Computer geluid

• Onderwerp starter Onderwerp starter ake
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ake

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Hoi computergenoten
Als computer analfabeet heb ik een vraag die voor jullie mogelijk snel te beantwoorden is. Mijn computer maakt voortdurend een geluid of hij weet ik wat niet aan het doen is. Ook als er niets te doen lijkt blijft hij snel tikkende geluiden maken. Is dat normaal of is mijn computer voortdurend bezig met het verzenden van of verwerken van gegevens? Ik heb een virus scanner van microsoft en die geeft niets aan.
Bedankt voor jullie meedenken
Groetjes Ake

"Tikkend geluid"? Klinkt als een harde schijf die aan het einde van zijn leven komt... Ik raad je aan je (belangrijke) gegevens te backuppen iig.
Het zou echter handig zijn als je iets preciezer kan aangeven waar het vandaan komt uit de pc ;)

Bedankt Orian voor je snelle reactie.
Het is voor mij als leek wel moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan komt.
Ik heb het idee dat de computer iets aan het doen is met data. Ik zie vb achter de computer (ook als hij in rust stand is. regelmatig een ledje oplichten. Het geluid is oook niet altijd even intensief, maar stil is hij nooit. Dus heb ik eigenlijk niet het idee dat het iets met de schijf te maken heeft. Geeft dit iets meer duidelijkheid in de materie?
Groetjes Ake

Je Hardeschijf en Cdspeler zijn de enige hardware met bewegende delen. Daar heb je de meeste kans)

Moederbord, voeding, en rest printen hebben geen bewegende delen.

Het zou hooguit nog een FAN kunnen wezen die zo af en toe tegen een los liggend draadje aantikt..

En zoals Orian al zei, ik zou maar alvast een data backup doen.

maakt hij dat geluid altijd of alleen bij het opstarten. Ik kan me namelijk herinneren dat ik een keer problemen had met mijn interne geheugen. Als dat gebeurd maakt de computer een snel Trillend/brommend geluid tijdens het opstarten. Als dit het geval is, is het vervangen van je interne geheugenkaart(en) een gemakkelijke oplossing.

Het zou ook aan een fan kunnen liggen. Als die niet helemaal goed meer is (beetje los o.i.d.) kan die af en toe wat rare geluiden maken.

Maak eens je computer open en kijk of er iets tussen je fans zit en of je ongeveer kan bepalen waar het geluid van daan komt.

Jaap

Kan ook de Indexing service zijn die je bestanden aan het indexeren is. Daarnaast kunnen vaste geplande scans van je anti-virus etc. hiervoor verantwoordelijk zijn. En dan is er nog de Windows Update-functie die 'op de achtergrond' op zoek gaat naar updates en die ook download.

Als je anti-virus etc. goed zijn bijgwerkt zou ik me dus geen zorgen maken over schijfactiviteit, als dat inderdaad het geluid is waar je het over hebt. Is het echter een 'hard' geluid ("Pling") dan zul je toch je systeemkast open moeten maken en uitzoeken waar het vandaan komt en laat iemand anders dan ook even luisteren of het geluid te hard is of niet. Je kunt ook even een programma downloaden die de status van je harddisks kan uitlezen op mogelijk 'sterfgedrag', zoals Smart monitor.

Succes,

Tijs.

computergeluid

Hoi computergenoten
Allemaal heel erg bedankt voor jullie meedenken.
Het is me duidelijk dat het niet de fan kan zijn. Ook denk ik niet dat het iets te maken heeft met draaiende delen in de computer. Het antwood van tijs lijkt me reeler. Ik bemerk nl dat wanneer ik zelf mee aktiviteit op de computer ontplooi dat hij direckt meer geluidjes produceert. Mogelijk is hij op de achtergrond voortdurend op zoek naar informatie of is hij informatie aan het versturen. Maar toch vraag ik me af of het normaal is. Bij mijn vorige computer had ik daar geen last van. Kan het zijn dat er iets fout is in de instelling van het Vista home premium programma? Ik bemerk soms dat als er relatief weining geluid uit de computerkast komt en ik een programma wil opstarten dat hij gewoon niet reageert en ik die handeling soms wel een paar keer moet herhalen voordat hij bv google/ openoffice enz begint te laden. Lijkt dan soms wel of de computer in slaap is.
Misschien wel vaag voor jullie maar ik kan het niet duidelijker omschrijven. Lijkt me dat door een eventuele voortdurende aktiviteit van de computer ik zelf nooit een volledig beroep op zijn volledige power kan doen.
Misschien heeft iemand een idee. In ieder geval alvast bedankt voor jullie expertise
Groetjes Ake

Je kunt de instructies hier volgen om redelijk zeker te zijn dat niet malware de oorzaak is.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan