Computer loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koen825

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Ik heb een vraag/probleempje

Mijn computer loopt iedere keer zeg maar ouderwets 'vast' op willekeurige momenten. (Meestal een tijdje na opstarten)

En soms als ik op de resetknop druk, hoor je vier piepjes (1 lange, 3 korte) en start mn pc wel op maar zonder dat je beeldscherm werkt.....

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik weet trouwens niet of dit hier hoort. Ik wist niet waar anders ik dit moest plaatsen.

Temperatuur van de processor? Zou het nie weten eigenlijk :S

En geheugen controleren, waar moet ik op letten? wat moet ik doen?

(Heb twee linkerhanden als het om computerproblemen gaat...)

Temperatuur van de processor? Zou het nie weten eigenlijk :S

En geheugen controleren, waar moet ik op letten? wat moet ik doen?

(Heb twee linkerhanden als het om computerproblemen gaat...)

download Pc wizard om de temperaturen te kunnen zien

enne geheugen controleren kan je het beste doen met Memtest

Koen,
Je hoort 1 lange en 3 korte piepjes bij het opstarten. Daarmee geeft het moederbord aan wat er mis is. Volg advies van mrmusic en download PC wizard. Kijk bij tabje "Moederbord" welk moederbord er in je pc zit en zoek met Google op dat typenummer en "beepcodes". Je vindt dan de betekenis van die piepjes. Als de piepjes duiden op defect geheugen en je hebt meer dan één geheugenmodule, start de pc dan steeds op met afwisselend één van de geheugenmodules in een geheugenslot.
Omdat je pc soms opstart, zonder dat je beeld hebt, denk ik meer aan je videokaart dan aan je geheugen. Maar ook dat wordt duidelijk aan de hand van de beepcodes.

Als je geheugenmodulen of andere componenten uit je pc verwijdert, zorg er dan voor dat de pc uit staat, de stekker uit het stopcontact is en jij jezelf hebt ontladen (pak even de verwarmingingsradiator beet.)

Succes,

Bjor.

Oke thx voor de info!

Ik heb al wat interressante dingetjes gevonden.

Ik laat het je weten zodra ik ook de Memtest heb gedaan.

MVG,
Koen

Naja, die Memtest daar kwam niet echt iets bijzonders uit, denk ik. Ik weet niet of ik het goed gedaan heb. had dat programmaatje gedownload en gedraaid. Het leek mij opzig niet veel, klein programmaatje.

Maar na de 170% te hebben gepasseerd had ik het maar gestopt, want er leek maar geen einde aan te komen. dussss......

Maarreee over die beep-codes, ik heb ge-googled met dit: Asus P5LD2-X/1333 beepcodes en heb drie mogelijke oorzaken gevonden:

*1* 1 long beep, 3 short A failure has been detected in memory above 64K.

*2* 1 long + 3 short = No video card or bad video RAM

*3* 1 long, 3 short beeps = Enhanced Graphics Adapter (EGA)

(+ een uitleg bij de laatste)

"You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips."

Maar ik heb verder geen idee welke het is. het zegt me verder niet zo veel.

Koen,

Memtest86 is een klein, maar krachtig programma, dat alle schakelingen in je geheugen test. De maker beveelt aan meerdere tests te draaien. Je kun het rustig een nachtje laten draaien. Als je meerdere geheugenstrips hebt, test ze dan één voor één (haal de overigen er uit). Als je geheugen uit de pc verwijdert, zorg er dan voor dat de stekker uit het stopcontact is, aard jezelf, door bijv even een verwarmingsradiator vast te pakken en leg de geheugenstripjes tijdelijk in een antistatische zak. Pak ze altijd aan de randen beet en raak de chips niet aan. Statische ontladingen kunnen namelijk de chips beschadigen.
Maar laat de geheugentests maar even zitten.

Ze hebt drie verklaringen gevonden voor de beepcodes die je hoort (1x lang, 3 x kort). Die horen ieder bij een ander BIOS.
nr. 1 hoort bij een AMI BIOS.
nr 2. bij een IBM BIOS
nr 3 bij een Award Bios

Als je een handleiding van je pc hebt, staat daarin (meest bij "Technical specifications") welk merk BIOS je hebt. Je ziet het waarschijnlijk ook bij het opstarten van je pc vóór dat Windows start. (Als dat niet zo is, kun je dat in het BIOS instellen, maar als je daar geen ervaring mee hebt, doe het dan niet. Je kunt eenvoudig een instelling wijzigen waardoor de pc niet goed meer werkt.)

Omdat je schreef dat na de vier piepjes de pc opstart zonder beeld, vermoed ik dat je een IBM of AWARD bios hebt en dat je videokaart defect is of los zit.
(Jouw moederbord heeft geen ingebouwde video"kaart", maar een losse insteekkaart, waar de connector van de monitorkabel zit ingeplugd.)

Dat kun je makkelijk constateren door de PC uit te zetten (stekker eruit, jezelf aarden), de monitorkabel af te koppelen, de kast te openen en de videokaart uit zijn "slot" te halen en er weer in te drukken. Sluit nu alles weer aan en test de pc.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Bjor

ik heb een AMI BIOS

e Héél erg bedankt voor je uitleg! :) Ik ga het proberen, met wat je zei over de videokaart.

MVG Koen

Koen,

Bij een moederbord met een AMI bios duiden 1 lange en drie korte piepjes juist op een geheugenfout. De videokaart lag op zich voor de hand, maar een geheugenprobleem kan er ook voor zorgen dat je scherm zwart blijft.

Controleer dus zeker het geheugen.

Succes,

Bjor

Fixed

Ik heb het waarschijnlijk opgelost, er zat een geheugenmodule los. Ik heb m teruggeklikt.

Waarschijnlijk losgetrild ofzo, gebeurd niet zo vaak hoorde ik. Grote kans dat het nu goed is.

Maar het was dus inderdaad íets met het geheugen :D dus dat klopte wel aardig!

Bedankt voor de hulp.

Groeten koen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan