Computer loopt steeds vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.

AmberM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jun 2007
Mijn computer loopt de laatste tijd om de haverklap vast. Ook heb ik een aantal maal een stopfout gehad. :(
Ben via de codes in de stopfout op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken en heb nu iets gevonden waarvan ik denk dat dat wellicht een oorzaak kan zijn, maar hoe los ik dat dan op? :confused:

In de hardware (via devmgmt.msc) staat een groot vraagteken bij de overige apparaten: RAID controller. Bij eigenschappen zie ik dat de stuurprogramma's hiervoor niet zijn geïnstalleerd. Nu begrijp ik dat een RAID controller op het moederbord zit en het wegschrijven van bestanden naar de harddisk regelt (of zo ongeveer :rolleyes: ).

Hoe kom ik er nu achter of dit de oorzaak van het vele vastlopen is? Kan ik de RAID controller uitschakelen en welk risico loop ik dan? :confused: Ik dacht altijd dat ik maar 1 interne harddisk had, dan heb je toch geen RAID controller nodig? Is dat te controleren?
Wel heb ik 2 externe HDDs, via usb aangesloten.

Vaak moet ik mijn computer een aantal keer opstarten, omdat hij direct na het opstarten :mad: al vastloopt.

Wie weet raad?

nieuwe driver downloaden van je raid controller, kan al een oorzaak zijn van het vastlopen.

Als je een IDE schijf hebt, en geen SATA en/of RAID, kun je die raid controller rustig uit schakelen in de bios, je gebruikt hem immers niet.

Ook het opgeven van die foutcode kan een oplossing geven, je kunt dan gericht zoeken, mocht hij niet in een BSOD blijven staan, kun je het volgende doen, in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten uitzetten.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

Ik heb 2 externe harde schijven, hoe het intern geregeld is weet ik niet.
Wel zie ik dat er IDE ATA/ATAPi controllers zijn geïnstalleerd. Dat zou erop kunnen duiden dat ik geen SATA/RAID schijf heb.
Ik zal in de documentatie van de schijven eens gaan zoeken wat het zou moeten zijn.

De foutmelding die verscheen is 0x0000008E, de uitleg die ik vond had betrekking op het RAM geheugen. Ik wilde een geheugentest doen, maar het progje dat ik daarvoor had werkt niet, ik heb het op een floppy gezet, maar mijn computer kan er niet meer opstarten.

Het automatisch opnieuw opstarten heb ik nu uitgeschakeld, maar als hij vastloopt moet ik hem sowieso (hardhandig) opnieuw opstarten, dus dat zal niet veel uitmaken lijkt me...

Wat zou ik eigenlijk met een geheugendump kunnen doen en waar kan ik die vinden?

Nogmaals, zet die raid controller eens uit in de bios, overigens is die foutmelding een universele over hardware, en dan ook de drivers ervoor, over het ram geheugen kan ik daar geen koppeling voor vinden.

En met die geheugendump kun je weinig, dat is voor de experts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan