Computer DB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Europeanmind

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Ik maak nu een database waar ik onder andere PC's moet bijhouden.
Ik moet nu een formulier maken of tabel met daarin overzichtelijk alle onderdelen die op voorraad zijn , nu heb ik de vraag hoe ik dit overzichtelijk zou moeten doen

Bekijk bijlage Computer DB.rar

Om te beginnen: zet je db anders op; er zit nu nog niet zoveel logica in. Zo heb je een tabel [Computers] met een veld [SPC nummer] als sleutel, en een tabel [Hardware] met [SPC nummer] als sleutel. Bij ons valt een computer gewoon onder Hardware. En je hebt de tabel [Computer] aan de tabel [Locaties] gekoppeld, waarbij het sleutelveld [Lokaal] gekoppeld is aan [SPC nummer]. Hoe kan een ID van een computer hetzelfde zijn als een ID van een lokaal? En kan er in een lokaal dan maar één computer staan?

Klopt, ik dacht dat ik hardware aan een spc nummer zou koppellen maar dat is dus niet de bedoeling, hardware zal dus bij de Computer tabel komen.

Ik dacht lokaal te kunnen gaan koppellen aan een SPC nummer, maar dat moet natuurlijk ook aan hetzelfde spc nummer..

Kortom: zorg er eerst voor dat je goed voor ogen hebt wat voor gegevens je precies wilt opslaan, en let er ook op dat de relaties tussen de tabellen goed worden gemaakt. Dat is nu ook niet het geval. Je moet, als je een relatie maakt tussen twee tabellen, altijd de optie <Referentiële integriteit> aan (kunnen) zetten, want alleen dan maak je een koppeling waar je wat aan hebt.
Voor wat betreft je tabellen: je hebt dus een tabel [Hardware], en een tabel [Onderdelen] waarin je de hoofdobjecten vastlegt. Deze twee tabellen kun je dan aan elkaar koppelen met een tabel [Hardware_Onderdelen], waarin je per hardware object vastlegt welke onderdelen je wilt bijhouden. Er is dan dus een één-op-veel relatie tussen [Hardware] en [Hardware_Onderdelen], en een één-op-veel relatie tussen [Onderdelen] en [Hardware_Onderdelen]. (Met dus Referentiële Integriteit!)
Dezelfde constructie maak je voor Lokaties en Hardware. Dus ook weer met een koppeltabel.

Kortom: zorg er eerst voor dat je goed voor ogen hebt wat voor gegevens je precies wilt opslaan, en let er ook op dat de relaties tussen de tabellen goed worden gemaakt. Dat is nu ook niet het geval. Je moet, als je een relatie maakt tussen twee tabellen, altijd de optie <Referentiële integriteit> aan (kunnen) zetten, want alleen dan maak je een koppeling waar je wat aan hebt.
Voor wat betreft je tabellen: je hebt dus een tabel [Hardware], en een tabel [Onderdelen] waarin je de hoofdobjecten vastlegt. Deze twee tabellen kun je dan aan elkaar koppelen met een tabel [Hardware_Onderdelen], waarin je per hardware object vastlegt welke onderdelen je wilt bijhouden. Er is dan dus een één-op-veel relatie tussen [Hardware] en [Hardware_Onderdelen], en een één-op-veel relatie tussen [Onderdelen] en [Hardware_Onderdelen]. (Met dus Referentiële Integriteit!)
Dezelfde constructie maak je voor Lokaties en Hardware. Dus ook weer met een koppeltabel.

Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt, ik heb erover zitten denken maar ik begrijp het nog niet helemaal.
Met Hardware bedoel ik dus de Hardware in de Computers die actief zijn in het netwerk dus de clients met SPC nummers, dus dan moet in hardware ook een relatie met SPC Nummers komen van de Tabel Computers correct ?.

En met onderdelen bedoel je de voorraad ? Want dan begrijp ik het meer want met onderdelen bedoel ik de voorraad van kabels etc randapparatuur wat rondslingert in de kelder

Kleine opmerking: Het is niet nodig om een compleet bericht waarop je antwoord te herhalen met een quoot; hij staat er tenslotte voor iedereeen leesbaar vlak boven.

Wat jij in je tabellen op wilt slaan, en hoe je de tabellen wilt noemen, is uiteraard helemaal aan jou. Persoonlijk zie ik als hardware object één apparaat, met een unieke code, leverancier, aanschafdatum, categorie etc. Bij een apparaat kun je onderdelen hebben, zoals toners bij printers etc. Die leg je dus vast in een tabel Onderdelen in mijn optiek. Onderdelen die je in een magazijn hebt, vormen je vooraad, dus dat is een eigen veld in die tabel. Een aparte tabel Voorraad lijkt mij dan ook onnodig. Als je het onderdeelnummer weet, kun je zo opzoeken wat de voorraad is. Wel heb je vermoedelijk een tabel Bestellingen of Mutaties nodig, want er gaan uiteraard onderdelen uit, en je bestelt nieuwe onderdelen. Dat vastleggen doe je dus ook niet in een tabel Voorraad.

Nogmaals: denk eerst goed na over a) de gegevens die de basis vormen van je systeem en b) de processen die je daarvan wilt vastleggen. Volgens mij heb je dat nog niet helder voor ogen... Probeer vooralsnog eerst je processen uit te tekenen, zodat je weet welke transacties en mutaties je moet vastleggen in welke tabellen.

Dat is inderdaad een stuk duidelijker, bedankt.
Dus dan komt er een tabel onderdelen waarin alle onderdelen zich bevinden ( dus ook de onderdelen van de actieve pc's ) , en de onderdelen op voorraad.

Dus dan heeft de SPC Nummer een een op veel relatie met die "onderdelen" toch ?.
Volgens mij begint het een beetje te dagen.:P

In een eerdere post heb ik uitgelegd dat je een koppeltabel nodig hebt, waarin je vastlegt welk hardwarerecord welke onderdelen heeft. Elk onderdeel komt maar één keer in de tabel Onderdelen te staan, maar kan neem ik aan in meerdere apparaten zitten. Vandaar die koppeltabel met twee één-op-veel relaties. De uiteindelijke relatie omschrijf je dan als een veel-op-veel relatie: veel hardware objecten kunnen veel onderdelen bevatten. In mooi Nederlands: één pc kan veel onderdeel bevatten, en één onderdeel kan in veel apparaten zitten. Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Bedankt, het is nu inderdaad duidelijk ik ga het allemaal proberen te maken en zal dan laten zien wat eruit komt :p

Ik kan er vanavond naar kijken; wij draaien nog op 2003.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan