Computer loopt vast na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

halsangel

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
754
Goedeavond :),


Mijn computer doet de laatste tijd erg raar. Als ik hem opstart moet ik meestal 3 x op de reset knop drukken voordat die het eindlijk doet want hij loopt de hele tijd vast. Vaak als die het dan doet loopt die ook nog regelmatig vast.\
Dus ik dacht, laat ik hem eens helemaal opnieuw installeren.. Maar helaas.. als ik de drivers wil installeren heb ik nog steeds hetzelfde probleem en loopt die erg vaak vast na het opstarten en ook als die een tijdje bezig is..\

Hopelijk ligt het niet aan de hardware want dat zou echt hee;l $#% zijn, iemand een idee wat ik er tegen kan doen of wat het probleem is?

Alvast bedankt:thumb:
 
Eerste waar ik aan zou denken is een brakke voeding. Kan bijv. zijn dat die te weinig vermogen kan leveren voor wat je er aan apparatuur aan hebt hangen.
Leen van iemand een voeding die (veel) meer vermogen heeft dan die van jou en die het goed doet. Kijk of het probleem daarmee wegblijft. Is dat het geval, dan je voeding vervangen door (bijv.) dezelfde als waar je mee getest hebt.
Tweede waar ik aan zou denken (maar test eerst de voeding) is temperatuur (alles eens schoonblazen: Haal eerst de stekker uit het stopcontact en wacht even totdat het apparaat is afgekoeld en restspanning verdwenen is. Blokkeer de ventilatoren van voeding, processor etc. als je daar met stofzuiger of perslucht in de buurt komt omdat anders daarvan de lagers kapot kunnen gaan vanwege teveel toeren.)


Succes,

Tijs.
 
Hmmm okee, ik weet niet zo 1 2 3 waar ik een voeding vandaan kan toveren...
Maar is het niet gek dat die het ineens niet meer doet en eerst wel gewoon soepeltjes liep??
Op mn voeding staat 230v en max load 400w. Ik heb een 8600GT erin hangen dus dan zou toch niet zo zwaar moeten zijn??
 
Sorry dat ik niet kon reageren want ik zat op school. Maar.. Het merk is X-Gear (pc-gaming-component).
 
Een X-gear voeding is zo ongeveer het slechtste, zwakste, meest instabiele prul dat te koop is, dat zou je probleem heel goed kunnen zijn.
 
Okee, dat is goed om te horen :p Maar hoe kan het dan dat een voeding het vastlopen van een computer veroorzaakt?
 
Omdat de diverse hardware onderdelen niet een constante spanning gekrijgen die ook nog eens sterk genoeg is om te kunnen werken
 
Okee, en welk merk en hoeveel watt zou dan aan te raden zijn :)?
 
hier staan links naar tests die je kunt gebruiken bij je keuze (vooral deze link). Ook staan er suggesties 'uit de praktijk' van helpmij-lezers die me geholpen hebben bij mijn keuze.

Zie aldaar dat ik een OCZ ModXStream Pro 600W (600 Watt) gekocht heb, maar kijk zelf in de tests waarnaar gelinkt wordt voor een keuze. Probeer bij je keuze ook rekening te houden met evt. uitbreidingen/vervangingen die je wilt gaan doen op redelijke termijn.

Tijs.
 
Uit mijn eigen vraag:
Ik ben net als crash wel voorstander van corsair.
Coolermaster heeft ook wel goede voedingen, maar corsair staat daar toch wel boven.

Als Coolermaster dus voldoende stroom levert én voldoende aansluitingen heeft voor wat jij nodig hebt (ik zie bijv. maar 1 PCI-express aansluiting bij de Coolermaster voedingen).

Ik vind overigens de informatie op de Paradigit site nogal beperkt, ik raad je dus aan om even de precieze specificaties niet op de site van Paradigit te bekijken.

De Coolermaster voeding PowerExtreme 460W lijkt ok. Zie de specs: hier, en kijk of het ook overeenkomt met wat je nodig hebt.

Ik denk dat je met de Coolermaster 500W ook goed uitkomt, alleen zie ik daar momenteel niet duidelijk welke voedingsaansluitingen van de soorten daarop aanwezig zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De specs van de 500 W versie van Coolermaster staan hier, zodat je even kunt kijken of (het aantal van) de aansluitingen overeenkomen met wat je nodig hebt.

Tijs.
 
Oke heeel erg bedankt voor de uitgebreide hulp :) Ik ga proberen er vandaag een te kopen, hopelijk ligt het dan daaraan :thumb:
 
Nou echt fantastisch, HIJ DOET HET WEER! :thumb:

Alleen heb ik nog een klein probleempje wat ik al heel lang heb. Als ik naar start > uitschakelen ga dan op uitschakelen druk start die de computer opnieuw op. En moet ik hem uitzetten door gewoon de aan/uit knop in te houden. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen (A)
 
Kijk in het boekje van het moederbord na wat er allemaal staat over energie-besparingsinstellingen (de zogenaamde S1, S2 en S3 instellingen, zie hierover o.a. hier) en evt. zaken als "Boot power" die gaan over de staat van aan/uit.
Kijk ook na of alle voedingsaansluitingen naar het moederbord etc. goed zitten momenteel.

Als je er met bovenstaande informatie niet uitkomt, maak er dan in de juiste sectie een aparte vraag van in (bijv.) de BIOS sectie of de moederbord sectie.

Verder fijn dat je probleem is opgelost! Graag nog klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag".

Tijs.
 
In deze vraag heeft iemand een probleem dat lijkt op de jouwe opgelost als het gaat over automatisch opstarten terwijl je afsluiten had aangegeven. Misschien heb je er wat aan als dat ene probleem nog niet was opgelost.

Tijs.
 
Hallo,
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn pc omtrent het opstarten.
Soms moet ik wel 10 keer op de reset knop drukken om uiteindelijk de bios informatie op het beeld te krijgen. Het lijkt er sterk op dat als de computer koud is (20 graden) hij vastloopt bij het opstarten en zodra hij rond de 30 a 35 graden komt, het opstarten wel lukt. Als de pc eenmaal is opgestart dan blijft hij verder niet meer hangen en werkt goed.

Is het waarschijnlijk dat dit ook een voedingsprobleem is, temeer omdat hij na het uiteindelijk opstarten normaal functioneert?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan