Computer komt Windows niet meer in

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Berichten
472
Het volgende probleem is ontstaan bij een goede vriend van mij:

Hij heeft Windows met behulp van het programma 'controle systeembestanden' (sfc) gecontroleerd op fouten, en iderdaad er kwam een melding dat 'user.exe' beschadigd was, hij heeft zijn Windows 98 CD-ROM erin gedaan, dit 'user.exe. opgezocht en het beschadigde bestand is vervangen, de computer vroeg 'm de PC opnieuw op te starten en dit deed hij.
Maar nu doet de hele PC niets meer, hij start op en als hij Windows in wil komt er een zwart scherm, de PC doet even niets en srart opnieuw op, wil je hem de Veilige Modus opstarten dan gebeurd er hetzelfde, weer zwart scherm en hij komt Windows niet meer in, scherm blijft zwart en hij start weer op, een groot probleem.

Weet iemand een oplossing? Het betreft hier overgens Windows 98. (met een plus pakket of oziets dacht ik)
 
In het F8 menu heb je ook de optie "stap-voor-stap" met bevestiging. Heb je die ook al geprobeerd? Die optie kan wat lang duren, maar daarmee haal je waarschijnlijk wel de "schuldige" eruit.

Groetjes,
Bennie
 
Hoe kun je dan snel zien wat de 'dader' is, staat er dan iets?

Overigens kwam ik dit nog tegen:

____
Het programma sfc.exe is bedoeld om systeembestanden van Windows te kontroleren.
In Windows 98 heet het dan ook in het Nederlands: "Controle Systeembestanden".

Wanneer je het programma laat werken, dan merkt het beschadigde of veranderde systeembestanden op
en biedt het je de mogelijkheid om de originele bestanden automatisch van de cdrom te laten halen en
die ook automatisch te kopiëren naar de juiste plek op de harde schijf. Handig, of...?

Het stelt ook meteen al voor, om een kopie van het oude bestand voor de zekerheid te bewaren.
Nou, doe dat maar gerust, want Sfc.exe veroorzaakt meer problemen dan het oplost...

Om maar meteen een koe van een fout te noemen: Sfc meldt vaak, dat het bestand User.exe is beschadigd.
Dat is niet waar, anders zou Windows niet kunnen opstarten en zou Sfc.exe niet eens kunnen werken...
Maar dat is nog niet alles, want wat je volgens de wet van dinges mag verwachten gebeurt:
het verkeerde bestand User.exe wordt netjes voor je terug gezet.
(Zie vorige tip: er staan op de Windows 98 cdrom namelijk twee bestanden met de naam User.exe,
het kleinste bestand is het verkeerde.)

Gevolg: no more Windows als je de volgende keer je komputer aanzet: hij kapt er volkomen mee.
Oplossing: opstarten in dos, ga naar de map c:\windows\helpdesk\sfc en kopieer User.exe naar c:\windows\system.

Niet alleen de hierboven vermelde fout wordt gemaakt: wanneer je echt alle voorstellen uitvoert,
loop je het risiko, dat je meer problemen dan oplossingen krijgt. Gewoon niet doen dus.

Oplossing:

cd windows
cd helpdesk
cd sfc
copy user.exe c:\windows\system

(overigens: moet je dat achter elkaar dus gewoon intikken, ik heb niet zoveel verstand van DOS)

Ik hoop dat dan het probleem is opgelost, jullie horen het nog wel, ik ga morgenochtend eens bij die PC kijken.
 
Voor het dos gedeelte :

na opstarten via flop zie je de prompt

A:>

Dat wil zeggen dat je op de a schijf bent.

Dan type je waar je naar toe wilt. In jouw geval dus de cd speler . Als je 1 harde schijf hebt en 1 cd speler is dat E . Dit omdat de opstartflop van windows een virtuele schijf d aanmaakt. Dus C = 1ste hd en vandaar tel je verder . De virtuele drive komt altijd na de harde schijfen.

Voor gemak even dus de cd rom = E

je typt E: en entert

dan zie je dus E:>

dan moet je naar de directorie (lees map)waar user.exe te vinden is. cd betekent change directorie (verander van map)

cd windows [enteren]
cd helpdesk [enteren]
cd sfc [enteren]

makkelijker is cd e:\windows\helpdesk\sfc [enteren]

tja en dan ist simpel copieren .

copy user.exe c:\windows\system [enter]

waarschijnlijk vraagt ie ook om het te overschrijven maar dat lijkt me logisch. yes ja nu gaan met die banaan .

whhopoopps sorry moet dus van c:\windows\helpdesk\sfc kopieeren .. ach tis laat hier hoop dat het duidelijk is . :)

succes
 
Laatst bewerkt:
Met de optie van Bennie kom je waarschijnlijk verder, het lijkt me wat vroeg om aan trojans te denken.

Met stap-voor-stap zie je alles wat geladen wordt voorbij komen en kan je het al dan niet tegenhouden. Je moet het waarschijnlijk een paar keer doorlopen om in te zien wat wat is, maar ik heb zo al eens een windows 98 van de ondergang gered.
 
Geplaatst door lima
Mijn gedachte gaat meteen uit naar een Trojan die zich in het systeem genesteld heeft, formateren helaas

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/trojan.diskfil.html

section_title_removal.gif

1. Update the virus definitions.
2. Restart the computer in Safe mode.
3. Run a full system scan, and delete all files that are detected as Trojan.Diskfil.
Formatteren:confused:?
 
Wel het probleem is opgelost, nadat Windows er over heen is geintalleerd doet alles het weer, hij weer is weer blij...

Bedankt voor jullie reacties en tips! :up:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan