computer doet raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

groene flits

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2007
Hallo,

We hebben in de speelkamer een computer met hierop windows 98. Nu wilde ik er windows 98 se opzetten maar die loopt steeds vast nu ben ik ook tot de conclussie gekomen dat een opstartdiskette niet gepakt wordt. Volgens mij zit er geen msdos meer in kan dat. Als ik via windows naar dos wil krijg ik alleen ruis en kan ik niets meer. Tijdens opstarten krijg ik ook geen meldingen meer en ik moet meestal wel op ctrl of andere toetsen drukken om hem opgestart te krijgen. Kan iemand me helpen dit probleem op te lossen:thumb:

er zit gewoon dos in win 98/98se en in winme is het wat verborgen.
je moet dus een goede start flop heben en daar van af opstarten.
als je dat gedaan heb geef je dit commando.
a: format c:\
zorg voor dat je een floppy heb met cdrom drive ondersteuning die zijn het makelijkste.

Het probleem is juist dat de opstartdiskettes niet gezien worden. Dus ik krijg geen a:\ Ik heb er meerdere gemaakt maar hij ziet ze niet. Als ik in mijn computer onder windows kijk zie ik wel dat er vanalles op staat.???

Dos is er nog in Windows 98 en 98 SE behalve wanneer je geconverteerd hebt naar het FAT32 Bestandssysteem, dan heb je natuurlijk alleen de DOS Opdrachtprompt nog maar. Dat is niet het zelfde en daar kun je niet veel mee. Gebruik jij nu geen twee Windows versies door elkaar sinds je Windows 98 SE installeerde, kijk dan eens bij het opstarten in de Bios of de opstartvolgorde van de schijven wel A C is en niet C A. Wat er fout is met de prompt weet ik niet maar volgens mij moet je eerst DOS installeren en daarmee formatteren. Dan daarna Windows 98 SE schoon installeren.

Ik heb nog niets van windows 98 se erop maar dat wilde ik gaan doen. Ik heb geprobeerd in bios te komen (klopt dat om tijdends het opstarten op f8 te drukken) maar dat is niet gelukt. dus ik kan niet kijken of de A en C goed staan of is er nog een andere methode voor? Hoe kan ik Dos opnieuw installeren ?

Bij het opstarten zie je tijdens de geheugencontrole en in elk geval enkele tellen na het aanzetten de mededeling "Press DEL to enter setup." Het zou mij verbazen wanneer dit bij jou een andere toets is. Als er onderaan geen mededeling over verschijnt staat het mogelijk uitgeschakeld in het bios. Druk dus maar wat op de delete toets na het aanzetten en als de computer piep heeft gedaan, dat is altijd goed. F8 heeft te maken met het opstartmenu van Windows. Dan DOS (waar het allemaal mee begon). Je hebt drie DOS 6.22 diskettes nodig. Als je DOS installeert beoordeeld die of er moet worden geformatteerd. Je hebt altijd de optie om dat te laten doen door na het schijfonderzoek de installatie af te breken en dan op de opdrachtregel de opdracht Format C: /U te geven. Als DOS is geïnstalleerd moet je een CDRom driver installeren. Deze drivers zijn bij veel merken de zelfde voor alle modellen en dus gemakkelijk te verkrijgen. Zelf gebruik ik vaak een uiniversele driver, deze heet gscd.exe en kun je via Google gemakkelijk vinden. Daarna kan Windows 98 op de harde schijf gezet worden.
Als je echt erge problemen bij het opstarten hebt kun je met een batterijtester controleren of de batterij het nog wel doet. Best mogelijk dat deze leeg is. Zo een grote knoopcel batterij is 3 volt, een batterijtester die 1,5 volt kan meten moet dus behoorlijk ver uitslaan. De batterij wordt door de computer vrijwel helemaal leeg gemaakt. De batterij zorgt er voor dat de instellingen van de bios, die nodig zijn om de computer op te starten bewaard blijven. ook de klok loopt daarop. Zou de batterij vervangen moeten worden, schakel dan daarna in de bios de standaard instellingen weer in met Setup Defaults.

Laatst bewerkt:
Ik zie tijdens de opstart ook geen geheugencontrole. Begint daar het probleem misschien al

Ik heb geen diploma maar de computer piept kort, vlak na het aanzetten zodat als er problemen zijn, je weet dat de computer in ieder geval zover kon komen; dat het geheugen gecontroleerd wordt. Bij een andere vraag kwam pas geleden aan de orde dat de computer ook een soort alarm melding heeft van korte en lange pieptonen meteen na het aanzetten. waaruit je kunt afleiden wat er met de hardware niet goed is. Merken die een uitzondering op deze regel zijn ken ik niet. Ga er gewoon eerst vanuit dat de hardware goed zit.
Dan het probleem van dat je de geheugencontole niet ziet. In het Bios kan de geheugencontrole overgeslagen worden. Met deze optie zie je rechtsboven, onder regel met de Bios versie mogelijk geen snel optellend getal. Bij veel computers zie je dan nog steeds de geheugencontrole maar dan gaat dit stukken sneller, namelijk met een andere methode. De meeste gebruikers zullen hoe dan ook van deze optie gebruikmaken. Volgens mij piepen alle computers echter op dat moment wel.
Let op het volgende: Je schreef dat de computer beter opstart door op Contr-Alt-Del te drukken. In dat geval is er geen geheugencontrole. Bepaalde routienes worden dus overgeslagen al ken ik de bijzonderheden hiervan niet. Maak de computer eens open (met de stekker er uit) en kijk dan naar de batterij, Wat voor één er in zit en of je die kunt testen met een batterijtester of een multimeter. Kijk meteen of alle stekkers nog overal goed vast zitten en of je verder iets opvalt.
Ik verdenk de batterij er nu wel sterk van. Bij een oudere computer zou die batterij wel eens geen knoopcel kunnen zijn. Er zijn nog pentium computers gemaakt met ingebouwde accu en met verpakte knoopcellen die gesoldeerd moeten worden. Is het een moderne knoopcel, 2cm groot, dan kun je die overal krijgen. Ze zitten ook in fietscomputers en electronische buikspiertrainers.

Soms hadden computers de F1 toets om kort na het aanzetten in het Bios te komen. Trouwens ze konden ook wel eens pas piepen als het besturingssysteem wordt gestart, dus later pas. Er is niets op tegen om, als de melding over welke toets je moet indrukken niet verschijnt of werd uitgeschakeld, vaak op Del en F1 te drukken Als je de computer hebt aangezet. Je zou dan toch in het Bios moeten kunnen komen om de opstartvolgorde van de schijven te controleren. Schrijf anders eens welk merk en type bios dat het is. Dit staat bovenin links. Eerst zie je de aanduiding en de hoeveelheid geheugen van de grafische kaart verschijnen. De monitor geeft bij koud opstarten dan nog net geen beeld. Daarna het merk en het versienummer van het Bios. Er zijn maar een paar merken. Met Del of F1 moet het volgens mij al kunnen lukken.

Entering BIOS setup
If you can't work out what to press during boot in order to access the BIOS setup, try this handy list:

AMI, Award: Del during boot.
Toshiba: Esc during boot.
Toshiba; Phoenix; Late model PS/1 Value Pnt and 330s: F1 during boot.
NEC: F2 during boot.
Compaq: F10 when square in top RH corner of screen.
IBM PS/2s w/ Reference Partition: Ins during boot.
Dell: Reset twice following by Alt Enter.
Some PS/2s: Alt ?
Some PS/2s when pointer at top right of screen: Ctrl Ins.
AST Advantage, Award, Tandon: Ctrl Alt Esc.
Phoenix: Ctrl Alt S or Ctrl S.
Zenith, Phoenix: Ctrl Alt Ins.
Tandon 386: Ctrl Shift Esc.
Olivetti PC Pro: Shift Ctrl Alt + Num Pad Del.
Others: Ctrl-Esc, Ctrl Alt +

Laatst bewerkt:
nog niet gelukt

Het is me nog niet geluk na geprobeerd te hebben wat hierboven allemaal staat maar ik geef het maar op. Wel bedankt voor al de hulp. We kunnen nu nog spelletjes doen in windows 98 dus moeten de kids het daar maar mee doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan