computer hangt bij koude start; bios; cpu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noname

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2004
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Sinds kort start mijn pc bij koude start niet goed meer op. Het opstartscherm komt niet verder dan de videokaart en dan slaat de computer af. Ik zie dan nog wel een ledje branden.
Na herhaalde pogingen om opnieuw te starten met de aan/uit knop kom ik uiteindelijk in de BIOS terecht.
Daar komt een melding dat er een nieuwe CPU is geínstalleerd of opnieuw geïnstalleerd (dat heb ik overigens niet gedaan). Nadat ik de BIOS afsluit start de computer gewoon verder op.

Als ie eenmaal werkt is er niets aan de hand. Alles werkt zoals normaal. Als de computer eenmaal heeft gedraaid is opnieuw starten ook geen probleem. Het gebeurt dus alleen als ie echt koud is.

Ik heb me als suf gegoogled maar kom er niet uit: is het de voeding, de batterij of iets anders. Heb recent ook SP2 geïnstalleerd (of is dat toeval).

Mijn moederbord is een ASUS A7V333 en de CPU een AMD Athlon XP 2100 +

Aan het moederbord is niets vreemds te ontdekken.

Batterij checken? Kun je me uitleggen hoe dat moet (had zelf gedacht om maar gewoon een nieuwe te kopen en kijken of het helpt).

De computer is overigens twee jaar oud. Hoe lang/kort gaat zo'n batterij dan mee?

Nou in theorie langer dan 2 jaar, toch gaat het vermoeden daar wel naar uit, als de tijd ook nog eens niet klopt in de bios, weet ik het vrijwel zeker, vreemd toch dat het moederbord daar dan geen melding van geeft, zet je soms de pc uit en haal je ook de voeding los van het lichtnet? dan is het wel te verklaren namelijk.
Heb je onlangs nog iets geinstaleerd aan hardware, nieuw geheugen, andere dingen?

Batterij moet langer mee gaan dan twee jaar.
Je kunt deze even doormeten met een volt/multi meter.
Spanning moet 3 volt zijn.
Type batterij is een CR2032.

Bedankt voor de tips. Ik ga slapen en kom erop terug als ik weer tijd heb.

Heb geen nieuwe hardware geïnstalleerd. Zet inderdaad de spanning van de computer: zit in een stekkerdoos die ik uit zet.

Hij maakt dus ergens een slecht kontakt, probeer eens alle verbindingen na te lopen en aan te drukken. Misschien levert dat wat op.

Geplaatst door Noname
Bedankt voor de tips. Ik ga slapen en kom erop terug als ik weer tijd heb.

Heb geen nieuwe hardware geïnstalleerd. Zet inderdaad de spanning van de computer: zit in een stekkerdoos die ik uit zet.

Als je dan gedurende langere periodes niet achter je computer zit, dan gaat een batterij niet langer mee dan twee jaar.

Groeten Oossie

Ik hoop dat het de oplossing is geweest die batterij.Wat ik nog zou kunnen bedenken, waarom hij bij de koude start niet goed opstart, dat er op het moederbord een lekkende transistor of elco zit.

Hallo

Het antwoord is reeds gegeven , maar .....

Mijn vermoedens gaan in eerste instantie ook uit naar een leeg b.i.o.s. batterijtje.....

Soms C.R. 2025 , meestal C.R 2032 .

Kostprijs +/- 2.00 € in elke eletronikawinkel verkrijgbaar .

Deze dienen een klemspanning te hebben van meer dan 3.00 V (meestal 3.50V)

Of ... uitmeten d.m.v. digitale multimeter of , indien recente p.c. d.m.v. hardware monitor ..........

Indien de b.i.o.s. de r.t.c. of andere settings niet onthoudt na uitschakelen v/d p.c. is een duidelijke indikatie hiervan ...

Enfin .. we horen /lezen wel van de evolutie.

P.s. ; tijdens het eventueele vervangen van deze, hou de + en de - pool v/h batterijteje niet vast d.m.v. uw vingers , het vet op de huid veroorzaakt uiteindelijk oxydatie , en.... de ontlading door aanraking , kan de levensduur van deze tot 6 maanden inkorten ....

De levensduur van dergelijke batterijen hangt v.n.l. af van diverse , meestal oncontroleerbare faktoren , kwaliteit batt. , opslag v/h betrokken motherboard , en ..... hoe lang is deze als "standby" gestockeerd...

Peter

Bedankt voor de vele reacties .

Ik heb inmiddels de batterij vervangen (€ 4,75) en de verbindingen na gelopen.

Na opnieuw opstarten kreeg ik nu de melding "update ESCD succesfully" (geen idee wat dat betekent) en vervolgens de melding dat er nieuwe hardware was gevonden, namelijk een multimedia videocontroller. Dat heb ik maar even genegeerd.

Geen idee wat er allemaal gebeurt. Kan morgen in ieder geval checken of het probleem met de koude start is verholpen.

Cpmuter startte vanuit koude toestand gewoon op. Dus da's mooi.

Er blijft echter een melding komen dat er nieuwe hardware is ontdekt. In apparaatbeheer staan vraagtekens achter multimediacontroller en multimedia videocontroller.

Vervolgens heb ik de drivers van m'n videokaart opnieuw geinstalleerd. Hielp niet. Toen de drivers van Pinnacle PCTV. Hielp ook niet.
Geen idee wat het nu is. Als werkt overigens normaal.

De drivers van je moederbord nog ff opnieuw instaleren, en het probleem is opgelost.
Laat voortaan ook je PC gewoon onder spanning staan, dan gaat de batterij van je moederbord voortaan langer mee.

Groeten Oossie

Het zal wel aan mij liggen, maar hij blijft zeuren. Ik de audio en chipset drivers opnieuw geinstalleerd. Zijn er nog meer?

Heb je een on-board videokaart terwijl je ook een agp kaart in het moederbord hebt zitten?
Dan zou ik de onboard kaart nog even uitschakelen in de BIOS.

Groeten Oossie

Het bleek dat ik toch nog twee drivers moest installeren. Die zijn van Brooktree en waren niet meer te vinden. Inmiddels na lang googelen toch gelukt.
Heb inmiddels van al m'n drivers een back-up gemaakt met behulp van Driver Genius. Voor het geval dat............
Probleem voor de rest opgelost.
Bedankt voor de hulp.

Groeten.

Gerard:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan