Computer en laptop gebruiken met bestands- en printer deling lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is niet zo belangrijk wie er gelijk heeft.
Wat wel belangrijk is, is dat jouw probleem verholpen wordt.

nou, of je nu wel of niet de zelfde gebruikersnaam en wachtwoord op beide systemen moet hebben is toch wel een redelijk verschil dacht ik... ;) ik heb het hier in huis trouwens ook wel eens gebruikt, met verschillende accounts op pc's, maar kan natuurlijk wel zijn dat het ff beter werkt als het het zelfde is... (overigens werkt het bij ons in huis ook niet helemaal lekker. dus als het bij haar lukt kan ik het zelfde misschien bij ons toepassen;))

Er draaien hier 8 PC's en hangen allemaal aan elkaar via het netwerk.
Allemaal hebben ze verschillende accounts en wachtwoorden. Er zit ook nog een Linux machine bij en het draait als een zonnetje.

Gewoon even ter info :cool:

Er draaien hier 8 PC's en hangen allemaal aan elkaar via het netwerk.
Allemaal hebben ze verschillende accounts en wachtwoorden. Er zit ook nog een Linux machine bij en het draait als een zonnetje.

Gewoon even ter info :cool:

Ik zag in je systeemgegevens dat je een server hebt staan. Als je met of zonder een server werkt ligt nog wel verschil. Bij een werkgroepen netwerk dienen de gebruikersaccounts bekend te zijn bij de aangesloten computers op een door een server gestuurd netwerk is het voldoende dat de accounts bij de server bekend zijn om van het netwerk gebruik te maken.

Aangezien de topicstarter hier praat over een netwerk op basis van een werkgroep, blijf ik bij mijn standpunt dat het probleem ligt in 2 verschillende administrator accounts, waardoor er op de PC's geen toegang is tot de shared mogelijkheden.

Ook is een leuk probleem dat je op XP-home gewoon in kan loggen met een blanco administrator account en dat je helemaal geen wachtwoord in hoeft te stellen. Wil je de mogelijkheden in XP-pro gebruiken dan moet je een wachtwoord instellen.

Dit heeft tot gevolg dat wanneer XP-pro en XP-home met elkaar verbonden worden dat de administrator accounts vaak 1 met en 1 zonder password zijn.

Dat heeft tot gevolg dat er problemen ontstaan met het sharen van printers en bestanden.

Graag zou ik van de topicstarter willen weten of hij XP-home of Pro of een mix daarvan gebruikt en hoe de bevindingen zijn als op beide computers hetzelfde administrator account aanwezig is.

allebei zijn het volgens mij gewoon home machines. de pc start zonder begin scherm op waar je een gebruikersnaam moet kiezen (dat kan ook alleen in home toch? dan is het blijkbaar home...), de laptop met, met een gebruiker die je kan aanklikken zonder wachtwoord om verder te gaan (dat is niet de naam administrator maar gewoon haar eigen naam, maar wel de enige, dus lijkt me wel met administrator rights).
edit 12.30: ze werkt nu thuis, om 14.00 kan ik bellen om wat dingen te proberen. ik ga dan in iedergeval maar kijken of ik die ip range ergens in de firewalls kan instellen.

Laatst bewerkt:
Ik vond nog een leuk linkje hoe dit in te stellen is met Zonealarm.

Klik hier

Misschien geeft dit al een aardig beeld. Het verschilt meestal niet zo veel met andere fabrikanten.

we hebben op de laptop in norton het ip adres van de computer toegevoegd aan veilige ip adressen. hebben computer en laptop opnieuw opgestart, 5 min. gewacht. toen op de computer de wizard opnieuw doorlopen en toen gezocht naar computers, toen zag hij de laptop wél zitten, en konden hem openen!
toen op de laptop een word docje gedeeld, en die konden we toen openen op de computer.
toen we op de laptop de werkgroep gingen doorzoeken kon hij géén andere computers vinden. even gratis chat gehad met een mcafee medewerker, hebben een mailtje gekregen hoe we veilige ip adressen kunnen aangeven. toen we daar bij die instellingen kwamen zagen we dat de reeks 192.168.0.0-255 wel stond aangevinkt, maar de reeks 192.168.1.0-255 niet, die aangevinkt, opgeslagen, computer en laptop weer herstart.
Nu ziet de laptop ook de computer zitten. met documenten en printer. moeten printer nog evne toevoegen zo, maar denk dat het nu helemaal goed gaat komen...
zit alleen wel even met onze computers thuis, daar zit geen andere firewall als windowsfirewall op volgens mij... word nog even uitzoeken dus, maargoed, dat van me tante is nu hopelijk opgelost...
als mensen hier trouwens nog via google komen en willen weten hoe het moet, in mcafee werkte het met securitycentre 2007 als volgt:
----------
(kopie uit mail van mcafee)
Rechtsklik het M-pictogram (bij de klok),
Klik Open SecurityCenter,
Op de Home, Beveiligings Status pagina klik Internet en Netwerk,
Klik Configureren in het rechter-deelvenster,
Klik Firewall Beveiliging is enabled,
Klik Geavanceerd,
Klik Toegestane en verboden IP adressen
> Van hier uit kunt u vertrouwde IP-adressen invoeren.
----------
in norton kun je ook op een dergelijke manier bij instellingen ip adressen goedkeuren. (heb ik geen beschrijving van, die hebben we na een hoop proberen over de telefoon gevonden, sorry, even zoeken dan;))

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd.
't bleek dus toch beide firewalls te zijn op allebei de computers.
Dit was verreweg ook het meest logische probleem.

Hoe het bij jou thuis zit, ik zou zeggen start hierover een nieuwe topic en gooi de status van deze topic op opgelost.

zal zelf ff proberen thuis, als het niet lukt zal ik ff topic openen idd. iedereen bedankt! (vooral namens mijn tante;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan