Computer loopt vast bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tha Devil

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
1 sep 2002
Besturingssysteem
macOS Sequoia
In deze vraag zult u geen oplossing vinden voor het probleem, meer mogelijkheden om het defect te achterhalen

Beste mensen,

Namens mijn buurman heb ik hier een Fujitsu Siemens Scaleo T GA-81848PM met daarop door mij eens Windows 7 geïnstalleerd.

Tijdens het opstarten blijft hij hangen bij het fabrieksscherm (Zie bijlage)

Voor dit probleem liep de computer bij het ontwaken van de screensaver vast.
De buurman was genoodzaakt de computer uit te schakelen via de uit-knop.

Daarna is dit probleem ontstaan.

TAB en DEL zoals op het scherm worden aangegeven reageren niet. Toetsenbord(en) reageren niet. De CD-spelers kunnen nog wel geopend worden.

ik heb al alle aangesloten apparatuur afgekoppeld (behalve het beeldscherm) en toen geprobeerd op te starten. Ook hierbij blijft de computer hangen.

Mijn vraag is nu wat te doen? Ik ben gewend wel in de BIOS te kunnen komen dus dit is voor mij ook nieuw :)

Graag tips / adviezen

Bijlagen

• foto.JPG
    foto.JPG
    83,5 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
Geen beepjes hoorbaar bij het opstarten?
Al geprobeerd om de pc een tijd van het stroom af te halen (dus stekker eruit en niet alleen uitgezet) en dan weer opstarten.
Mogelijk is ook de bios batterij aan het opraken (zeker als de pc de tijd weleens vergat).
Een bios reset raad ik normaal niet direct aan, maar nu de pc toch niet doorstart is dat het proberen waard.(clear cmos jumper 1 minuut omzetten, of batterij er 30 sec uit en polen op mobo even met een metalen pinnetje kortsluiten Dit alles met de stroom eraf)

Geen andere tekenen van een komend defect gemerkt (foutmeldingen, oververhitting, ratelende hardeschijf bv)

mvg Leo

even met een metalen pinnetje kortsluiten Dit alles met de stroom eraf)

Dit zou ik afraden, beter is het (en simpeler) stekker eruit en de powerknop 1 minuut ingedrukt houden.
Een zg. atx-reset. Alle spanning van je moederbord afhalen.
En uiteraard opnieuw aanzetten.

Voor de rest ga ik met leofact mee.

Enige geluid dat ie voortbrengt is een piep bij het opstarten.
Daarna doodse stilte.

Ik zal zometeen eens de stroom er helemaal 5 minuten af halen. Dan testen en anders zelfde rideltje maar dan 1 minuut de powerknop er bij in houden :)

Of er overige klachten waren houdt je tegoed, zal ff informeren

Stroom er een tijdje af gehad, geen beweging daarna.
Stroom er af, 1 minuut power knop ingehad. Ook geen tekenen van leven.

Komende defecten niet van toepassing, buurman heeft geen rare zaken gemerkt.

BIOS-reset volgende stap, wat is de beste manier daarvoor?

Knoopcel batterij op je moederbord verwijderen en 2 minuten wachten.
Erin en je bios (indien mogelijk) op default zetten.

Door het mooie weer er niet meer mee bezig geweest.

Zojuist de batterij verwijderd, na een tijdje er weer in. Ook geen steek verder.
Nieuwe batterij gepakt, die er in. Ook niets.

Alle apparatuur afgekoppeld van het moederbord, ook dit hielp niet.

1 van de 512MB geheugenbankjes verwijderd. Geen resultaat.
Beide verwijderd. PC-speaker gaat piepen (logisch)

Ik vraag me af wat ik nog meer kan testen met de huidige hardware...

Vreemd dat het moederbord geen fout piepjes geeft, maar wel op het geheugen reageert.
Je hebt beide geheugen bankjes er een voor een uit gehad?
Ook is het een optie om de harde schijf in een andere pc te hangen.
Doet ie het dan heb je een ieder geval een backup.
Doet ie niet dan is dit de oorzaak, anders het is het w.s. het moederbord zelf hoewel een defect in de voeding ook niet ondenkbaar is.

mvg Leo

Jep, de bankjes in elke mogelijke volgorde geprobeerd. Geen reactie.

De HDD in een andere pc hangen heb ik ook al genoteerd, mijns inziens lijkt het probleem daar (nog?) niet te zitten.
Aangezien hij direct bij het opstarten en hij ook zonder enige IDE/SATA apparaten aangesloten ook vastloopt, zet ik niet in op een defecte HDD.

De voeding kan ik nog testen, zal ik vanavond eens gaan doen.
Maar als de voeding defect is zou hij helemaal niets moeten doen lijkt mij? :confused:

Een voeding kan op verschillende manieren defect zijn, te lage spanning, te laat op spanning etc.
Bij deze klacht ligt een voedingsprobleem niet echt voor de hand, meer een laatste controle voor het moederbord overleden wordt verklaard.

Mvg Leo

Nou inderdaad, het wisselen van de voeding heeft ook niet geholpen.

Conclusie lijkt mij inderdaad dat het moederbord overleden is.
Nu op internet eens op zoek naar een USB -> SATA koppeling.

Bedankt voor de reacties, ik zet hem op opgelost :thumb:

Graag gedaan, jammer dat het weinig heeft opgeleverd.

DE SATA poort heb je vast al gevonden. Zoe niet dan heb ik over deze Sharkoon wel goede dingen gelezen.
Als het eenmalige actie is, kun je ook voor een goedkopere oplossing kiezen door een behuizing te nemen.
Dan heeft de schijf ook nog nut.
Heel goedkoop voorbeeld.
Mvg Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan