Computer herstart uit zichzelf

Status
Niet open voor verdere reacties.

ghostroy1

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2011
Berichten
11
hallo,
ik heb de laatste tijd een probleem met mijn computer, hij herstart uit zichzelf.
het is onregelmatig, maar heel erg vervelend.
laatst heb ik 8 uur lang gewoon de computer aan kunnen laten staan, en de dag erna herstarte hij weer elke 5 minuten.
ik heb Windows xp service pack 3 , helemaal geupdate. mijn computer gescand op virussen, waarbij AVG mijn computer virus vrij verklaart.
ik dacht eerst dat het misschien de stof in de computerkast was, maar ik heb hem helemaal uitgestoft maar dat werkte ook niet.
ik heb windows meerdere malen opnieuw geinstalleerd , maar ook dat haalde niks uit.\
ik dacht dat het misschien aan de temperaturen lag , maar dit weet ik niet zeker want ik ben niet zo'n expert met computer dus misschien kan iemand mij vertellen of deze gegevens normaal zijn :
-processor 38 graden
-moederbord 25 graden
-power/aux 25 graden
-harde schijf 49 graden
- processor ventilator 1790 rpm
- chassis ventilator 21176 rpm
- power/aux ventilator 21176 rpm
- aux 866 rpm
als jullie meer gegevens nodig hebben, hoor ik dat graag en zal ik ze proberen te achterhalen :p
als iemand me hierbij kan helpen zou het heel geapprecieerd zijn.
bij voorbaat bedankt.
 
Welk merk, model van pc heb je?
Sluit hij 'mooi' af, of valt hij ineens uit?
 
Ik kan 3 dingen bedenken: draaien sommige fans echt met meer dan 20000 omwentelingen of moet dat 2176rpm zijn?

Wanneer heb je voor de laatste keer de computer schoon gemaakt (aka uitgeblazen met perslucht om de stof te verwijderen)?

Is de voeding nog goed?
 
Ik kan 3 dingen bedenken: draaien sommige fans echt met meer dan 20000 omwentelingen of moet dat 2176rpm zijn?

Had ik zelfs nog over het hoofd gezien...
20000 is bijna onmogelijk denk ik, zelfs serverfans draaien meestal maar een 5000-tal toeren...
 
bedankt voor de snelle reactie, had ik niet echt verwacht haha.
uhm hij valt gewoon meteen uit en dan start ie zich opnieuw op.
dus niet netjes afsluiten.
uhm iemand suggereerde mij pc wizard 2010, en die geeft aan meer dan 20000 rpm :\
hoe kan ik nagaan of de voeding nog goed is?
en computer is intel pentium 4 ht
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen merk-pc van Dell of HP ofzo? Gewoon een merkloze bak? (is niets slecht mee hoor ;))
Is dit zo'n minitower, of een gewone normale tower (dus zo'n grote bak, de 'standaardpc')?
 
volgens mij is het de voeding...
Maar dit is natuurlijk maar een gok.. Ik zou wel eens zekerheid willen over de aantal rotaties van de fans, want 20000 is héél hoog...
Maar kan op dit moment niets bedenken om dat te testen met een ander programma :s
 
Een voeding kan je doormeten: dat kan of met een voltmeter of je kijkt in de BIOS: soms staan daar ook de spanningen vermeld. Bedenk dat een voeding net zo duur is als de tijdwaarde van de pc. Ik zal een vriend vragen of die een leenvoeding kan uitlenen...
 
Het spontaan rebooten van je computer kan ook duiden op een probleem met je geheugen. Het RAM geheugen kun je testen met Memtest, dit staat o.a. op Hiren's BootCD:

http://www.hirensbootcd.org/download/

Brand de ISO op een CD en start de computer opnieuw op vanaf deze CD. In het menu kun je Memtest selecteren.
 
marco, heh ik heb werkelijk geen flauw idee wat een ISO is, en al zeker niet hoe k het moet branden? :s
lutz, als het echt de voeding is dan laat ik het zo. de computer hoeft namelijk nog maar een maand mee. dan koop ik een laptop voor school.
maar hoe kan ik het zien in de BIOS, en waar kan ik de bios vinden ? :$
sorry voor de stomme vragen.
ik hoopte dat het gewoon een software foutje was of zo want dan kon ik hem die maand nog gebruiken.
 
In onderstaand topic staat alles uitgelegd over ISO bestanden en hoe deze te branden:

*Klik*
 
even ertussendoor, mijn computer heeft geen brander
is het dan eigenlijk nog wel mogelijk om de ISO te branden?
 
Je zult het dan op een andere computer moeten doen.

Het kan ook via een USB stick, download dan de "Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7)" van de homepage:

http://www.memtest.org/

Er staat ook een download bij voor een floppy.
 
Laatst bewerkt:
Memtest werkt inderdaad niet vanuit Windows zelf.
 
lutz, als het echt de voeding is dan laat ik het zo. de computer hoeft namelijk nog maar een maand mee. dan koop ik een laptop voor school.

Als er inderdaad iets vervangen moet worden, zou het zonde zijn om daar nog geld aan te verspillen, want je koopt binnen een maand toch een nieuwe...
En waarschijnlijk zal het wel zoiets zijn, dat er vervangen moet worden...
 
@ghostroy1:

Zoals ik al aangaf in post #15: heb je een USB stick of een floppy, dan kan je het geheugen alsnog testen met Memtest. Je hoeft dan niets te branden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan