computer doet helemaal niks meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

hecosys

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2002
wij hebben een nieuw intern geheugenkaartje erin gedaan. geheugenkaartje deed op andere computers perfect. is ook de goede geheugenkaartje zei de computerwinkel. Maar toen ik later de computer aanzette deed hij helemaal niks meer.
knipperde geen lampje geen rare piepjes.
en de ventilator in de voeding doet het ook niet.

wat is er aan de hand.

is de voedingkapot of het moederbord.

en hoe moet ik het aanpakken.
gr. niek

Zit de stekker wel in het stopkontakt?

Anders is mogelijk je voeding kapot.

de stekker zit in het stopcontact.
heb meerdere stopcontacten geprobeerd.

maar als de ventilator(voeding) niet draai achterin de computer dan kan je toch aannemen dat hij het niet meer doet.

Zit er misschien een aan/uit schakelaar achter op de computer, waarmee je de stroom kunt afschakelen.

met die schakelaar heb ik veel gewerkt. aan/out.

als ik nieuwe hardware erinbouwde.
is dat slecht dan....

probeer je geheugenkaartje er eens uit te halen en probeer het dan opnieuw, als het dan werkt dan kun je concluderen dat het geheugenkaartje dwars ligt.

greetz
Hewo

Mogelijk is de aan/uit schakelaar aan de achterzijde overleden. Controleer eens met een voltmeter of er stroom is na de schakelaar.

ik heb al geprobeerd het kaarjte eruit halen., maar maak ook geen geluid
normaal moet hij paar keer gaan piepen dat doet hij ook niet.

hoe kun je zien of er stroom op staat.
met z'n speciale schroeven draaier.

Geplaatst door hecosys
hoe kun je zien of er stroom op staat.
met z'n speciale schroeven draaier.
Met een Voltmeter/Multimeter.
Zo'n schroevendraaier heb je in dit geval weinig aan.

ik heb nog een voeding liggen van een 286 kan dat die eraan maakt of geeft dit problemen. het lijk me niet zo geweldig idee, maar als het kan probeer ik het gewoon

Die voeding zal niet zo krachtig zijn.
Ik weet niet om wat voor pc het gaat.

Ik werk zelf momenteel met twee voedingen, omdat ik voedings power te kort kom.

Wat je nog kan proberen is de voeding uit de kast te halen en los aan te zetten.
Dan kan je alle draaden na meten op de voltages.
Hierbij moet je wel een truckje uithalen, anders gaat ie zo ie zo niet aan.
Geplaatst door Lekkere Kwal
atx.gif

Zie hier de atx-stekker. Op het moment dat je met de PS_ON (rood vierkant) aarde maakt, gaat de voeding aan. Het zou kunnen dat je vervolgens ook nog het PWR_OK (groen) signaal moet geven, probeer dat eerst met de 3,3 volt leiding (oranje draad), anders met de 5v (rood), of anders met de 12v (geel). Ik weet niet zeker of de voeding ook tegen 12v op PWR_OK kan, dus wees er zeker van dat hij het echt niet doet!
Bron;
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=103293&highlight=atxstekker

Voordat je een andere voeding probeert, lijkt het me toch eenvoudiger om eerst te kijken of er spanning in het systeem aanwezig is.

ben ff meebezig geweest.
wou het eerst testen. heb stoorm aangezet toen deed het beeldscherm op oranje. dus erstaat wel stroom op en de voeding maak een knetterend geluid en het ventilator gaat schokkende heel langraam vooruit een paar centimeter. De lampje voor bij de computer branden allemaal.

wat kun je hier op maken.... dat de voeding niet meer doet en/of de mainbord kapot is.???

alvast heel erg bedankt

gr. niek

Hallo

Mits de monitor op "standby" gaat wordt de p.c. toch nog voorzien van enkele "elementaire" voedingsspanningen....

Mits er knetterende geluiden uitkomen , lijkt mij de meest logische stap om deze te vervangen .... zeker gezien de geringe kostprijs.

Het gedemonteerd controleren van deze d.m.v. een voltmeter is uiteraard nog veel beter......

Zo weet je tenminste welke voedingsspanning bye bye is ....

Peter

maar je kunt niet zeggen wat er allemaal kapot is.
de voeding is zobizo.. maar het moederbord dan.

een andere voeding eraan hangen en dan kijken.??|

Hallo

Meestal gaan de uitgangsspanningen omlaag , wat enkel een niet meer korrekt werken v/d p.c. inhoudt.

Sporadisch komt het echter wel eens voor dat de uitgangsspanningen echter veel te hoog worden , wat uiteraard een defekt motherboard met toebehoren geeft....

Dit komt echter zeer weinig voor , dus ik zou eerst proberen om de p.c. terug op te starten d.m.v. nieuwe voeding.

Dan systematisch alle toebehoren (harddisk , c.d. r.o.m. etc.... aansluiten)

Zoals ik reeds eerder vermelde , zou je uiteraard eerst eens die defekt powersupply los , uit de p.c. kunnen doormeten d.m.v. multimeter (kontrole op zijn geleverde uitgangsspannigen...)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan