Computer loopt spontaan vast, weet niet waarom...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roelant

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Mijn pc loopt regelmatig spontaan vast. Op dat moment houdt alles er ook echt mee op: beeld staat stil, muziek is uit, muis en toetsenbord doet het niet meer, niets meer.
Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om rustig een paar uurtjes achter mn pc te zitten zonder dat dit probleem zich voor doet.

Het enige wat ik dan nog kan doen is de pc uitzetten d.m.v. de aan/uit knop.
Dit levert dan bij het opnieuw aanzetten meestal opnieuw problemen op.
De pc zit dan meestal ook direct vast na het aanzetten. Het lampje dat aangeeft dat ie bezig is brand dan vol en de pc maakt een zoemend/blazend geluid (harder dan normaal).
Ik weet niet welk onderdeel van de pc dit doet. Meestal na een paar keer aan/uit en aantal keer dit probleem start ie weer een keer normaal op.

Hopelijk kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen, want ik zelf heb er te weinig verstand van.

Je zou eens kunnen beginnen, om de boel eens uit te stoffen, dan eens kijken wat hij dan doet.

Ja ok, bedankt voor de tip, ik heb hem schoon gemaakt, zag er inderdaad erg stoffig uit!

Of het heeft gewerkt zal de tijd moeten uitwijzen.

Andere tips zijn altijd welkom uiteraard....

Welkom op Helpmij.

Je vraag is verplaatst naar een geschiktere sectie.

Het uitstoffen had inderdaad geholpen, tot vandaag. Het harder dan normale geblaas komt van de koeler die op het moederbord zit, weet niet wat het koelt, maar dat maakt in ieder geval meer lawaai dan normaal. Iemand enig idee waarom dit gebeurt en waarom het vastloopt?

Heb je die koelblokken onder die ventilatoren ook goed ontstoft?
Die dingen gaan harder draaien, als de temp oploopt.

Als een ventilator veel herrie maakt, kan het lager droog of versleten zijn, waarbij je bij het eerste een drupje teflonspray erin kunt laten lopen, door de ventilator eraf te schroeven, en het stickertje iets los te maken, bij het tweede, moet hij worden vervangen.

PS, eventueel onderstaande doen, voor en foutmelding.
Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

Laatst bewerkt:
PS, eventueel onderstaande doen, voor en foutmelding.
Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, en zet die hier eens neer.

Dat bleek al uitgevinkt te zijn. Mijn pc start ook niet automatisch op als het vastloopt, dat moet ik zelf doen. Maar ik krijg geen foutmelding zoals jij zegt dat ik zou moeten krijgen. Wordt die misschien ergens opgeslagen zodat ik hem weer tevoorschijn kan toveren?

In de logboeken staan volgens mij geen meldingen weergegeven die over het vastlopen van de pc gaan. Wel de volgende drie meldingen die volgens mij niet zo erg zijn, tenzij iemand me anders kan vertellen:

Tijdens de verwerking van het bestand MSI7fb5.tmp (en ook voor andere bestanden) op het volume HarddiskVolume1 is de fout 0xC000000D opgetreden in het filter van Systeemherstel. Controle van dit volume is gestopt.

Tijdprovider/NtpClient: er is een onverwachte fout opgetreden tijdens de DNS-lookup van de handmatig geconfigureerde peer time.windows.com,0x1. NtpClient probeert een nieuwe DNS-lookup in 15 minuten. De fout is: Er is geprobeerd een socketbewerking uit te voeren op een onbereikbare host. (0x80072751)

De tijdsprovider NtpClient is geconfigureerd om de tijd uit een of meer tijdsbronnen te halen. Geen van deze bronnen zijn echter toegankelijk. Er worden geen nieuwe pogingen gedaan gedurende 14 minuten. De tijdservice heeft geen nauwkeurige tijdsbron.

Maar weet verder niemand wat ik kan doen aan dat constante vastlopen??
Het leek verholpen toen ik het wat had afgestoft, maar hij doet het nu toch wel weer te vaak.

Dan zou je kunnen gaan denken aan een hardware probleem, controleer eerst eens de temps en voltages, in de bios, of in windows met Everest.

Ook de compterkast weer openmaken, en de condensatoren op het moederbord controleren is een optie, die mogen niet bol staan en/of lekken van de isolatievloeistof.

Bij een passief gekoelde videokaart zou die te warm kunnen worden, mar dan schakelt de computer uit, dan een poosje, bij te warm wordende geheugen op die kaarten, kun je wel een freez krijgen, maar ook weer na een poosje.

Ook geheugen kan de oorzaak zijn, maar dan krijg je meestal een BSOD.

Al met al, moeilijk te achterhalen waar het probleem zit.

De temps liggen tussen 27 en 41 graden, lijkt me niet bijzonder hoog.
Verder heb ik er nog wat staan over voltages (gebruik PC wizard):

CPU: 1.39V
Aux.: 2.54V
+3.3V voltage:3.28V
+5V voltage:5.12V
+12V voltage:12.2V

Fan had ik ook nog gecontroleerd, die draait met 2080 RPM of zo, dus das geloof ik ook wel goed.

De videokaart heeft geen fan of zo er op zitten alleen zo'n goudkleurig koelblok, maar das vast wat jij bedoelt met een passief gekoelde kaart.

Ik denk zelf trouwens niet dat het een temp probleem is, aangezien de pc me ook eens is vastgelopen op dezelfde manier toen ik thuis kwam van mn werk en hij dus nooit warm geweest kan zijn.

En die condensatoren, waar vind ik die, hoe zien die er uit?

Wat zou er mis kunnen zijn met het geheugen dan?

Ik heb gister die MemTest gedaan, maar na 2 uur, 8 passes en 0 errors verder vond ik het wel weer genoeg...of moest het belangrijkste deel nog komen?

Goed mijn pc liep net weer vast en daarna bij het opstarten liep ie direct weer een paar keer direct na het drukken van de knop al vast.

Maar ik heb direct even gekeken naar de temps.

Vrij normale temps, alleen de temp van de processor is iets hoger: 58 graden.

Is dit te hoog?

Laatst bewerkt:
De Power / Aux temperature is inmiddels ook opgelopen naar 60 graden.

Kan iemand me vertellen welke temperaturen normaal zijn en welke niet mogen voorkomen en waarbij ik me dus zorgen moet maken?

Nu ik nog eens kijk naar de temps is de power/aux temp ineens weer 36, kan dat zo snel ineens weer dalen?:confused: Het was net (5 minuten geleden) toch echt 60 graden.

De processor temp daalt nu de pc weer wat langer aan is ook weer steeds iets, nu 48 graden.

Mocht je hetzelfde probleem hebben, bij mij bleek het probleem te zitten in een loszittende kabel op het moederbord (die van de voeding naar het moederbord met al die verschillend gekleurde draadjes er in). Geen enkel probleem meer sinds dat ik die kabel weer eens goed aangedrukt heb. Vreemd maar waar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan