Computer op afstand bedienen

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om mijn thuis computer vanaf mijn werk te bedienen. Ik heb kabelinternet en de computer zit achter een (draadloze) router samen met nog 2 computers. Nu heb ik VNC geinstalleerd om alle computers in mijn eigen netwerk te kunnen benaderen (soort extern buroblad). Zou ik met een bepaald programma hetzelfde kunnen doen, maar dan vanaf mijn werk? Nadeel is dat ik op de bedrijfscomputer niks kan/mag installeren, het zal dus via de browser moeten(?) Als dit mogelijk is, hoe kom ik dan "door" mijn router-firewall heen om uiteindelijk in mijn XP computer te geraken? Ik heb een dynamisch IP adres via Multikabel. Gr. Erik Jan.

VNC werkt ook met een browser. Open internet explorer en typ in http://ipadres:5800. Zorg er wel voor dat je portforwarding voor poort 5800 en 5900 aan hebt staan in je router.

Hulp op afstand zal er door een beheerder op alle clients in het desbetreffende bedrijf uitgesloopt zijn. Zoniet, dan is het een optie.

Maar ik zit achter een (draadloze)router, moet ik dan het IP adres van de router invullen (213. enz. IP uitgedeeld door Multikabel) Of mijn interne IP adres door mijn router uitgedeeld (192.168. enz)? En inderdaad is het niet mogelijk om op mijn werkcomputer XP hulp op afstand te gebruiken.

In principe die van je pc zelf (die de router geeft), maar probeer het eens uit, je hebt maar 2 ip-adressen.

Kan het nu helaas niet gelijk proberen, zit op mijn werk en pc thuis staat uit:(. Maar wat ik nu bedenk, er zijn natuurlijk meer hondjes die Fikkie heten, ik bedoel daarmee dat ik vast niet de enige ben die over het interne IP adres 192.168.2.103 (voorbeeld) beschik. Het is een standaard range van niet alleen Sweex routers, maar van nog vele andere merken waarschijnlijk. Dus ik neem aan dat het mijn, door Multikabel gegeven, IP adres zal moeten zijn. Maar hoe dan verder? Voor mijn gevoel zit ik dan "in" mijn router (mits ik de poort 5800 open heb gezet), wat zou ik dan in theorie op mijn browserscherm zien? En hoe activeer ik daarna VNC op juist die ene computer van mijn interne netwerk? Je ziet wel dat ik graag zoveel mogelijk vantevoren wil weten.
Gr. Erik.

He Hangmat, ik heb het zelf ook even geprobeerd. Heb hier een pc die buiten het netwerk via een speedtoch adsl verbinding naar buiten gaat (laten we zeggen, me thuis pc).
Op een gewone werk/netwerk pc typ ik in: http://ipadres:5800 , helaas Cannot find server.
Misschien staat 5800 en 5900 niet open, hoe doe ik dat, of heb je nog andere suggesties?

ps ik heb wel in de config van VNC op de "thuis pc" het ip-adres van mijn werk pc toegang gegeven dmv het ip-adres toe te voegen.

Log in op je router. Dit kan vaak via een webinterface. Zet daar onder NAT en virtual server (afhankelijk van de router) aan dat je poort 5800 en 5900 wilt forwarden naar het ip adres van de pc die je wilt overnemen.

Kun je hier wat mee?

Ik heb zelf geen router, ben verbonden met een casema/wanadoo zwart com21 modem. Kan dus niet bij instellingen komen. Mijn ipconfig /all gegevens zijn:

C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : pc01
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE Network Connecti
on
Physical Address. . . . . . . . . : 00-07-E9-C4-B0-A3
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

PPP adapter www:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 62.234.67.165
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 62.234.67.165
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.134.5.5
194.134.5.55
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

C:\>

Trouwens, wat ik even kwijt moet.... Perfecte duidelijke omschrijving onder je link "netwerkproblemen", alleen 3 van de vier links onderaan doen het niet, waarschijnlijk te oude berichten.

Aangezien ik het helaas niet voor elkaar krijg om vanaf mijn werk in te loggen op mijn thuis-pc, sluit ik dit topic. Mijn nieuwe plan is om vanaf mijn huis, draadloos een verbinding te maken naar mijn werk en dan mijn laptop mee te nemen. Heb ik niks met restricties van mijn werk te maken :) Allen bedankt voor de tips! Gr. Erik.

Geplaatst door poi
Trouwens, wat ik even kwijt moet.... Perfecte duidelijke omschrijving onder je link "netwerkproblemen", alleen 3 van de vier links onderaan doen het niet, waarschijnlijk te oude berichten.

Klopt, die stammen nog uit de tijd van voordat er een herindeling van de categorieen van helpmij heeft plaatsgevonden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan