Computer reboots willekeurig

Status
Niet open voor verdere reacties.

ComputerJake

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2009
Hallo allemaal,

Ik heb het probleem nu al 6 dagen, mijn computer reboots willekeurig.
Zonder enige waarschuwing.De computer sluit af en start weer op...

Dit zijn de stappen die ik gedaan heb;

1. Computer terug in de tijd gezet
2. Virusscanner gestart
3. Computer van binnen schoongemaakt
4. En heel veel Gegoogeld naar andere niet werkende oplossinkjes

Wat kan het zijn? Kan het aan de voeding liggen? De CPU? De CPU koeling? Moederbord?
Dit zijn de aantal graden gegevens wanneer de computer geen taken uitvoert;

CPU: Schommelt tussen de 50 en 65 graden
Moederbord: 33 graden
Video kaart: 34 graden

Dit zijn de gegevens van mijn computer;

CPU: AMD A8-6600K HD8570D 3800 FM2
CPU Koeler: Coolermaster Hyper103
Videokaart: Sapp2GB D5 X R9 270 OC Dual-X LR
Voeding: MS-Tech MS-N550 VAL 550W ATX23
Moederbord: Asro FM2A55M-VG3+ A55 RG SM
Hardeschijf: WD 500GB WD5000AAKX Blue SA3
Systeemversie: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
RAM: D3 8GB 1600-9 BX Sport K2 CRU
DVD ROM: LG GH24NS 24x SA bk B
Computerkast: Sharkoon MA-I1000 mATX

De computer is bijna één jaar oud.
Hopelijk komen wij er samen uit! Ik kan niet zonder mijn computertje :(

Mvg,

Jake

Laatst bewerkt:
Afgaande op jouw info:
je voeding, een slechtere had je bijna niet kunnen kopen. Die gaat het opgegeven vermogen bij lange na niet leveren.
Daarnaast is de temperatuur van de processor veel te hoog t.o.v. de videokaart en moederbord dus ik vermoed dat de procesor-koeler niet voldoende koelt ( zit niet goed vast of teveel / te weinig koelpasta ).

Je kunt uiteraard ook in de windows logboeken kijken welke foutmelding daar gegeven wordt....dan heb je in elk geval een idee maar ik denk dat daar "kernel power" staat...

Laatst bewerkt:
Bedankt Scrapheap voor de snelle reactie.

Voorheen was de voeding geen probleem, weet jij waarom het nu een probleem kan veroorzaken?
Is dit een goed alternatief? Link: https://www.alternate.nl/Cooler-Master/B700-Voeding-/html/product/1136521?tk=7&lk=9530

Betreft de CPU koeler.
Vanavond demonteer ik de koeler en pas wat nieuwe koelpasta toe die ik toevallig gisteren gekocht heb.
Heeft iemand een tip hoe ik de oude koelpasta kan verwijderen?

Laatst bewerkt:
Ik heb geen BSOD gekregen.
Het is dat de PC willekeurig afsluit en daarna weer opstart alsof er niks aan de hand was.
Liever wil ik niet aan de ''opstart- en herstelinstellingen'' zitten, dit ivm met fatale crashes.

Straks ga ik ''who crashed'' gebruiken en kijken wat het eventuele probleem is.
Anders moet het wel een hardware probleem zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oude koelpasta verwijderen doe ik altijd met nagellak verwijderaar ( aceton ) of gedeminiraliseerde alcohol en een wattenschijfje, werkt prima.
Een kleine druppel koelpasta in het midden van de processor is voldoende, het moet zich zo dun mogelijk verdelen tussen koeler en processor-huis.
Als het onder de koeler uit komt als je die vast draait is het dus teveel...:P

Liever wil ik niet aan de ''opstart- en herstelinstellingen'' zitten, dit ivm met fatale crashes.
Enige wat gebeurt is dat de BSOD in beeld blijft, wat denk je wat er dan gebeurt?
Wasbenzine of terpentine wat vele in huis hebben werkt ook, overigens.

Goed nieuws!

Tot nu toe doet de computer het weer.
Wat ik heb gedaan;

- Processorkoeler losgekoppeld
- Processorkoeler en processor schoongemaakt
- Koelpasta opnieuw opgesmeerd
- Alles extra goed vastgeschroefd

Voor de zekerheid heb ik twee fans gekocht voor een betere koeling.
Ik houd jullie nog op de hoogte!

Mvg,

Jake

Sharkoon is niet echt een merk wat bekend staat om zijn voedingen, en dit model is reeds behoorlijk verouderd ( voeding is al 3 jaar op de markt en wordt door vrijwel niemand meer geleverd ).
Mijn advies is: niet doen, ik zou 1 van de 2 bovenste voedingen uit dit overzicht nemen...

Die Seasonic levert met zijn 520 Watt meer piekvermogen onder volle belasting dan die 550 Watt MS-Tech die er nu inzit maar je kunt uiteraard op zeker spelen door er een 600 Watt PSU in te zetten..
Mijn advies was min of meer ook op prijsvriendelijkheid gebaseerd...ik heb het geld niet op mijn rug groeien en denk jij ook niet, vandaar..:D

Gelijk heb je ;) Maar zal het aan de voeding liggen? Vragen... Vragen...
Ik kan de computer ook morgen naar een computerwinkel brengen. Dan kan ik het zeker weten.
En als ze zeggen dat het aan de voeding ligt.. tja.. dan weet ik het tenminste zeker.

Het liefst wil ik de kosten zo min mogelijk houden.. Maar een computer nakijken kost 35 euro. Keuzes keuzes..

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, maar misschien kun je een korting bedingen op de prijs van de nieuwe voeding als deze de oorzaak blijkt te zijn..?
Veel winkels willen de onderzoekskosten en prijs van de nieuwe voeding nog wel eens verrekenen..
Niet geschoten is altijd mis en nee heb je, ja kun je krijgen...toch..? Denk dat het het proberen waard is.;)

Kon de computer vandaag pas ophalen. ''De computer is gemaakt''
Ik thuis opstarten.... nog steeds het probleem. Morgen naar de computerwinkel om mijn geld terug te vragen.
Wat zij er aan gedaan hebben... een paar instellingen gewijzigd en een benchmark programma gebruikt, dat kon ik zelf ook nog wel.

Wat nu? Ik weet echt niet wat het kan zijn...
Het kan aan de voeding liggen, maar dat is maar een wilde gok.

Heeft iemand anders een idee? Anders moet ik het naar een andere computerwinkel brengen.

Je hebt het een aantal dagen, na een update miss?, al een systeemherstel naar voor die datum gedaan?

En de logboeken erop nagezien of er wat over te vinden is?

Ik heb al een systeemherstel gedaan. Poging twee, naar een nog eerdere datum. Je weet maar nooit.

Ook "meer herstelpunten weergeven" aangevinkt?
En het antwoord over de updates?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan