Computer loopt vast na installeren driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruudajax16

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Sinds aantal weken werkt mijn PC niet meer na behoren. Ik heb een aantal weken geleden een aantal Updates voor mijn laptop laten doen. Windows maakt onderscheidt in noodzakelijke en aanbevolen updates. Ik heb alle updates geïnstalleerd en Windows kwam zelf met de volgende aanbevolen updates:
- KB937286: Update voor Windows Vista – Nederlands
- nVidia – Display – NVIDIA Geforce 9650M GT
- Realtek driver update for Realtek PCIe GBE Family Controller

Na het installeren van de updates heeft mijn laptop Asus M50 last van de volgende kuren:
- Het beeldscherm loopt vast, het beeld wordt zwart, waarna er de volgende melding komt te staan: Beeldschermprogramma nvlddmkm reageert niet meer;
- Af en toe loopt de laptop vast, er komt een blauw error scherm te staan, waarna de laptop opnieuw opstart met “windows foutherstel” als beginscherm.

Ik heb wel een basiservaring met computer, maar heb nooit eerder drivers opnieuw geïnstalleerd, omdat altijd alles goed gewerkt heeft. Wanneer ik kijk naar de foutmeldingen dacht ik dat het aan de driverupdate van mijn videokaart ligt. Ik heb daarom mijn drivers verwijderd, om daarna een nieuwe driver te installeren.
Het gaat om de volgende update: GeForce 306.97 Driver.

Nu zou ik graag weten hoe ik mijn standaarddriver van januari 2009 terughaal. Toen heb ik mijn laptop gekocht en heb nooit eerder mijn driver geüpdatet. Dit is volgens mij de beste optie, want ik heb al meerdere drivers geïnstalleerd, maar zonder verbetering.

Mijn vraag is nu: Wat is het probleem van de kuren en hoe kan ik deze het beste oplossen? Is mijn videokaart kapot of ligt het alleen aan de updates van de videokaart?

Verder kan ik niet terug naar eerder geinstalleerde drivers via mijn apparaatbeheer, omdat ik al meerdere drivers geinstalleerd heb.

Wanneer ik nu al mijn drivers verwijder met driver sweeper en dan weer een nieuwe installeer, kan dit dan het probleem oplossen?
Via via heb ik gehoord dat je met driver sweeper alles kan verwijderen. Bij het analyseren van mijn laptop vind hij de volgende drivers:

ATI - display
Creative - Sound
Microsoft - Mouse
NVIDIA - Chipset
NVIDIA - Display
NVIDIA - PhysX
Realtek - Sound

Welke moet ik nu aanvinken om te verwijderen? 1, 5 en 6? De chipset mag toch niet verwijderd worden?
Ik hoor graag iets van iemand met ervaring en hoe vind ik mijn driver die als standaard geïnstalleerd was?

Ga naar apparatenbeheer.
Ga naar de beeldscherm Nvidea driver.
Kijk of het tababblad van deze driver of je vorig stuurprogramma kan selecteren, zodat de gewenste oude wordt terugegzet.

Het probleem is dat je maar een stap terug kan, dit heb ik dus al eerder geprobeerd. Maar hierdoor kom ik niet op mijn oude driver, omdat ik daarover weer een nieuwe had geinstalleerd.

Asus levert meestal de drivers op cd en ook op de site.
Installeer deze dan.

Maar veel wijzer lijkt me een systeemherstelpunt terug te zetten van toen alles ok was.

Drivers updaten ansich is niet altijd zinvol.
Ik doe dat in principe alleen als er reden toe is.

Laatst bewerkt:
Oke, ik ga dan opzoek naar een cd van mijn driver. Welke drivers moet ik nu dan verwijderen met driver sweeper?

ATI - display
Creative - Sound
Microsoft - Mouse
NVIDIA - Chipset
NVIDIA - Display
NVIDIA - PhysX
Realtek - Sound

Alvast bedankt!

Ik weet NIET welke problemen geeft!

Begin eens met de Display en chipset.

Status
Niet open voor verdere reacties.