mode (vaak knopje aan de onderkant ingedrukt houden tot lampje snel knippert. Jij gaf al aan dat stand 1 snel knippert, dus die staat al in pairing mode)
  2. In het Bluetooth-scherm verschijnt de muis onder "Apparaten in de buurt" / "Nearby devices"
  3. Tab ernaartoe, druk op Enter/Spatie om te koppelen

Als de muis niet eens verschijnt in de lijst:
Dan kan het zijn dat de Mac het Bluetooth-apparaat wel "ziet" maar er geen verbinding mee kan maken. Probeer dan:

• De muis helemaal resetten (bij de meeste Logitech-muizen: uit/aan zetten, of de knopjes 1-2-3 tegelijk enkele seconden ingedrukt houden Kijk voor jouw model op logitech.com/support)
Lukt het om zo bij het Bluetooth-scherm te komen? Laat weten wat je ziet staan (verbonden/niet verbonden, welke apparaten in de lijst), dan denk ik met je mee over de volgende stap.

Beste helpmijers, ik ben er uit, het was (is) de dongel vraag mij niet hoe het kan, ik kan er geen zinnig andwoord op geven, ik had alles geprobeerd, maar niks hielp. Toen was er nog een ding de dongel, die er uit gehaald, andere erin en verek hij doet het, nog eens geprobeerd de oude er in deed weer niks, nieuwe er in en hij doet het weer. De oude dongel die er in zat ligt nu in het eindhovenskanaal op de bodem. Jongens bedankt voor jullie hulp, een dikke 10+ van mij. En mopperkontje jij ook bedankt

Mopperkontje?? Naam, nummer!! ;)

De oude dongel die er in zat ligt nu in het eindhovenskanaal op de bodem.
Dat is gewoon crimineel gedrag! 🤣🤣🤣

Daar heb ik Claude niet voor nodig. Zie #6.

Terug
Bovenaan Onderaan