computer niet aan; mobo kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lau87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lau87

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Ik werk al 4 jaar met een computer en sinds eergisteren wilde het niet meer opstarten. Er zit achter op de kast een aan/uit knop. Deze heb ik aangezet en vervolgens begon zowel de grote fan als de fan van mijn videokaart te draaien wat ie normaal niet doet. De 'echte' aan/uit knop aan de voorkant reageerde niet meer als ik er op druk. Normaal gesproken zal de pc aan moeten gaan en windows opstarten.
Nu heb ik het opgeschroefd en alle stof binnen weggezogen. Ook heb ik respectievelijk de videokaart en geheugen even eruit gehaald. Maar zelfs daarmee draaide beide fans vrolijk door zonder de computer te starten.
Na een tijdje draaien de fans niet meer en drukte ik nogmaals op de aan knop voorop de kast, hij starte opeens de computer, maar geen beeld te zien. Tevens wordt de aangesloten harde schijf niet automatisch mee opgestart, wat ie normaal wel doet zodra ik hem aan zet.

Weet iemand wat er aan de hand is, is moederbord kapot, maar kan beide fans dan nog draaien?

Voeding kapot is ook een optie.... met een multimeter kun je op een stekkertje van een diskdrive even controleren of de +5 en + 12 volt nog aanwezig zijn...... [tussen zwart en rood, tussen zwart en geel]

Hmm.. dan hoop ik dat de voeding kapot is, want mobo kapot betekend nieuwe pc kopen.

Overigens... de power LED gaat ook niet meer branden toen de pc opeens draaide zonder dat ik beeld kreeg. Maar nadat ik vandaag de computer uit heb gezet (met de knop van de voeding) en opnieuw probeerde, ging de computer nogmaals niet aan. Beide fans draaiden gewoon door tot op een zekere moment (na 20 minuten ofzo) dat beide fans stopten. Daarna hoor ik heel piepklein ratelachtig geluid.

momenteel he bik geen multimeter bij de hand... moet wachten tot volgende week om de spanning uit te lezen

overigens, hoe weet ik wat er kapot is, moederbord of voeding?
Misschien handig om te weten, enkele keren voor dit voorval wilde de computer ook niet starten alks ik op de powerknop drukte, na 20x proberen erop te drukken, begon hij te draaien.
iemand die weet waar het aan kan liggen?

Ter informatie: mijn voeding is een FSP250-60MDN-120 van Medion MT 199; DC output: 250W

Laatst bewerkt:
Kwestie van uitproberen.
Heb je een andere voeding om te proberen?
Kijk ook even of het niet aan de schakelaar ligt, eventueel de powerpinnetjes kortsluiten (dit doet de schakelaar ook).
Mocht het dan nog niet lukken, wordt het alles uitbouwen ben ik bang om het probleem te lokaliseren.

NB. geen garantie meer neem ik aan?

Ik zal vanavond de geel/zwart en rood/zwart uitlezen.
Ik heb helaas geen andere voeding en garantie is na 4 jaar ook voorbij.
maar zou het niet aan de voeding liggen, want voordat dit hele voorval ging de computer ook af en toe niet aan, en ik moest ook 10x op de powerknop drukken om hem 'toch' te laten starten... hi jheeft tot nu toe altijd gewerkt tot die dag.

Natuurlijk kan het aan de voeding liggen, alleen geef ik nog een mogelijkheid.
Misschien het proberen waard, mocht het toch aan een brakke schakkelaar liggen.

Goed.. heb met mijn multimeter de waardes opgemeten:
Tussen zwart/rood: 2,35V (normaal +5V)
Tussen zwart/geel: 10,60V (normaal +12V)
Weet iemand wat het probleem is, want nu weet ik niet of dit het probleem kan zijn?

@Frisian: ik zie 4 pinnetjes vanuit mijn powerknop naar mijn moederbord lopen.
1e 2 pinnetjes zitten verbonden met elkaar met de tekst 'ATX SW' en onderste 2 pinnetjes zitten met elkaar verbonden en dragen de tekst 'Power LED'. Ik neem aan dat ATX SW de 2 pinnetjes die ik moet kortsluiten? Gewoon met een stukje metaal beide pinnetjes aanraken?

Aanpassing:
Toen ik toennet ging meten draaiden mijn grote FAN (cpu FAN ofzo) met heatsink en de FAN van mijn videokaart, toen mat ik dus bovenstaande waardes. Na 4 minuten draaien stopten ze en ik ging ze opnieuw meten en tot mijn grote verbazing zijn zowel zwart/rood als zwart/geel 0,00V.
Na 10 minuten uit te hebben gezet en dan weer aan, draaien de FANS opnieuw en mat ik voor de ene 9,40V en andere 2,20V... maar ik gok dat ze dalen naarmate ze langer draaien.

Laatst bewerkt:
Dit lijkt ernstig op een powersupply dat de draad volkomen kwijt is....
Zowel +5 als +12 mogen een paar procenten afwijken... maar niet in deze mate.....

Wordt dus PS vervangen... neem een goeie, zoals Cooler Master.... pak ook iets meer power... 450 Watt of meer.....

De fans draaien op 12 Volt dus zullen op 10 en een beetje, ook nog wel bewegen... maar zowel diskdrives als optical drives krijgen hun "spin-up" met deze spanningen niet voor elkaar....

Laatst bewerkt:
Is dit zeker, want als ik een nieuw voeding koop en wat blijkt dat moederbord ook stuk is, dan heb ik er niks aan. Maar goed... welk model voeding moet ik nemen, merk en hoeveel watt minimaal? Ik heb nu een van 250W, maar ben niet van plan om na een half jaar weer een nieuwe voeding te kopen. Budget is ongeveer 100 euro.

Kan ik dit zelf vervangen of moet ik dat door plaatselijke pc boer doen? want er zit een grote fan voor (zie afbeelding). Hoe moet ik deze losmaken en gaat dat stuk?

Een Cooler Master 500Watt voeding vind je al voor rond de € 50.

Als je een schroevendraaier hebt, kun je zelf die vier schroefjes wel los en vast draaien....

De fan kun je even losklippen.......

Niemand kan garanderen dat het met het vervangen van de voeding opgelost is.... het zou zo maar kunnen dat de voeding het begeven heeft door een probleem op het moederboard...

Maar voedingen kunnen, vooral als ze op hun tenen lopen [ik weet niet of je aan de oorspronkelijke samenstelling van de PC nog diskdrives, optical drives, of een andere [zwaardere] videokaart hebt toegevoegd waardoor die 250 Watt aan de krappe kant wordt] op een dag de geest geven.......

Ow.. 50 euro is beter, overigens.. moet ik nog rekening houden hoeveel kabeltjes ik krijg, die rode/zwarte/gele kabels bedoel ik dan. Waar kan ik die voor 50 euro krijgen?
Ik heb namelijk standaard 1 DVD-writer, 1 DVD lezer, 1 multikaartlezer (ingebouwd), 1 floppydrive (jaja... 4 jaar geleden hadden ze het nog) en 1 harddrive. Bovendien voorzien van Geforce 5700 128 MB. Ik heb zolang de pc draaide niks toegevoegd, enkel een externe harde schijf van 500 gb op een aparte voeding uiteraard.
Bij het typen van bovenstaande herinner ik me opeens dat mijn 2e DVD lezer (degene zonder writer) al geruime 2 jaar niet meer werkte, ging niet meer open of dicht bij het indrukken. Kan dat ook zijn door de voeding die toen al niet meer goed werkte?

Overigens.. wat bedoel je met loskLippen? er zitten aan weerzijde van dat ding 2 stalen gevallen.. moet ik die gewoon naar beneden drukken?

Laatst bewerkt:
Even op een rij.....

Aan die "stalen gevallen" moet je helemaal NIET komen, want dan haal je het hele koelblok los van de CPU en heb je opnieuw koelpasta nodig om het fatsoenlijk te monteren... boven op het koelblok zit de ventilator met vier zwarte "clipjes" vast, als je er daar twee voorzichtig van naar achteren duwt, komt de ventilator los [een zwart raampje blijft dan op het koelblok zitten]...

Wees heel voorzichtig bij het monteren van de voeding, zodat je geen " oogje" van die "stalen klemmen" losbreekt... want daarna zit je koelblok los en krijg je het niet meer vast..... [dit is niet iets om angstig van te worden, gewoon opletten]...

Aan dat CoolerMaster powersupply zitten zoveel kabels dat je van gekkigheid niet weet wat je er mee aan moet... dus dat is geen probleem....

Je kunt ook een ander A-merk powersupply kopen... maar neem geen "ellende" als Sweex e.d.

woeps.. bijna losgemaakt.. gelukkig dat je dat ff zegt.
Je bedoelt de klipjes in de rode cirkel (Afbeelding)... blijft de ventilator ook zitten of wordt deze ook losgekoppeld? is het trouwens ook mogelijk om deze te laten zitten bij het losschroeven van de voeding? Ik weet niet in hoeverre de FAN in de weg zit. Overigens moet ik me nog ergens zorgen over maken met betreffende statische ladingen enzo?

Die zijn het....! Daarmee komt de fan ook los...

Geen problemen met statische electriciteit...... je hebt die kast al op zoveel plekken vast gehad dat eventuele lading al weggevloeid is.....

Ok.. ik zal het wel melden zodra ik er 1 heb ingezet.
Overigens.. ik herinner me opeens mijn 8 jaar oude pc die ook na 4 jaar opeens niet werkte. Toendertijd dacht ik dat ik 'em niet nodig had omdat ik toch die huidige pc had die nu ook niet start. Maar die oude pc starte ook niet en nu heb ik wederom ff de zwart/geel en zwart/rood plugs gecheckt welke allebei 0V aangeven. Ik wil voor deze ook een nieuwe voeding kopen.
Het probleem is dat er een monitor wordt aangesloten die de voeding krijgt van de pc kast. Tegenwoordig hebben voedingen geen aansluiting voor monitor, kan er iemand 1 vinden. De voeding die nu erin zit is van FSP Group met een watt vermogen van 135W (erg weinig dus). hier wil ik maar iets van 25 euro besteden.

Is het niet goedkoper en makkelijker om voor je monitor even een aparte stroomdraad te begruiken gewoon naar het stopkontakt???:D

mwha.... maar dan zit ik nog stees met een kapotte voeding.. ik weet niet hoe duur zo'n combinatie wordt, hij hoeft niet zo'n hoge watt te hebben, er zitten toch spul in dat 8 jaar oud is..
ik weet niet of het uit maakt, maar de monitor wordt gewoon aangesloten op de voeding. de hele mikmak loopt via 1 stekker (heel wat anders dan tegenwoordig met stekkers voor pc kast, monitor, aparte boxen, muis/toestenbord oplader etc).

B.v. dit:

HuntKey Voeding LW-6300H 300 Watt, Zilver, 20-pins
€ 19,15

Sterk genoeg en nog een A-merk ook!!

En nogmaals, die monitor met eigen draad naar het stopkontakt en klaar!

Jeej.... het is inderdaad de voeding ipv moederbord.. ik blij uiteraard.
Heb een Chieftec 450W aangeschaft bij de naastgelegen pc boer... in mijn eigen stad geen coolmasters oid en allemaal max 420W.

In ieder geval, harstikke bedacht voor het helpen.. en ik ga mijn 8 jaar oude pc ook weer leven in blazen. Even in het kort wat ik moet doen.. dus ik kan gewoon de oude monitor direct aansluiten op een 230V uit de muur? dus in plaats van dat ie naar de voeding gaat (wat in de huidige situatie is) gaat ie direct naar de muur, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan