Computer gaat niet aan na opnieuw inpluggen voedingskabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brammel

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2005
Ik heb sinds dinsdag mijn computer geupgrade, waardoor ik het volgende systeem nu heb:

Asus A8N-E
Amd 3500
2 keer 512 mb kingston ddr400
ATI X800XT PCI-E

2 keer 120gb WD hdd
Antec truepower 350watt voeding.
DVD speler
DVD brander

Het vet gedrukte heb ik er pas sinds maandag in zitten. De rest, dus ook de voeding, heeft altijd goed gewerkt.

Nu is het probleem dat ik mijn computer meestal niet aan krijg als ik mijn voedingskabel enige tijd (paar minuten) los gekoppeld heb gehad. Ik kan op de power knop drukken, maar hij springt maar niet aan. De fans en zo gaan ook niet draaien. Als ik nu mijn voedingsstekker van het moederbord hotwire, dus pin 14 en 16 doorverbind, dan gaat de pc aan. Haal ik deze hotwire weg, dan springt de computer natuurlijk weer uit. Nu komt het vreemde. Als ik nu op de aan knop druk, dan gaat de computer zonder problemen aan.

Conclusie:
De computer moet nadat de voedingskabel los is geweest eerst gehotwire'ed worden voordat ik hem op de normale manier op kan starten... Waar kan dit nu aan liggen?

zal bij de voeding liggen... alle kabels aangesloten op je nieuwe moederbord?? of je voeding is te zwak(350 watt voor zo'n systeem is niet bijster veel...) Beter een sterkere voeding van minimaal 450 watt te kopen(wel van een A-merk!!:))

Geplaatst door skelle
zal bij de voeding liggen... alle kabels aangesloten op je nieuwe moederbord?? of je voeding is te zwak(350 watt voor zo'n systeem is niet bijster veel...) Beter een sterkere voeding van minimaal 450 watt te kopen(wel van een A-merk!!:))
Hoe kan het dan dat mijn systeem verder dan helemaal stabiel werkt... Heb helaas geen 450 watt voeding om het te testen, maar zal kijken wat ik kan regelen. Alle kabels zijn trouwens aangesloten.

@ Skelle, dit is nou een mooi voorbeeld, dat het met 350Watt wel moet kunnen.(het is inderdaad mischien krap) Dit is een hele goede merk voeding (Antec), die dus echt kan leveren wat ie moet leveren.:) Dit is dus een A-merk voeding.;) Het zijn ook geen goedkope voedingen, uiteraard afhankelijk van het type/model van Antec.

@Brammel,
Welkom op Helpmij.:)

Loop eens stap voor stap al je kabels langs. Eventueel proberen normaal te starten met 1 hardeschijf, 1 geheugen reepje en videokaart.
Dan iedere keer er wat bij doen en kijken of de pc wel goed opstart.

Nu vraag ik me wel af, waarom je de voedingskabel iedere keer los moet koppelen?:confused:

Geplaatst door skelle

Antec is wel een A merk hoor. Volgens mij de beste.

Maar op het eerste zicht, zou ik het eigenlijk niet weten wat er aan de hand kan zijn.

Geplaatst door crash
@ Skelle, dit is nou een mooi voorbeeld, dat het met 350Watt wel moet kunnen.(het is inderdaad mischien krap) Dit is een hele goede merk voeding (Antec), die dus echt kan leveren wat ie moet leveren.:) Dit is dus een A-merk voeding.;) Het zijn ook geen goedkope voedingen, uiteraard afhankelijk van het type/model van Antec.

@Brammel,
Welkom op Helpmij.:)

Loop eens stap voor stap al je kabels langs. Eventueel proberen normaal te starten met 1 hardeschijf, 1 geheugen reepje en videokaart.
Dan iedere keer er wat bij doen en kijken of de pc wel goed opstart.

Nu vraag ik me wel af, waarom je de voedingskabel iedere keer los moet koppelen?:confused:

Heb het ook geprobeert met alleen het moederbord en videokaart, dat gaf hetzelfde probleem.

Ik weet ook dat je niet elke keer je kabel los hoeft te koppelen, maar echt handig is het natuurlijk niet. Als ik mijn computer voor b.v. een lanparty verplaats moet ik hem steeds eerst hotwire'en

Heb net een andere voeding er aan gehangen (cheap qtec 300 watt) en daar werkt het gewoon bij. Ligt dus aan de combinatie van de antec voeding en het asus moederbord. Daar gaat iets fout. Ik denk dat ik 2 draatjes vanaf pin 14 en 16 naar buiten mijn kast leg, zodat als hij niet mocht werken ik hem simpelweg even kan hotwiren. Scheelt me weer minimaal 80 euro. Weet alleen verder niet of dit hotwire'en kwaad kan, lijkt me niet eigenlijk.

Geplaatst door Brammel
Heb net een andere voeding er aan gehangen (cheap qtec 300 watt) en daar werkt het gewoon bij. Ligt dus aan de combinatie van de antec voeding en het asus moederbord. Daar gaat iets fout. Ik denk dat ik 2 draatjes vanaf pin 14 en 16 naar buiten mijn kast leg, zodat als hij niet mocht werken ik hem simpelweg even kan hotwiren. Scheelt me weer minimaal 80 euro. Weet alleen verder niet of dit hotwire'en kwaad kan, lijkt me niet eigenlijk.

Boeh, ik durf niet zeggen dat Antec en Asus vechten,maar met je Qtec voeding, van 300W, met uw systeem, ga je binnen de korste keren problemen krijgen, volgens mij. is volgens mij, een voeding uit de witte producten.

Geplaatst door vanzwam

Boeh, ik durf niet zeggen dat Antec en Asus vechten,maar met je Qtec voeding, van 300W, met uw systeem, ga je binnen de korste keren problemen krijgen, volgens mij. is volgens mij, een voeding uit de witte producten.
Die q tec heb ik er nu ook niet in hangen, heb hem alleen gebruikt om te testen of mijn computer aan zou springen. Heb nu gewoon mijn 350 watt antec voeding er in hangen, die moet het volgens mij wel trekken

Scheelt me weer minimaal 80 euro. Weet alleen verder niet of dit hotwire'en kwaad kan, lijkt me niet eigenlijk. [/B]

Vind het, persoonlijk, een beetje gammel, allemaal. (Draadjes buiten de kast hangen?) Dat "ge-hotwire" zou helemaal niet nodig moeten zijn. Of het kwaad kan, weet ik niet. Heb zelf een Antec voeding en een Asus moederboard en dat werkt gewoon zoals het hoort. Ik denk dat je voeding gewoon naar de galamiezen is. (Ook een Antec kan stuk)

Geplaatst door Sidi

Vind het, persoonlijk, een beetje gammel, allemaal. (Draadjes buiten de kast hangen?) Dat "ge-hotwire" zou helemaal niet nodig moeten zijn. Of het kwaad kan, weet ik niet. Heb zelf een Antec voeding en een Asus moederboard en dat werkt gewoon zoals het hoort. Ik denk dat je voeding gewoon naar de galamiezen is. (Ook een Antec kan stuk)
Waarom werkte mijn voeding dan wel fatsoenlijk op mijn vorige systeem. Daar heeft hij bijna 3 jaar perfect gelopen. Bovendien werkt mijn voeding nu nog steeds goed, alleen dat hij dus niet aan wil nadat de spanning er vanaf wil. Hij wil trouwens wel aan, maar niet als je hem via de normale manier aan wil zetten.

Voeding naar de galamiezen lijkt me dus eigenlijk sterk, waar het wel aan ligt, geen idee.

Geplaatst door Brammel

Die q tec heb ik er nu ook niet in hangen, heb hem alleen gebruikt om te testen of mijn computer aan zou springen. Heb nu gewoon mijn 350 watt antec voeding er in hangen, die moet het volgens mij wel trekken

Het zou natuurlijk kunnen dat je Antec, een defect vertoond. En blijkbaar wel, omdat je andere voedidig het wel doet. Dus ik raad aan, koop een nieuwe Antec, 450W en volgen mij zijn je problemen voorbij.

Geplaatst door vanzwam

Het zou natuurlijk kunnen dat je Antec, een defect vertoond. En blijkbaar wel, omdat je andere voedidig het wel doet. Dus ik raad aan, koop een nieuwe Antec, 450W en volgen mij zijn je problemen voorbij.
Ja, daar ben ik het op zich wel mee eens dat dan de problemen voorbij zijn. Ik vind het alleen het geld niet waard. Ik ga niet minimaal 80 euro betalen voor een vreemd probleem dat zich alleen voordoet als de voedingsstekker er uit is geweest. Zo vaak komt het ook weer nier voor, het is alleen lastig, maar geen 80 euro waard

Geplaatst door Brammel

Ja, daar ben ik het op zich wel mee eens dat dan de problemen voorbij zijn. Ik vind het alleen het geld niet waard. Ik ga niet minimaal 80 euro betalen voor een vreemd probleem dat zich alleen voordoet als de voedingsstekker er uit is geweest. Zo vaak komt het ook weer nier voor, het is alleen lastig, maar geen 80 euro waard

Dat moet je natuurlijk zelf beslissen, daar kunnen wij niet over beslissen.

Geplaatst door Brammel

Waarom werkte mijn voeding dan wel fatsoenlijk op mijn vorige systeem. Daar heeft hij bijna 3 jaar perfect gelopen. Bovendien werkt mijn voeding nu nog steeds goed, alleen dat hij dus niet aan wil nadat de spanning er vanaf wil. Hij wil trouwens wel aan, maar niet als je hem via de normale manier aan wil zetten.

Voeding naar de galamiezen lijkt me dus eigenlijk sterk, waar het wel aan ligt, geen idee.
Tja, dat weet ik ook niet. Eén mijner voedingen ging te vroeg kapot doordat ik dagelijks, na gebruik, de stroom er vanaf haalde. Hoorde later dat je beter de spanning op de voeding kan houden om een soort slijtage te voorkomen. De hoed en de rand weet ik niet (Ben geen electrotechnicus) maar ik geef maar aan dat een voeding heel gewoon 's een keer kapot is. Of je dan perse weer een dure Antec wilt is jouw eigen keuze. Voor minder geld zijn ook goede voedingen te koop...

Geplaatst door Sidi

Tja, dat weet ik ook niet. Eén mijner voedingen ging te vroeg kapot doordat ik dagelijks, na gebruik, de stroom er vanaf haalde. Hoorde later dat je beter de spanning op de voeding kan houden om een soort slijtage te voorkomen. De hoed en de rand weet ik niet (Ben geen electrotechnicus) maar ik geef maar aan dat een voeding heel gewoon 's een keer kapot is. Of je dan perse weer een dure Antec wilt is jouw eigen keuze. Voor minder geld zijn ook goede voedingen te koop...

Ik ben wel electrotechnicus, maar kan me niet voorstellen dat een voeding precies op hetzelfde moment kapot gaat als ik mijn computer upgrade. Maar bedankt voor de informatie allemaal, ik heb het idee dat er weinig aan te doen is, buiten een nieuwe voeding kopen. Hier ga ik nog wel even over denken of ik dat ga doen.

Hotwire je voeding eens buiten de kast en meet alles eens goed door, mischien kom je dan achter het probleem. Kijk ook even of er niks verbogen is bij de connectoren.

Geplaatst door crash
Hotwire je voeding eens buiten de kast en meet alles eens goed door, mischien kom je dan achter het probleem. Kijk ook even of er niks verbogen is bij de connectoren.
Hotwiren van de voeding buiten de kast geeft geen problemen. Het probleem ontstaat echt alleen als de voedingskabel uit de voeding is geweest. Daarna krijg je hem gewoon niet meer op de normale manier aan. Ik ga nog maar eens wat testen...

Hallo

Mits je zelf ook technicus bent , snap ik niet , dat je nog steeds niet eens de oscilloscoop ter hand hebt genomen en eens de rimpel op de elco's in de betrokken voeding hebt gecontroleerd hoor.

Mist de huidige configuratie een a.m.d. betreft , dan vermoed ik dat de voorgaande ook een a.m.d. betrof.

Deze c.p.u.'s , en zeker de vorige generatie zijn bekend om een verhoogde warmteontwikkeling .

Indien deze verhoogde temp. konstant door de p.supply en zijn fan dient te worden afgevoerd , dan drogen de betrokken elco's uit.

Zelfs van een merkvoeding met hightemp. elco's.

Dat de voeding de oorzaak is , heb je zelf al geconstateerd d.m.v. ruilexemplaar.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan