Computer loopt om onbekende reden vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurgenhoekstra

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2015
Hallo,

Ik heb hier een PC die continu vast loopt. Meestal reageert de pc na een minuut wel weer maar het is wel ontzettend vervelend. Vooral als ik aan het browsen ben loopt de pc vaak vast. Eind vorig jaar zat ik met precies het zelfde probleem en toen heb ik hier ook een vraag gesteld. (http://www.helpmij.nl/forum/showthre...pt-steeds-vast) Toen bleek uiteindelijk dat het moederbord dat ik toen had door een fout niet compatible was met mijn CPU. Niet heel lang geleden heb ik van de winkel waar ik mijn moederbord heb gekocht kosteloos dat moederbord kunnen omruilen voor de ASRock 970 Extreme4. (ik had 2 identieke pc's die het zelfde probleem hadden en van allebei is het moederbord dus vervangen). Moederborden geïnstalleerd, Windows opnieuw geïnstalleerd. Het probleem was toen eindelijk weg en de pc werkte weer normaal. Helaas begint bij 1 pc het probleem weer terug te komen. Vorig jaar heb ik mijn SSD en HDD's vervangen door grotere. Omdat ik zelf dacht dat het probleem vorig jaar aan de voeding lag is die vorig jaar ook vervangen (dat had geen resultaat toen). En ik heb het RAM geheugen tijdelijk vervangen door dat van een andere computer maar ook dat maakte geen verschil. Ook met de temperatuur lijkt mij niet veel mis.

Ik heb zelf zo'n idee dat het probleem rond de CPU zit aangezien zo'n beetje alles al is verwisseld/vervangen zonder resultaat.

Mijn specs zijn:

Windows 10 Pro 64-bit
RAM: 8GB DDR3 (single)
CPU: AMD FX-8320 (3,5GHz)
Moederbord: ASRock 970 Extreme4
GPU: NVIDIA GeForce GTX 750

En de uitdraai van Speccy:
http://speccy.piriform.com/results/VHEmTDNKEvj6Vd7YHus7OqP

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Geen idee. Ligt het niet voor de hand om dan de logboeken te bekijken. Zoekvak > Gebeurtenis logboeken weergeven / Event Viewer

Ik zag trouwens dat je hier tot op heden geen reactie meer hebt gehad van degene die jou vroeg om een uitdraai van Speccy te posten.

Je schrijft dat het vooral bij het browsen gebeurt. Geen idee welk percentage het woord "vooral" vertegenwoordigt, maar als dat substantieel is, dan zou je je wellicht af moeten vragen welke "processen" hardwarematig / softwarematig gebruikt worden bij het browsen.
Hardwarematig zijn dat, behoudens de voeding die natuurlijk altijd een rol speelt als de machine aan is, iig. de processor, het geheugen, de videokaart en de netwerkadapter. Configuratiescherm geeft (neem ik aan) bij geen van deze apparaten een uitroepteken?

Softwarematig is het Windows, je browser, flash (?), Java (?), invoegtoepassingen.

Heb je al eens een keer een andere browser geprobeerd?

Heb je Windows al eens in de veilige modus (met netwerkondersteuning) opgestart en dan een poosje gesurfd?

Door nog wat dingetjes uit te proberen kun je er wellicht achter komen in welke richting je het probleem moet zoeken.

Bij welke andere 'processen' loopt de machine ook wel eens vast? Is dat bij specifieke taken of is dat random?

Je schrijft dat het probleem bij 1 machine 'terugkwam'. Een probleem wat er eerst niet is en enige tijd later weer terugkomt zou ook heel eenvoudig aan warmteontwikkeling kunnen liggen. Als de machine weer eens is vastgelopen, kijk daarna dan gelijk eens bij Speccy wat de temperaturen zijn.

Het woord "vooral" zak denk ik zo'n 80% zijn. Een andere browser heb ik ook al geprobeerd. Ik gebruik nu voornamelijk chrome en daar loopt de computer dan ook vaak in vast. Ik heb tussendoor een poosje Firefox gebruikt en de computer loopt dan merkbaar minder vast maar blijft het op random momenten opeens doen. Ik heb niet echt specifiek er op gelet bij welke andere processen de computer ook vast loopt. Soms blijft de computer bij het opstarten of aanmelden ook hangen. Net voordat ik kan inloggen blijft het scherm dan opeens een poosje zwart.

Vanochtend toen de pc vast liep wilde ik direct daarna de temperaturen in speccy controleren. Bij het opstarten van speccy liep de computer direct weer vast. Toen deze weer reageerde kreeg ik direct Speccy te zien met niet zulke hoge temperaturen.

CPU: 30 °C
Moederbord: 32 °C
GPU: 22 °C
SSD: 26 °C

Ik zal sowieso nog even proberen om in veilige modus met netwerkondersteuning een poosje surfen.

Dan lijkt het mij niet direct een moboprobleem, maar (mogelijk) eerder een probleem van een softwarematig proces (invoegtoepassing) en / of je netwerkkaart of internetaansluiting?

Allerlei services kun je trouwens (tijdelijk) uitschakelen in de normale modus (om even te testen). Dit doe je via Msconfig. (Linksonder Windowsknop, daarna typ je in 'msconfig' (Enter), kies voor 'services'en daarna vink je onderin aan dat de Microsoft services verborgen dienen te worden en vervolgens schakel je ALLE overblijvende services uit.
Hierna start je de machine opnieuw op en probeert 'm een poosje.

Laatst bewerkt:
Je kunt toch ook met event viewer kijken wat er als (mogelijke) oorzaak in de logboeken staat vermeld..?

Ik weet niet precies waar ik dan in de logboeken moet kijken maar dit kwam er exact na het vastlopen in te staan: DllHost (8136) Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy_NOEDP_LEGACY_IDB: Het schrijven naar bestand C:\Users\Jurgen\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy\AppData\Indexed DB\edb.log bij offset 507904 (0x000000000007c000) voor 4096 (0x00001000) bytes is voltooid, maar de verwerking door het besturingssysteem heeft uitzonderlijk lang geduurd (36 seconden). Dit probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door beschadigde hardware. Neem contact op met de leverancier van uw hardware voor verdere hulp bij het vaststellen van de oorzaak van het probleem.

(Onder "windows-logboeken" en dan "toepassingen"). Ook heb ik alle services (behalve die van Microsoft) zoals je beschreef uitgeschakeld maar dan loopt de computer nog steeds vast. veilige modus heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal ik morgen nog wel even doen.

Ik heb nu trouwens al alle hardware al een keer omgewisseld en sommige vervangen behalve de processor. Kan hier niet iets mee zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou ook een combi van factoren kunnen zijn zoals ram-geheugen i.c.m. moederbord, firmware SSD i.c.m. BIOS etc.
Je hebt hier een zeer lastig te traceren probleem aangezien er een hardware-probleem als mogelijke oorzaak wordt aangegeven hoewel dat lang niet altijd zo hoeft te zijn... Windows heeft wel meer wazige verklaringen.
Toch denk ik wel dat je het daarin moet zoeken gezien ook de narigheid die je had met je 2e, vrijwel identieke systeem...iets in je setup wil niet met elkaar krijg ik het idee, maar wat...
Toevallig al eens met Win7 geprobeerd i.p.v. Win 10..?

Laatst bewerkt:
Kan je je harde schijven (en SSD) eens checken met CrystalDiskInfo, je kan die via deze link downloaden. Je download begint automatisch na een vijftal seconden. Het gedownloade bestand uitpakken (rechtsklik op het bestand -> Alles uitpakken) en DiskInfo32 of DiskInfo64 (volgens Windowsversie) uitvoeren.

Wat zijn de resultaten van de tests ? Kan je er een afbeelding van maken en die hier in je topic posten, zo kunnen we even meekijken.

Ja het hardware probleem was dus dat mijn vorige moederbord (MSI 970A-G46 (MS-7693)) op de een of andere manier niet goed liep met mijn processor. En dat 2e identieke systeem had dus ook dat zelfde moederbord en die is dus op beide pc's verwisseld met die ik nu heb (ASRock 970 Extreme4) Het probleem leek toen dus opgelost maar bij 1 pc begon het na een paar dagen direct alweer. Ik zal ook even mijn harde schijven testen.

Knipsel.PNGKnipsel2.PNG
De computer loopt trouwens ook vast als ik de tweede harde schijf niet heb aangesloten.

Ik zou Windows eens op die WD-schijf installeren en de SSD eruit laten / afkoppelen...krijg het gevoel dat het daar weg komt aangezien Crystal Discinfo de SSD ook niet kan identificeren..
Heb je ooit gekeken of er nieuwe firmware voor die SSD is..?

Dat kan ik inderdaad nog proberen, hoewel ik daar dan een andere schijf voor ga gebruiken. Ik heb namelijk nog een WD schijf die ik nu niet gebruik. Naar mijn weten is de nieuwste firmware geïnstalleerd. Het vreemde is alleen dat ik nu een SSD 250gb heb en hiervoor 120. Met die andere SSD was het probleem er ook al. (en dat had toen misschien met mijn vorige moederbord te maken kunnen hebben)

Succes met het testen van een andere schijf.
Heb al meer dan eens ervaren dat een SSD ( al dan niet met up-to-date firmware ) voor problemen als deze zorgt.
Ik lees het resultaat wel over een week of 2 als ik terug ben van een internet en pc-vrije vakantie :D:thumb:

Haha dankje! en een fijne vakantie!

Ik zou Windows eens op die WD-schijf installeren en de SSD eruit laten / afkoppelen...krijg het gevoel dat het daar weg komt aangezien Crystal Discinfo de SSD ook niet kan identificeren..
Heb je ooit gekeken of er nieuwe firmware voor die SSD is..?

Zojuist heb ik uit een andere PC (zelfde moederbord en processor) die niet op een SSD draait de HDD met Windows installatie in mijn pc gezet. Deze draaide gewoon stabiel en liep niet vast. Het is dus duidelijk dat er of iets met de SSD is of iets in de software. Ik denk zelf dat het niet in de software zit aangezien ik al 2 keer Windows opnieuw heb geïnstalleerd op deze SSD (waarvan 1 keer Windows 7 en 1 keer Windows 10).

Natuurlijk heb ik ook mijn SSD even in die andere pc getest en ook daar loopt Windows continu vast.

Ja en als Windows er al een keer opnieuw op geïnstalleerd is en het probleem blijft gewoon dan klopt er sowieso iets niet. Er zit nog garantie op dus dan zal ik daar wel even achteraan gaan.

Wat betreft de firmware van je SSD: je hebt versie MU02 aan boord en da's de meest recente versie. Dat kunnen we dus ook al uitsluiten als mogelijke boosdoener.

Beste jurgenhoekstra,

Je hebt hier je vraag ook al gesteld, een volgende keer hier verder gaan. Omdat je hier al verder geholpen bent laat ik dit topic open en sluit het ander topic. Twee keer dezelfde vraag is niet wenselijk.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/900155-Continu-vastlopende-computer

Ja is prima. Ik had wel gekeken of ik die andere kon sluiten maar wist niet hoe dat moest en of dat kon. En omdat ik daar geen reactie meer kreeg heb ik een nieuwe aangemaakt.

Je had gewoon een reactie kunnen plaatsen dan komt deze weer onder de aandacht ipv een nieuw topic te starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan