Geluid start veel te laat bij afspelen media(video)

jackall

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
11 feb 2002
Besturingssysteem
windows 10, windows11
Office versie
2023
Het komt niet vaak voor dat ik ergens niet uitkom, maar nu weet ik het even niet meer.
Het volgende doet zich voor:
De audio hoor je pas na 2-3 seconden nadat een video is gestart.
Eender of het gaat om willekeurig video bestand lokaal via vlc of andere mediaplayer, maar ook online zoals tv kijken of youtube etc. Het geluid is overigens wel synchroon met het beeld.
Ik kan in alle gevallen terug naar het begin en dan is het geluid direct aanwezig.

Alles al geprobeerd, zoals drivers herinstalleren, oudere drivers doen precies hetzelfde.

Gaat om een HP zbook i7(9e gen), 16gb. windows 11 Pro versie 24H2 build 2600.4770
Realtek audio
Momenteel alles up to date

probeer eens als je internet niet aan staat een accound(offline test accound) extra te maken en erna mee inloggen en nog eens testen.
Wat weet je hierdoor of het een setting is die door/voor de gebruiker is .
Of het is voor alle gebruikers dan zit je richting drivers enz te kijken . (vlc heeft wel enkele instelling om beeld met audio te verschuiven of aan te passen)
Als het bijvoorbeeld vrt news zou betreffen niet elke opname is synchrone met geluid.
Met vlc heb ik al veel liggen stoeien dus als je meer wil weten ask...

Heb je het probleem ook als je via een koptelefoon luistert? En wel eens een externe audio interface geprobeerd?

@kenikavanbis
Het moet iets in windows of de drivers zijn.
Ik zei al zowel alles online als lokaal, is het geluid pas na 2-3 seconden te horen.
Het loopt verder allemaal perfect synchroon.
Alleen na de start van een filmpje, zowel online als lokaal via eender mediaplayer duurt het 2-3 seconden voordat het geluid pas te horen is.

@OctaFish
Dat maakt geen verschil.
Getest met een loop van en naar mijn keyboard(Genos) via een audio interface.
(die gebruik ik overigens normaal alleen als opname apparaat van de Genos naar zbook).

- Schakel de audioverbeteringen (enhancements) in Windows uit
- Audiodrivers controleren (apparaatbeheer)
- Drivers voor grafische kaarten controleren
- Instellingen besturingssysteem en mediaspeler controleren
- Aansluitingen kabels controleren

In Windows Media Player kan de optie 'Frames verwijderen om audio en video gesynchroniseerd te houden' helpen als je synchronisatieproblemen ondervindt.

Bij sommige mediaspelers kun je de instellingen voor audiovertraging aanpassen, wat kan helpen bij kleine afwijkingen.

Tv's en Bluetooth:
Als je een tv of Bluetooth-luidsprekers gebruikt, controleer dan de instellingen ervan op energiebesparende functies die een vertraging kunnen veroorzaken bij het starten van het afspelen van audio.

@Senso
Geen van genoemde suggesties is van toepassing.
Drivers etc zijn up to date evenals windows zelf.
Audio enhancement is niet actief.
Gebruik op laptop uitsluitend interne speakers of bekabelde headset/plugs.

Dat is mooi. Dan zijn die uitgesloten. Ik lees op internet dat dit een normaal verschijnsel is en te maken heeft met buffering. Verder gooit men vaak op internet 'vertraging van audio' en 'niet synchroon' op één hoop. Is toch een duidelijk verschil!

Deze nog gevonden:
  • Ga naar de Menubalk en kies “VLC > Voorkeuren.”
  • Klik op “Alles tonen.”
  • Zoek de optie “Audio desynchronisatie compensatie” in het submenu “Audio”.
  • Nu moet je de instelling aanpassen. Onthoud dat je positieve of negatieve waarden kunt gebruiken om het geluid te verplaatsen en het naar achteren of naar voren te verplaatsen zoals vereist.
  • Blijf afstemmen totdat de video absoluut perfect is. De compensatie zou nu gerepareerd moeten zijn.
Stond ook in post 2.
Wat dan vreemd is dat in de titel staat 'audiodelay' en later maakt men daar 'synchronisatie' van en jij zegt daar is geen sprake van.

Laatst bewerkt:
@Senso
Er is totaal geen sprake van niet synchroon lopen.
Het is alleen zo dat bij het starten van een film in een mediaplayer, of online zoals youtube, via fb, tiktok of andere sociale media of andere sites die videos afspelen ten allertijden de 1e 2 a 3 seconden gewoon geen geluid te horen is. Zelfs bij online tv kijken, netflix enzovoorts.

Er is totaal geen sprake van niet synchroon lopen.
Dat is precies wat ik ook zeg.

Staat duidelijk in bericht 1: Het geluid is overigens wel synchroon met het beeld.
Echter ga je zoeken dan worden delay en synchroon door elkaar gehaald.

Verdere punten:
  • Your modem or router is out-of-date, damaged, or not operating properly.
  • Or there are too many devices on the network at one time.
- Browser is overloaded met tijdelijke en cache data.
- Malware
- When a Wi-Fi network slows down than usual, you might experience slow video buffering.
- insufficient internet bandwidth
- Not enough bandwidth speed
- Or there are too many devices on the network at one time.

- Do you use an ad blocker? My buffering issues went away when I disabled adblock on
- I opened an incognito window...

Laatst bewerkt:
Één ding is mij nog niet helemaal duidelijk. Als je een nieuwe video opstart, is dat omdat je elke keer een nieuwe (VLC) sessie opstart, of is het ook als je vanuit de geopende speler een nieuwe video begint? En de speler dus niet opnieuw geopend hoeft te worden?

@OctaFish
Het maakt geen verschil of er bij een reeds geopende vlc of andere mediaplayer een nieuwe film gestart wordt. Het gebeurt zelfs wanneer ik het pauzeer en weer wil gaan hervatten. (niet alleen in de mediaplayers maar ook online) Als voorbeeld: Als ik Tv kijk (online) en van zender wissel heb ik precies hetzelfde probleem.

Zijn dat Windows drivers of drivers van de fabrikant. Kijk eens onder Windows Updates of er > Optioneel wat wordt aangeboden.
Er staat dat je Windows moet booten in Safe Mode en dan de audio driver moet updaten.

Onderstaande gedaan?
1.Run Windows audio or sound troubleshooter. First of all, search for Troubleshoot on Windows 11 search bar, then click into the first suggestion from the list. Then, choose Other troubleshooters > find Audio and click Run > Then type the problem you face, for example of me to fix your problem, i typed "audio no sound in the first few secs" then the troubleshooter should either deal with the problem or at least give you some advice.

%systemroot%\system32\msdt.exe -id AudioPlaybackDiagnostic

Ik lees ook dat een 'headset' de oorzaak kan zijn van dergelijke problemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan