Computer helemaal dood...

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordidroj

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hallo forumleden,

Mijn computer had een paar dagen geleden nog Windows 7 32-bit en werkte prima. Maar ik wilde hem upgraden naar 64-bit en downloade ik dus Windows 7 64-bit.

Vanochtend begon ik aan de overgang van 32-bit naar 64-bit. Ik wilde al mijn data backupen maar DVD's branden had geen zin omdat ik meer dan 70 GB aan applicatie's en bestanden had. Ook al mijn externe harde schijfen zaten zo goed als vol.

Mijn harde schijf zag er als volgt uit, mijn C partitie (waar Windows 7 op stond) had 220 GB en zat zo goed als vol (1 GB over ofzo). Daarna had ik nog een D partitie waarop ik ooit Windows Vista op had gezet (deze was 30 GB). Alleen daar deed ik nooit iets mee. Ik formateerde dus de D partitie en maakte een nieuwe partitie genaamd "backup". Daar zette ik het eerste deel van mijn bestanden op.

Omdat ik tog al wist dat ik de huidige computer niet meer zo ging gebruiken verwijderde ik zo goed als alles uit de Program Files. Ik had immers nog de applicatie's om ze met Windows 7 64-bit opnieuw te installeren.

Dat scheelde heelveel ruimte en ik maakte de C partitie 60 GB kleiner en ik maakte de backup partitie 60 GB groter en knalde daar al mijn gedownloade software op. Nu zat de backup partitie helemaal vol. Ik moest nu alleen nog maar mijn persoonlijke bestanden erop zetten. Mijn dierbaarste bestanden, eigen gecomponeerde muziek, foto's bestanden..

Dat was in totaal zo'n 5 GB. In mijn partitie manager maakte ik de C partitie 10 GB kleiner en voegde 10 GB toe aan de backup partitie. Ik drukte op Aply en de computer begon te rebooten. Hij ging aan het werk en omdat het de vorige keer ook een tijd duurde totdat de partitie's goed waren geworden ging ik even naar buiten en daarna kwam ik terug en was er een error. De computer was gestopt met de taken (het groter maken en het kleiner maken van de partitie's).

Toen ging mijn computer niet meer aan. Nou.. hij ging wel aan maar ik las een bericht: "BOOTMGR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Toen heb ik ERD Commander 2005 erin gestopt en daar ben ik in de explorer gaan kijken of mijn bestanden er nog waren. Ik ging naar de C partitie en er stond, Size: 0 Bytes .... Al mijn bestanden, mijn muziek, mijn graphische ontwerpen, mijn... Toen klikte ik met mijn rechter muisknop en ging naar propeties. Daar stond dat de schijf nog redelijk vol was en ook hoeveel GB de schijf was enzo. Maar met ERD Commander kon ik er dus niet in..

Ik wist niet wat ik moest doen en ik had ook geen recovery disk gemaakt.
Ik ging naar mijn buurman en hij gaf mij zijn recovery disk (ook van Windows 7 32-bit) en vertelde mij dat die disk misschien wel zou kunnen werken.

Nu heb ik de disk in mijn pc gestopt en hij boot ook netjes vanaf de disk. Ik heb op "Startup repair" en toen moest ik een OS selecteren. Maar hij detecteerde geen enkele OS. Ik heb maar op volgende geklikt zonder geen enkele partitie aan te vinken. (want er waren geen mogelijkheden).

Mijn PC is nu al zo'n drie uur bezig met het herstellen van fouten. Er staat:
"Repairing disk errors. This might take over an hour to complete."
Maar hij is dus al wat langer bezig. En omdat hij ook geen enkele OS detecteerde begin ik nu te denken of dit nog zin heeft..

Is mijn C partitie helemaal dood? Of is er nog hoop dat al mijn bestanden nog terug kunnen komen?

Ik zou jullie hulp heer erg op prijs stellen!
Sommige foto's en bestanden zijn mij namelijk heel dierbaar.

Met vriendelijke groet,
Jordi

Hoi,
je kan Win 32-bits niet upgraden naar 64-bits. Alleen een clean install. is mogelijk. Download HirensBootCd en red daar evt. je bestanden mee als dat nog mogelijk is. Daarna een clean install.

Laatst bewerkt:
Euhm, by the way,
Upgraden van 32 naar 64 bit???
Heb jij dan wel een 64 bit capabel systeem?
Aangezien 64 bit niet een 'super' versie is tegenover 32 bit, het is alleen voor meer hardware ondersteuning.

Voor de files te redden;

Heb je nog "lege" CD waarvan we een Boot-CD (Hiren's boot cd) kunnen maken?

Zo ja;

Gebruik een PC waar je nog wel uiteraard kan op werken.

1) Ga naar http://www.hirensbootcd.org/download/
2) Download de ISO (495 MB groot)
3) Volg de instructies voor het branden op de website.
4) Stel in de BIOS instellingen v/d defecte computer in dat er vanaf CD als 1ste wordt geboot.
5) Steek de CD die we zojuist hebben gemaakt.

Kies de 2de optie Start Mini XP, ga via de Mini XP en vanuit daar kan je je files backupen..

hirensbootcd.jpg

Hallo forumleden,

Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Ik ga dan maar die "Hiren's boot cd" downloaden en dan maar hopen
dat die wel werkt..

Groet,
Jordi

EDIT:
Ik weet dat het niet mogelijk is om de pc "up te graden" naar 64-bit. Daarom was ik ook van plan
om de Windows 7 gewoon geheel opnieuw te installeren. En ja, mijn computer is daar krachtig genoeg voor.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb net Hiren's boot cd gebruikt maar mini Windows xp herkend noch de C partitie, noch de D partitie..
Bij "Mijn PC" staan alleen twee harde schijfen:

Name:____________Type:____________Total space:_______Free space:
(B:/) Ramdrive_____Local Disk_________528 MB___________523 MB_______<-- Dit staat in het blauw
(X:/) Mini Xp______Local Disk_________130 MB___________127 MB________<-- Dit staat in het zwart

Ook heb ik het programma'tje "Check Disk" geopend. Daar typte ik de letter "C" in en er kwam het volgende te staan: "Cannot open volume for direct acces". Ook bij de letter "D" kwam het zelfde bericht.

Dat vond ik aan de ene kant jammer, maar aan de ene kant ook wel weer positief. Er stond cannot open volume, maar er stond niet. "Volume not found". Ik probeerde het zelfde nog een keer te doen met een letter waarvan de letter aan geen enkele schijf is gebonden in mijn pc, namelijk: "S".
Maar ook met de letter "S" kreeg ik het zelfde bericht...

Maar het rare is dat ERD Commander wel de C partitie zag. Daar stond alleen dat de D partitie 0 bytes was maar bij propeties dat er wel degelijk bestanden op stonden. De backup schijf (D) zag ERD Commander ook en deze was ook te openen.

Iemand nog suggestie's?

Groet,
Jordi

EDIT:
Zou het kunnen zijn dat de System Repair Disk van mijn buurman er voor gezorgt heeft dat Hiren's boot cd geen enkele partitie ziet?

Laatst bewerkt:
Sommige partities kunnen een andere property (bijv. Deleted of Active) hebben gekregen door bepaalde bewerkingen. Daardoor vind Mini XP deze niet, maar er zijn nog dozijnen tools aanwezig op de Hiren's boot CD.. Je moet maar eens kijken bij Recovery of Backup in Mini XP..
Je kan ook altijd i.p.v. Mini XP, Hiren's boot menu nemen.

Laatst bewerkt:
Hij doet het weer!

Mijn buurman kwam zojuist te hulp schieten en hij deed weer ERD Commander erin. En opeens waren al mijn bestanden weer zichtbaar :D

Ik heb er een backup van gemaakt en nu typ ik dit op mijn eigen vertrouwde pc'tje :)

Groet,
Jordi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan