Computer loopt vast op bussnelheid 133 mhz, maar niet op 100mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

cjboer

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2007
Ik heb een 6 jaar oude Pentium III 800 Mhz computer met 512 MB SDRAM. Het MSI moederbord kan een bussnelheid aan van 133 mhz. Tot voor kort werkte het geheugen ook op 133 mhz. Maar nu is het "opeens" ingesteld op 100 mhz in het Bios. Als ik het weer terugzet op 133 loopt de computer vast.

Dit probleem gaat gepaard met het probleem dat de computer niet wil opstarten in een koude omgeving. Pas als de computer ca., 10 minuten aan staat, start ie door.

Het geheugen heb ik uitgebreid getest met een "extern" test programma (vanaf een diskette). Dus buiten Windows om. Er waren geen foutmeldingen.

Wie weet waar dit aan kan liggen?

Om te beginnen zou ik alle onderdelen eens bij langs gaan of deze nog wel goed op hun plek zitten en goed zijn aangesloten. Met name het niet koud willen starten duid op een aansluitingsprobleem. Kijk met name even naar je geheugen, haal het er desnoods even uit (denk om statische elektriciteit), blaas de boel even schoon en herplaats alles.

Heb je één lat van 512 of 2 van 256? Als je 2 latten hebt van 256 zou ik lat per lat eens plaatsen en kijken op op hoeveel de Pc klokt (100of 133), eerst kijknen in de bios, dan testn met Memtest.. Dan, steeds met dezelfde lat, het geheugen in het bios eventueel op 133 klokken en nog een proberen terug memtest). Daarna de proef herhalen met de 2° lat.

Ik veronderstel dat je het geheugen getest hebt met Memtest86. Doch ook hier speelt de snelheid een rol. Je kan getest hebben op 100 en alles goed, ok 133 loopt alles in de fout. Daarom hierboven eventueel beide proeven.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan