Computer geeft 128mb aan in plaats van 256mb

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giorgio

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Ik heb voor een oude computer wat SD RAM gekocht, maar nu geeft de computer maar 128mb aan terwijl ik 256 erin heb gestoken, ik heb gekeken in everest, en daar geeft ie wel aan dat er een 256mb inzit, maar niet word gebruikt.

Wie kan mij helpen?

Giorgio

Welke besturingssysteem staat er op de PC?

Is het hetzelfde geheugen?

Wordt de 256 MB wel herkend in de BIOS, (en) bij het opstarten van de PC?

XP_PC zei:
Welke besturingssysteem staat er op de PC?

Is het hetzelfde geheugen?

Wordt de 256 MB wel herkend in de BIOS, (en) bij het opstarten van de PC?

Windows 98SE

Nee, die vorige was 128, als ik alleen de nieuwe erin doe geeft ie ook maar 128 aan en als ik die oude erbij stop geeft ie 256 aan, nergens staat eigenlijk dat er 384mb inzit, overal staat 256 behalve in everest, die geeft wel aan dat er 256mb werkgeheugen word gebruikt, maar ergens staat ook dat ik er een reepje van 128 in heb en een van 256, ik denk dat het moet worden geactiveerd ofzo, maar ik weet niet hoe

Hoe oud is de PC? Het lijkt erop dat je moederbord niet meer dan 128 MB per geheugenbankje aankan. Hij ziet het geheugen wel, maar kan het gewoon niet aansturen.

Zoek anders eens je bios merk en type (zo gespecificeerd mogelijk) op. Dan kunnen we kijken of er een bios update is.

XP_PC zei:
Hoe oud is de PC? Het lijkt erop dat je moederbord niet meer dan 128 MB per geheugenbankje aankan. Hij ziet het geheugen wel, maar kan het gewoon niet aansturen.

Zoek anders eens je bios merk en type (zo gespecificeerd mogelijk) op. Dan kunnen we kijken of er een bios update is.

Die pc is al heel erg oud, denk iets van 7 of 8 jaar
In everest staat overigens wel dat ie 256 (maximaal) aankan

Ik ga even het bios merk en type opzoeken

Moederbord

Veld Waarde
Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 10/19/1999-i440BX-<P3B-F>
Moederbordnaam Asus P3B-F

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type SDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
DRAM:FSB verhouding 1:1
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Moederbord Technische Informatie
CPU Sockets/Slots 1
RAM Slots 4 DIMM
Groottefactor(Form Factor) ATX
Moederbordafmeting 190 mm x 300 mm
Moederbord Chipset i440BX
Extra functies JumperFree

Moederbordfabrikant
Firmanaam ASUSTeK Computer Inc.
Productinformatie http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3
BIOS Download http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

BIOS

Veld Waarde
BIOS Eigenschappen
BIOS Type Award Medallion
Award BIOS Type Award Modular BIOS v6.0
Award BIOS Boodschap ASUS P3B-F ACPI BIOS Revision 1004
Datum Systeem BIOS 10/19/99
Datum Video BIOS 04/08/99

BIOS Fabrikant
Firmanaam Phoenix Technologies Ltd.
Productinformatie http://www.phoenix.com/en/products/default.htm
BIOS upgrades http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40

Problemen en Suggesties
Suggestie Are you looking for a BIOS Upgrade? Contact eSupport Today!
Suggestie Het systeem BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.
Suggestie Het video BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.

Voor P3B-F ACPI BIOS Revision 1004 heb ik kunnen vinden:

Asus P3B-F
Processor Slot 1 for Intel® Pentium® III/ II 233MHz~450+MHz or CeleronTM SEPP (Singled-Edge) Processor Chipset Intel® 440BX AGPSet Support and PIIX4E South Bridge System Memory 4 x 168-pin DIMMs Sockets Support 8MB to 1024MB Memory Capacity. PC100 SDRAM 8/16/32/64/128/256MB 168-pin SDRAM, ECC supported AGP Slot Supports 2X Mode AGP 66/133MHz (Sideband) 3.3V Device On Board IDE & Floppy Connectors 2 x UltraDMA/33 Bus Master IDE Ports (Up to 4 IDE Devices). Support UltraDMA/33 : 33MB/Sec (Max) ATAPI IDE CD-ROM & LS-120 Supported 1 x Floppy Port (3 Mode, up to 2.88MB) PC Health Monitoring PC Health Monitoring ASIC Supports CPU Voltage, Fan Status, and System Temperature Detection Intel® LDCM S/W and ASUS PC Probe Utility Bundled Smart Slots for Expansion Flexibility* 6 Pure PCI Slots* compliant with PC ' 99 Requirement 6 PCI Slots* and 1 ISA Slot Provides Greatest Expansion 5 PCI Slots* and 2 ISA Slots Ensures Legacy Compatibility Provide 4 DIMM Slots for Greatest Memory Capacity PC ' 99 Compliant Colorful I/O 1 x PS/2 Keyboard Port 1 x PS/2 Mouse Port 1 x Parallel Port (ECP, EPP Port) 2 x USB Ports 2 x Serial Ports ATX Power Connector 3V, 5V and 12V 20-pin ATX Power Connector, Soft Power Off Supported Smart BIOS Allow Vcore Voltage and System Frequency Adjustable in BIOS without using traditional Jumper Provide Safe Limit for Dangerous Settings such as Vcore to prevent System Crash Bootup Block Write Protection against Virus Infection Support Suspend-To-RAM Function to Save Power IDE/SCSI HD/MO/ZIP/CD ROM/Floppy Bootup supported Still Keep Traditional DIP Adjustment Other Advanced Features Message LED as a reminder to user not to plug or pull up add-on Cards while SB Power is on Fan Status/Temperature/Voltage Monitoring and Alert PS/2 Mouse/Keyboard/Modem Power Up Supported Package Contents P3B-F Motherboard x 1 Universal Retention Module x 1 User's Manual x 1 Driver CD x 1 IDE Cable x 1 Floppy Cable x 1 Board Size ATX Form Factor with size : 19.2cm x 30.4cm (7.55" x 12.0")

En 4x 256 klopt met de maximaal 1 GB.

Omdat een BIOS Upgrade nogal riskant is ga ik even aan iemand vragen of hij nog een idee-tje heeft.. Moment :).

Het grootste reep geheugen dat je op een 440BX moederbord kunt plaatsen is dus een reepje met zestien 128Mbit 16Mx8 doublesided chipjes, wat weer 256MB doublesided geheugen maakt.

Ben bang dat je nu een siglesided reepje hebt 256MM, dat kan die chipset niet adresseren, probeer hem om te ruilen voor een doublesided of 2 x 128MB.

Nu kan de BX chipset maximaal 128MB per geheugenbank aan, dat is dan nu ook het geval, de geheugenbank wil in dit geval zeggen dat het geheugenslot uit 2 banken bestaat.

Het grootste reep geheugen dat je op een 440BX moederbord kunt plaatsen is dus een reepje met zestien 128Mbit 16Mx8 doublesided chipjes, wat weer 256MB doublesided geheugen maakt.

Als het goed is zitten er maar acht chipjes op, het is inderdaad singlesided

Ben bang dat je nu een siglesided reepje hebt 256MM, dat kan die chipset niet adresseren, probeer hem om te ruilen voor een doublesided of 2 x 128MB.

Ja, helemaal gelijk, toen ik het wou bestellen stond er ook niets over single of double sided, dus daar had ik helemaal niet op gelet, omruilen zal duur worden omdat ik hem dan moet opsturen, heb het op internet gekocht...

Nu kan de BX chipset maximaal 128MB per geheugenbank aan, dat is dan nu ook het geval, de geheugenbank wil in dit geval zeggen dat het geheugenslot uit 2 banken bestaat.

Wat bedoel je met banken, ik ken ze als dingen waar je op kan zitten... ;)

Giorgio zei:
Wat bedoel je met banken, ik ken ze als dingen waar je op kan zitten... ;)

Goh, ik kan er ook op staan, liggen, springen.:p alles kan, koffiekan, theekan, thermoskan.:cool:
Maare, wat een mooie kleurtjes gebruik je.:love:

Ontopic, even een quote uit een ander forum.:rolleyes:
De 440BX maximaal 8 rijen ( banken ) aan. Neem hierbij het feit dat doublesided voor twéé rijen telt en singlesided voor één rij. Dus: je kunt maximaal vier 256MB 16Mx8 doublesided reepjes op een 440BX moederbord gebruiken (of acht 128MB reepjes met elk acht 128Mbit 16Mx8 chipjes, maar da's puur theorie: er bestaan geen 440BX moederborden met acht geheugenslotjes ).

Lange Pier zei:
Goh, ik kan er ook op staan, liggen, springen.:p alles kan, koffiekan, theekan, thermoskan.:cool:
Maare, wat een mooie kleurtjes gebruik je.:love:

Ontopic, even een quote uit een ander forum.:rolleyes:
De 440BX maximaal 8 rijen ( banken ) aan. Neem hierbij het feit dat doublesided voor twéé rijen telt en singlesided voor één rij. Dus: je kunt maximaal vier 256MB 16Mx8 doublesided reepjes op een 440BX moederbord gebruiken (of acht 128MB reepjes met elk acht 128Mbit 16Mx8 chipjes, maar da's puur theorie: er bestaan geen 440BX moederborden met acht geheugenslotjes ).

Waterkan, melkkan
Dank je :o

Het is dus echt helemaal niet mogelijk om ervoor te zorgen dat ik alsnog de volle 256mb kan gebruiken?

Giorgio zei:
Waterkan, melkkan
Dank je :o

Het is dus echt helemaal niet mogelijk om ervoor te zorgen dat ik alsnog de volle 256mb kan gebruiken?

Kort en krachtig, nee.:(
Niet met deze chipset.

Giorgio zei:
Weet je misschien welke wel kan met mijn comp?

http://www.cool-prices.nl/index.php/18,hid--2,sgid--177

Bij deze webshop heb ik het gekocht de 256 MB SDRAM - PC133 OEM

Zo te zien, geen van alle, maare, stuur eens een meeltje naar ze, leg je probleem uit, ze helpen vaak prima, ook met omruilen mocht je iets foutiefs hebben besteld en misschien zie ik het fout en hebben ze deze wel.

Laatst bewerkt:
Lange Pier zei:
Zo te zien, geen van alle, maare, stuur eens een meeltje naar ze, leg je probleem uit, ze helpen vaak prima, ook met omruilen mocht je iets foutiefs hebben besteld en misschien zie ik het foet en hebben ze deze wel.

Zal ik doen, heel erg bedankt voor je hulp! :thumb: (jij ook XP_PC :thumb:)

Lange Pier zei:
Succes ermee, hopelijk doen ze niet zo moeilijk over verzendkosten e.d.

Dank je :D, als het goed is moet ik wel voor de verzendkosten betalen, dat stond tenminste op hun website :mad:

Je zegt het al DIMM geheugen (Dual Inline Memory Module) simpel gezegd je hebt er twee nodig om het er in te steken. Ik denk als je nog zo'n module hebt dat je dan wel 256 MB ter beschikking hebt. (blijft moelijk veel geld voor zo'n oud dingetje uittrekken, Mischien een lokale beurs)
Kan ook aan een stukje, zoals ze dat noemen, de organisatie van het module geheugen,
bv 64MB (8M*64) of bv 8MB (2M*32).

En dan nog ff dit: het is altijd nog een THEEPOT! (lol)

Quatsch zei:
Je zegt het al DIMM geheugen (Dual Inline Memory Module) simpel gezegd je hebt er twee nodig om het er in te steken. Ik denk als je nog zo'n module hebt dat je dan wel 256 MB ter beschikking hebt. (blijft moelijk veel geld voor zo'n oud dingetje uittrekken, Mischien een lokale beurs)
Kan ook aan een stukje, zoals ze dat noemen, de organisatie van het module geheugen,
bv 64MB (8M*64) of bv 8MB (2M*32).

En dan nog ff dit: het is altijd nog een THEEPOT! (lol)

DIMM heeft een andere betekenis, aan beide zijde kontaktpunten, 168, 184 of 240 i.t.t. de SIMM, de oude 72 pins EDO ram.
Heeft hier niets mee te maken, ken je pappenheimers.:cool:
Overzichtje.

Enne, theekan, kan, wordt de thee uitgeschonken en in de theepot, of zet je die thee, of het het is een vrouw die graag thee drinkt en op ander vrouwen valt.:p

Laatst bewerkt:
Giorgio zei:
Zal ik doen, heel erg bedankt voor je hulp! :thumb: (jij ook XP_PC :thumb:)

Graag gedaan.. Ik zat hier al aan te denken maar heb het niet opgeschreven..

Succes ermee en laat even weten hoe het afloopt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan