Computer hele dag aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapgroot97

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2012
Hallo,

Is het nou eigenlijk slecht om je computer en je beeldscherm de hele dag aan te hebben?
Dan bedoel ik ook met screensaver en dus ook je beeldscherm aan.

Gr,
Jaap Groot

Als je hem de hele dag aanhebt zou ik in plaats van screensaver gewoon in slaapstand zetten.

Of gewoon uitzetten, scheelt je stroom ;) Anders is slaapstand inderdaad een optie

Niks mis mee, maar zet dan de iMac in sluimerstand. De hele dag aan met een screensaver heeft namelijk je backlight van te leiden, en de levensduur van de backlight wordt daar niet beter van.

Een screensaver is om je beeldscherm te beschermen tegen het inbranden, door de nieuwe LCD beeldschermen is dat risico erg klein nu,
maar het kost wel veel energie om je computer lang aan te laten staan.

ik heb laatst een energie meter gekocht en ben erachter gekomen dat mijn computer (incl. beelscherm) 150w gebruikt als hij aan staat en niks doet, waneer je de computer
in stand by zet is dit 0 watt, je bespaart veel energie en kan toch snel op je computer.

3 weken geleden heb ik mijn eerste iMac gekocht. Ik kwam inderdaad ook ergens tegen dat je beter de computer aan kon laten staan (sluimerstand) dan steeds weer aan/uit te zetten. Dit nagevraagd bij de "dealer" tijdens een introductie cursus voor Mac en daar gaf men aan dat het beter was de computer gewoon in sluimerstand te zetten dan helemaal af te sluiten. (Hetzelfde geldt voor programma's die je veel gebruikt, gewoon aan laten staan, dus niet afsluiten via de cmd Q toets maar via dat rode bulletje). Voor jullie misschien allemaal gesneden koek maar ik kan nog een heleboel leren.

Het aanlaten staan van de Mac heeft een pluspunt dat het zogenoemde defragmenteren (windows term) dan mooi in de nachtelijke uurtjes kan gebeuren. MacOS is altijd bezig de HD en geheugen gebruik te optimaliseren. Hier heb je zelf geen hinder van of snelheid verlies. MacOS zit dergelijk goed in mekaar.
Je kunt in gevallen van aan laten staan voor bijvoorbeeld downloaden ook bij de systeem voorkeuren en energie voorkeuren aangeven dat alleen het beeldscherm uit gaat. Mac zal als hij bezig is met downloaden nooit in sluimer vallen.

En voor wat betreft "stroom" verbruik, een mac gebruikt zeer weinig.

Laatst bewerkt:
Het kan zeker geen kwaad op een vaste computer aan te laten, maar zet deze dan wel best in slaap/sluimerstand. Wanneer je een laptop hebt en je wil deze dan verplaatsen best niet laten opstaan. Want als je nog ssd hard schijf hebt kan je u harde schijf beschadigen door de trilling die ontstaan tijdens de verplaatsingen. Het is maar een tip!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan