Computer reageerd traag tot niet (Vista)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOBO Steffie

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Berichten
149
Hallo,

Gisteren heb ik mijn pc eens enigsinds schoongemaakt aan de binnenkant. Na dit gedaan te hebben heb ik de computer weer aangezet om er mee te gaan werken.

Na ongeveer een uur begon mijn pc heel traag te reageren op mijn opdrachten. Menu's werken traag geopend, programma's enorm traag gestart, internet browser werkt traag enz.

Nu ben ik zelf een aantal dingen nagegaan; Mijn processor draait continue op ongeveer 10 - 20 % en mijn werkgeheugen staat op 30%, dit wil in mijn ogen zeggen dat de pc niet echt aan het stampen is. Dit kan na mijn weten dus niet de reden zijn voor het traag reageren. De HDD's retelen ook niet abnormaal veel na mijn weten.

Vanancht heb ik mijn computer aan laten staan om een diepgaande systeemscan te laten uitvoeren door mijn antivirus. Vanmorgen bij het wakker worden was de virusscanner klaar met mijn lokale schijfen, hij was alleen nog bezig met mijn externe schijf. Tot op dit punt waren er nog geen virussen of bedreigingen ontdekt. Ik ga er dus ook vanuit dat mijn pc schoon is.

Daarna heb ik mijn pc is opnieuw opgestart, hierbij kreeg ik voor het laden van windows de melding: missing system disk, please insert system disk, of iets in die richting. Na het Bootmenu in de bios te hebben aangepast kom ik wel weer in windows, echter alles werkt nog extreem traag.

Weet iemand wat mijn probleem kan zijn? (wellicht is mijn werkgeheugen na de knoppen?)

Systeem:
Windows Vista Home Premium
E 6600 dual core
2x 2 GB kingston werkgeheugen
2 x 250 GB HDD (RAID 0)
1x externe HDD 1 TB
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat niet. Ik ben zelf ook bang dat het daardoor komt. Ik heb echter alleen niets aangeraakt tijdens het schoonmaken. Heb enkel het stof uit de kast geblazen.

(natuurlijk heb ik mijn pc eerst een poos laten rusten om de statische lading weg te halen)
 
Dan zou ik om te beginnen eens kijken of je geheugenstripjes nog wel goed vast zitten, ebentueel even verwijderen en opnieuw plaatsen
 
Dan zou ik om te beginnen eens kijken of je geheugenstripjes nog wel goed vast zitten, ebentueel even verwijderen en opnieuw plaatsen

Ik zal dit eens proberen zodra ik thuis ben van mijn werk. Echter, de pc herkend het 4 GB werkgeheugen nog wel, dus denk persoonlijk niet dat hij los zit.

Maar het is het proberen waard, vanavond wou ik zowiezo eens mijn oude 2 x 1 GB werkheugen eens testen.
 
Laatst bewerkt:
Controleer dan gelijk de rest ook eens.

Dus kijk ook eens of de kabels voor harde schijf enzo nog goed zitten, trek ze er anders eens allemaal uit en steek ze dan goed terug :thumb:

Bij mij heeft dat eens geholpen om een pc te repareren raar maar waar :p
 
Ik heb zojuist mijn oude 2 x 1 GB werkgeheugen weer op mijn moederbord aangesloten.
In de veilige modus werkt de pc weer naar behoren.

Ik zal nog een aantal dagen proef draaien voor ik deze topic sluit.
 
Helaas kwam ik er gisteren achter dat ik te voorbadig ben geweest met mijn conclusie.
Ook met het 2 GB werkgeheugen werkt de computer extreem traag.

Zondag, als ik weer thuis ben, ga ik één voor één mijn harde schijven testen.
Weet iemand een programma hiervoor?

Of heeft iemand iets in gedachte waar ik ook naar moet kijken?
 
je harde schijven testen/ repareren kan je met de windows commands chkdsk /f & chkdsk /r :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan