Computer gaat traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Midia

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2013
Hallo,

Ik heb zojuist een pc samengesteld en alles werkt naar behoren, maar hij gaat traag en blijft vaak hangen.
Ik heb een Windows 7 Professional op gezet, maar als ik bijvoorbeeld op Youtube zit en een filmpje kijk, dan blijft die vaak hangen en het ligt zeker niet aan mijn internet, maar aan de computer. Ook als ik een woord typ, dan duurt het even voor het woord op het scherm verschijnt.
Ook bij het openen van nieuwe tabbladen blijft de computer hangen of reageert hij niet.
Het gebeurt ook wel is dat de pc gewoon spontaan blijft hangen en dan moet ik die wel met de power knop opnieuw opstarten.

Ik heb Ccleaner al gedownload en fouten opgelost en met Malwarebytes gescand, maar die vond geen fouten, dus ik zou het echt niet meer weten.

Dit heb ik samengesteld:
-W7 Pro 64-bit
-AMD Athlon 64 3200+ processor
-4GB RAM
-512 MB Nvidia Geforce 9600 GT
-300GB SATA HDD
Verder niks belangrijks

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik wil heel graag kunnen gamen op deze pc.
Bedankt!

Klopt het gegeven dat er een AMD Athlon 64 3200+ in zit? Want dat zou het wel verklaren. Dat is namelijk een zeer oude zwakke processor waar je absoluut niet mee kunt gamen. Daarnaast even een screenshot van taakbeheer posten wanneer de knop 'Processen van alle gebruikers weergeven' is aangeklikt en de CPU-gebruikende processen bovenaan staan (dus op het balkje boven het processorgebruik drukken).

Dat klopt, er zit een AMD Athlon 64 3200+ in, maar ik heb hier nog een AMD Athlon 64 4200+ liggen, misschien moet ik die er is in zetten?
Maar dat kan toch het probleem niet zijn?
Mijn vorige computer was op alle vlakken zwakker, maar die ging veel sneller en bleef nooit hangen.
foto.jpg

Die AMD Athlon 64 X2 4200+ is 3 keer zo snel als de AMD Athlon 64 3200+. Daarnaast is het ook een dualcore. Dus daarmee zul je een prestatiewinst halen.

Heb je alle drivers goed geïnstalleerd (dus ook de chipset drivers)?

Zet ook het energiebeheerschema op 'Hoge prestaties', aangezien de AMD's standaard onderklokt worden wanneer je ze niet zoveel gebruikt. En je wilt natuurlijk het optimale uit die wat oudere CPU's halen.

Ik zou graag ook een screenshot van Speccy willen zien: http://www.piriform.com/speccy/download/standard. Het kan namelijk zijn dat ie door hoge temperaturen niet goed werkt. Wat voor'n koeling heb je erop gezet tijdens het samenstellen? Stock of een andere koeler?

Als ik zo naar de onderdelen kijk: alles is natuurlijk aan de oude kant, is de harde schijf ook oud? Ik heb namelijk het idee dat de harde schijf wat versleten is, dan worden ze ook traag.

Win7 of win8 met een single core processor werkt inderdaad van geen kant. Beide systemen moeten minstens een dual core cpu hebben.
Om het met een single core nog een beetje te laten werken moet je om te beginnen de 32 bits uitgave op zetten en dan de simple uitgave zoals bijv win7 32 bit starter edition. Als je dan ook nog eens alle niet echt noodzakeljke functies, services en automatsich op te starten taken uit weg haalt wil het nog wel een beetje.

Hier staat welke services uitgezet kunnen worden.http://www.sr-pc-hulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf

Van de automatisch op te starten taken vervolgens automatisch defgramenteren, backuppen, application experience, customer experience improvement, Mediacenter, remoteapp and desktop, windows media sharing en windows backup uitzetten.

Ook de windows updates zou ik op handmatig zetten (wel aan laten brengen dus, maar dat dan 1 x per week bewust aanzetten en rustig afwachten).

Laatst bewerkt:
Hier hebben jullie een screenshot van Speccy, maar ik moet wel zeggen dat die andere processor een AMD Athlon 64 4000+ processor is.
Dan kan je ook ineens zien welke HDD ik heb.
Foto1.jpg

bassie, ik heb zojuist ook de chipset drivers geïnstalleerd, maar het probleem blijft zich voortdoen.

Midia, lees mijn opmerking hierboven en je weet wat je moet doen om dit op te lossen.

Ik denk dat K1pje gelijk heeft en die HDD naar de knoppe is. Het is namelijk een Maxtor. Dat is de grootste rotzooi aan harde schijven die er ooit gemaakt zijn. En omdat Maxtor al een tijdje niet meer bestaat, is die harde schijf vast wel net zo oud als de overige onderdelen.

Om te controleren of de HDD inderdaad stuk is, onderneem je deze stappen:

1. Download CrystalDiskInfo:http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/61343/CrystalDiskInfo6_1_14.zip/?use_mirror=jaist.
2. Pak het zipje uit in een nieuw mapje.
3. Voer 'DiskInfo.exe' uit. CrystalDiskInfo zal nu openen.
4. Maak een screenshot en plaats deze hier.
5. Sluit CrystalDiskInfo.
6. Download HDTune: http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe.
7. Installeer HDTune en voer het uit.
8. Ga naar het tabje 'Error scan'.
9. Klik op 'Start'.

De error scan gaat een tijdje duren, afhankelijk van de snelheid van de harde schijf. Doorgaans duurt het niet langer dan een uurtje. Post nadat de error scan voltooid is een screenshot van het venster. De groene blokjes staan voor gezonde sectoren, de rode voor beschadigde onbeschrijfbare sectoren.

Suc6:D!

Dat bevestigt de gedachte dat de harde schijf niet helemaal goed meer is. Ik raad je aan een andere harde schijf te plaatsen die wel goed is en Windows daar vervolgens opnieuw op te installeren. Daarna zou Windows het wel goed moeten doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan