Computer opschonen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tsw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tsw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Hallo,

Ik heb een computer met Windows 7, deze is ontzettend langzaam geworden.
Maar hier staat wel belangrijke software op die wij willen gebruiken. Welke we niet zomaar opnieuw kunnen installeren.

Is er een manier op de computer helemaal leeg te krijgen maar dat alle software + windows er op blijft staan.
Maar dat de computer voor de rest helemaal schoon is?

bvd.

Dag, Ja. Zelf doen. Op deze pagina staan verschillende tips om schijfruimte vrij te maken: https://www.schoonepc.nl/windows7/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html Ook verder naar onderen op de pagina. Er kan denk ik wel een gigabyte aan ruimte worden vrijgemaakt. Jullie kunnen die niet meer benodigde programma's verwijderen bij Programma's en onderdelen. Gebruik daarna eens een register cleaner om fouten en tekortkomingen van het register te verwijderen.

De schijf defragmentatie, die in de link hier boven wordt aangeraden kan je het best uitvoeren wanneer je bent opgestart zonder virtueel geheugen. Stel na de defragmentatie het virtueel geheugen even groot minimaal als maximaal in zodat Windows nooit tijd kwijt is aan het vergroten ervan.

Het portable programma AutoRuns van Sysinternals stelt een lijst op van alles wat op de computer opstart. Hiermee zou je, gebruik makende van Google, alle verdere onnodige activiteit moeten kunnen vinden. Stop vooral de updaters van programma's en het liefst binnen deze programma's zelf.

Schakel Indexeren van bestanden voor snelle zoekacties uit en kijk eens of het update proces van Windows normaal verloopt of dat bepaalde updates telkens mislukken en in de lijst terug komen. Soms vergen de scans van antivirus programma's veel van de computer, overweeg dan eventueel om een andere te nemen.

verwijderen van programma's doe je best met revo uninstaller ( free )
Die ruimt na verwijderen alle eventuele restanten op, op een veilige manier.

Met "cccleaner" kun je ook aardig (en betrouwbaar)opruimen. Van het register zou ik echter afblijven.
Wil je nog grondiger reinigen, neem dan "Wise Disk Cleaner". Die zoekt/cleaned nog diepen.
Wel altijd eerst voor goede back-ups van zowel data als register zorgen.
Zelf maak ik altijd eerst een image van mijn hele c:-schijf.

Laatst bewerkt:
Revo uninstaller heb je eig. helemaal niet nodig, via programma's deinstalleren werkt prima en de free versie kan alleen de 32bits programma's verwijderen.

Ook de uninstaller van Ccleaner pakt de uninstaller van het progje zelf wat die van Windows ook doet.
De registerfiles die Revo vind maken niets uit.

Ook van bestanden wissen wordt niets sneller of de harde schijf moet voor 75% vol zijn.

Waardoor de boel traag wordt is het meeopstarten van allerlei zaken die niet nodig zijn, te regelen in die Ccleaner bij gereedschap, opstarten in de 2 eerste tabbladen.

Alles verwijderen wat niets met de anti virus, drivers of die Ccleaner heeft te maken.

Laatst bewerkt:
Het register is een groot tekstbestand wat talloze malen wordt aangeroepen. Veel voorkomende fouten (meestal vele honderden na verloop van tijd) zijn het aanroepen van bestanden en programma's die er niet meer zijn.

Vraagsteller zoekt niet speciaal het verwijderen van gebruiksporen en het legen van cachés, desondanks heeft Ccleaner een register opschoner onderdeel. Wanneer er een systeemherstelpunt wordt gemaakt dan heeft de computer daarmee een backup van het register. Zo een programma kan dat maken van een backup meestal ook voor je doen. Het is dan niet een risicovolle operatie om het register te op te laten schonen en te laten comprimeren.

We weten bovendien niet waarom de computer langzaam is. Daarom: een eenvoudige grafische kaart zal de computer gemakkelijk X2 versnellen.

Het is dan niet een risicovolle operatie om het register te op te laten schonen en te laten comprimeren.
@Alfred 2: Op zich heb je gelijk. Voor mij zit het venijn hem in de staart: soms ontdek je een ontstane fout in het register pas weken of zelfs maanden later, afhankelijk van hoe vaak je programma's gebruikt. Ik vind het zelf knap irritant als ik er na een paar weken tegen aan loopt dat een programma niet onberispelijk meer werkt. Bv. omdat het pad naar hulpbestanden plotseling corrupt lijkt o.i.d. Zelfs als ik me dan nog realiseer dat het mogelijk door een cleanactie komt, is er vaak zoveel veranderd, dat terugzetten van het register of teruggaan naar een vorig herstelpunt er voor mij dan niet meer in zit.
Dit dan nog los van het feit dat je je herstelpunt kwijt kunt zijn (bv. door een grote windows update).
Maar er zullen ongetwijfeld een aantal gebruikers zijn die geen nadelen ervaren van een reg. clean.
Het blijkt overigens uit discussies dat snelheidswinst door reg. cleaning nauwelijks merkbaar is.
Ik maak overigens elke drie dagen een image. Daarmee kan ik veel oplossen.

Laatst bewerkt:
Maakt echt niets uit dat er teveel ongebruikte sleutels in het register staan, tis een database, geen tekstbestand.
Alleen als er sleutels door een schoonmaakprog worden gewist kun je in de problemen komen en dat gebeurt wel vaker.
En er wordt niets sneller met een regclean, maar het zo een hardnekkig broodje aap dat het maar geroepen blijft worden.

Omdat je niet weet wat het uitmaakt om het register op te schonen zal je ook niet kunnen weten of het problemen ermee gaat verhelpen en zullen er altijd gebruikers zijn die niet merken dat het ook maar iets uitmaakt en gebruikers die zeggen dat het voor hun wonderen heeft gedaan.

Het blijft een feit dat er veel in het register blijft staan en afhankelijk van hoe intensief de computer wordt gebruikt zal ook het (ooit) comprimeren ervan, niets of toch iets uitmaken.

Een register cleaner die goed is maakt zelf, eventueel desgevraagd, een backup ervan en laat de te wensen veranderingen zien in categorieën. Tot nog toe heb ik zelf altijd vooraf deze lijst gecontroleerd en er is nog nooit iets mis gegaan of tegen mijn wil veranderd. Je wilt veel van de computer de-installeren en er waren klachten over de werking van de computer, ruim dan ook het Windows systeem op.

De opdracht om Windows de beveiligde systeembestanden te controleren is: sfc /scannow. Dit kan helpen om Windows weer origineel te maken en lijkt mij, na het verwijderen van veel software en na verloop van tijd, ook een goed idee. Bij aangetroffen fouten moet de Windows schijf worden ingevoerd. In elk geval is dat weer een extra zekerheid.

Ik heb een database certificaat maar zou het register geen database noemen in die zin.

@Alfred 2. Je maakt het veel te technisch en er is wel degelijk onderzoek gedaan naar registercleaner en register comprimeren en dergelijke tools leveren vrijwel geen tijdswinst op en zoals Lange Pier schrijft ''Alleen als er sleutels door een schoonmaakprog worden gewist kun je in de problemen komen en dat gebeurt wel vaker.'

Ik zou eens kijken wat er allemaal opstart en onder taakbeheer welke processen dan zo actief zijn. Ook hebben we geen gegevens over het systeem van Tsw. Het is ook mogelijk dat er hardwarematig problemen zijn. Controleer de schijf eens met CrytelDiskInfo.

Is er een manier op de computer helemaal leeg te krijgen maar dat alle software + windows er op blijft staan.
Maar dat de computer voor de rest helemaal schoon is?
De programma's en Windows gebruiken CPU, RAM en virtueel geheugen maar ook al heb je een miljoen bestanden Word, Excel, foto's e.d. op de pc dat verandert de snelheid niet.

'Ook van bestanden wissen wordt niets sneller of de harde schijf moet voor 75% vol zijn.'
En begin nooit aan defragmenteren want dat is een ramp voor de schijven. Overigens bij SSD's moet dit uitgeschakeld staan.

Laatst bewerkt:
Hier valt de meeste winst te behalen.
Systeemconfiguratie(opstarten).jpg
Ook oude systeemherstelpunten verwijderen en ruimte aanpassen, vast wisselbestand, ruimte prullenbak verkleinen, ruimte herstelpunten aanpassen, oude software verwijderen en opstartprogramma's schrappen (zie screenshot).
Mogelijkheden te over, weet nog wel een aantal opties.
Hoeveel processen staan er bij taakbeheer als de pc is opgestart en hoeveel geheugen is er in gebruik?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan