Computer start erg traag op (Intel scherm duurt erg lang)

Status
Niet open voor verdere reacties.

wappie123

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Hallo,

Een aantal weken geleden is mijn computer gecrashed (Blue Screen of Death) en sinds dien duurt het erg lang voordat het Intel scherm weg gaat bij het opstarten van de computer.

Als ik de computer aanzet blijft hij eerst 3-5 minuten op het Intel (inside) Pentium 4 logo staan en daarna start hij gewoon op en is alles koek en ei. BIOS staat op fabrieks instellingen.

Iemand idee hoe ik dit kan verhelpen? Bij voorbaat dank.

Mvg,
Wappie

Dat zou kunnen wijzen op een hardware fout.
Kijk eens in de windows logboeken of daar foutboodschappen staan.
Kijk ook eens in het Apparaten overzicht of daar wellicht vraagtekens of uitroeptekens staan.

Klinkt eerlijk gezegd als een hardware error ergens. Schijfdetectie / geheugen detectie / raid detectie. Duurt het ook 3 minuten voordat je in de BIOS kunt?

Probeer eens op te starten met de HD's afgekoppeld van het moederbord. Mogelijk geeft dat verschil?

Hoe doe ik dat? Ik weet wel iets meer van computers dan de gemiddelde Nederlander maar dingen loskoppelen van het moederbord is boven mijn niveau.

Kast open, zoeken naar de kleine sata connectors die van je harddisk naar je moederbord lopen en die er gewoon eens uit halen (afhankelijk van je kast en moederbord kan dat makkelijker aan de drive kant of moederbord kant zijn. volgorde maakt overigens niets uit. Eventuele DVD speler ook loskoppelen.

De computer zou dan gewoon moeten booten en aangeven dat er geen bootdevice is. Als dit nu veel sneller lukt weet je al wat meer.

Mooi klusje voor het weekend dus... mocht iemand voor die tijd nog een oplossing weten dan hou ik me aanbevolen. Heren, alvast bedankt.

Wampier, bedankt voor de tip! Ik heb eerst alleen de harddisk losgekoppeld van het moederbord maar dat had geen effect. Toen ik ook de DVD speler en de DVDRW speler loskoppelde stond hij maar een seconde op dat intel scherm (zoals het voorheen ook was). De pc gaf toen inderdaad aan dat er geen bootdevice is. Welke stappen moet ik nu nemen?

Mogelijk is je DVD of de DVDRW kapot. Of reageert in ieder geval niet netjes op het boot signaal. Als je de betreffende drive kunt missen, die weglaten en alleen verder met de werkende onderdelen :) Probeer ook eventueel een ander kabeltje en een andere poort op het moederbord, om uit te sluiten dat de poort. danwel het kabeltje kapot is.

Het blijkt dat mijn DVD speler de oorzaak van het probleem is. Ook wil de drive niet open gaan als ik op het knopje druk. De PC wil niet opstarten met de DVD drive losgekoppeld want dan krijg ik de volgende melding; disk boot failure, insert system disc and press enter.

Je moet even in je bios de bootvolgorde aanpassen. Maak je harddisk de primaire boot. Dan zou het moeten lukken tenzij je installatie op een of andere manier corrupt is geraakt

Ik heb de boot sequence zo staan dat nr1. mijn harddisk is en nr.2 de DVDRW, nr.3 en 4 heb ik op disabled staan. Als ik de computer aan zet krijg ik de eerste keer dat hij opstart disk boot failure, insert system disc and press enter te zien. Als ik dan op de aan/uit knop druk start hij weer opnieuw op en krijg ik deze melding niet te zien. Ben al lang blij dat hij het weer goed doet maar is deze melding van disk boot failure ook te verkomen?

Doe eens een chkdsk /f /r en geef eens aan hoe oud dat je hardware is.

Van de ITC beheerder bij mij op het werk had ik de tip gekregen om de BIOS te updaten. Dat ga ik van de week even proberen.

Kan ik die chkdsk uitvoeren met Command Prompt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan