Computer opstarten zonder toetsenbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijspc

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2012
(Ik weet niet of dit goed staat, sorry daarvoor)

Hallo,
Ik probeerde net mijn desktop op te starten maar zonder succes. De bios geeft aan dat er een toetsenbord op moet worden aangesloten.
Helaas heb ik geen toetsenbord bij me. Is er een mogelijkheid dat ik mijn pc toch kan opstarten zonder toetsenbord of het toetsenbord van een laptop kan gebruiken??
BVD
MVG

Toetsenbord van een laptop kan je niet gebruiken.
Pc starten zonder toetsenbord is wel mogelijk, maar daarvoor moet een instelling in de bios voor worden aangepast, die staat nu geactiveerd.
Zonder een toetsenbord gaat je dat niet lukken.

Bedankt voor je snelle reactie.
Weet je toevallig welke instelling dat is?? Dan kan ik dat vanmiddag bij famillie ff doen.
Miss handig om te zeggen het is een pc uit het XP tijdperk.

Als je ergens een muis hebt met een PS2-naar-USB verloopconnector (dus dat je een USB muis kunt aansluiten in een PS/2 muisaansluiting) dan zou dat genoeg kunnen zijn om die verloopconnector in de paarse PS/2 keyboardaansluiting te steken. Zou kunnen werken.
Mocht je een PS2-naar-USB verloopconnector voor toetsenborden hebben (zijn zeldzamer dan die voor de muis), dan zou het in ieder geval moeten werken.

Alternatief is een 10 kilo-ohm weerstand te zetten op de juiste PS/2 toetsenbord aansluitpunten, zoals hier is uitgelegd.

Natuurlijk is gewoon het aanschaffen van een toetsenbord of een kant-en-klare dummy PS/2 toetsenbordconnector (zoals wel eens voor toetsenbordloze servers wordt gebruikt) eenvoudiger.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat gek dat de BIOS de opstart blokkeert. Hier kan ik bij PC's in de BIOS de toetsenbordcheck uitschakelen. Een andere pc hier doet zelfs helemaal geen checks en kan gewoon opstarten met alleen stroom.

Weet je zeker dat je er in de BIOS geen optie daarvoor is? Anders zou je inderdaad zo'n dummy of een cheap USB-draadloos-toetsenbordje kunnen aanschaffen.

Stel dát er zo'n instelling is in de bios, dan moet die toch (eerst) worden ingesteld mét een toetsenbord aangesloten.
Alleen servers die keyboardless en mouseless opstarten als optie beschikbaar stellen hebben doorgaans de standaardinstelling dat zonder muis of toetsenbord toch kan worden opgestart (denk aan Dell of HP servers).

Tijs.

Wat gek dat de BIOS de opstart blokkeert. Hier kan ik bij PC's in de BIOS de toetsenbordcheck uitschakelen. Een andere pc hier doet zelfs helemaal geen checks en kan gewoon opstarten met alleen stroom.

Die functie zit er wel degelijk in bij vrijwel elk bios,
"halt on errors" oid heet zo'n functie (kan per merk verschillen), daarmee kan je in je bios aangeven om welke redenen de computer niet mag doorstarten. In zijn geval komt het niet herkennen van het toetsenbord waarschijnlijk dan overeen met die instelling

Ik heb gekeken of ik die functie kon vinden in de BIOS van mijn HP laptop. Ik heb deze niet gevonden.
Ik ga ff kijken of ik van iemand een toetsenbord kan lenen en het kan veranderen.

In de BIOS van je laptop zal je deze instelling niet vinden, maar wel in een Desktop PC.
Alleen heb je inderdaad een toetsenbord nodig om deze instelling te wijzigen op die Desktop PC. :rolleyes:

Ik ben nu in de BIOS maar Halt On is disabled. Weet iemand wat standaard het supervisor password is?? Het user password weet ik wel.
Het gaat om een Phoenix Award BIOS. (zie bijlage) Ook staat Halt On op all errors.
ef9ba675-6403-4d8b-affa-6c4268183ddf.jpg

Ik heb de BIOS kunnen resetten. Als ik instel dat op SATA 1 Master de harde schijf moet staan en dat opsla en opstart wist ie het weer.
De Halt On instelling heb ik wel kunnen veranderen.
Kan iemand mij helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan