Computer start helemaal niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janniek

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2015
Hallo,

Ik heb een Pentium 4 computer en ik was het laatst de pc aan het uitelkaar halen. Ik startte de computer (toen hij weer inelkaar was:P) en hij gaf geen beeld. Later had ik er weer naar gekeken en weer uitelkaar gehaald en toen gaf alleen de power led licht en verder niks. Kan iemand mij helpen??

Specs:
Moederbord: Intel DE845PESV
Processor Pentium 4 2.88 ghz
Video: Nvidia GeForce 4 Ti 4200 128mb agp
geluid: Creative...
Hard drive: HDD1: WD schijf met 160gb
HDD2: WD schijf met 80gb
DVD-ROM: DVD1: LG
DVD2: Sony met brander
en een floppy:P

Het batterijtje niet goed geplaatst of na het herplaatsen geen reset gedaan van de BIOS door middel van een jumper (deze jumper, op twee van drie pennetjes verkeerd gezet) of contactpunten bij de batterij. Processor pennetje gebogen. Geheugen verkeerd geplaatst? Kaart scheef in het slot. De vierkante stekker van de voeding niet op het moederbord. Ventilator vergeten aan te sluiten. De kleine stekkertjes niet op de juiste pennetjes. Schieten maar.

Ik heb wel n reset gedaan door de batterij eruit te halen. Het geheugen zit er prima in. Jumper ook. Bij de processor kan ik niet kijken doordat de fan er vast op zit (ik krijg hm dr niet af) Ventilator, vierkante stekker enzo zitten er allemaal in.

Ik denk dat het probleem ligt bij de processor maar ik kan daar niet kijken wegens de fan...

Oke ik heb de heat sink eraf gekregen maar nu zit de processor eraan vast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of heb je het koelblok met proc en al uit de socket getrokken, dan een nylon draadje en hopen dat er geen pootjes af zijn.
Met een heatsinck bedoelen ze eigenlijk dat kapje op de processor mee.

Je hebt al warmtegeleidende pasta?
Goed schoon maken met wasbenzine en de pasta zo dun mogelijk aanbrengen, tis alleen bedoeld om de boel uit te vlakken, spul koelt niets.

Laatst bewerkt:
Dat bedoelde ik eigenlijks ja maar is er ook n andere manier (ik ben namelijk 12 en ik weet niet als ik dat van mn ouders krjg:) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Nope, mooi leermoment dan maar.
Pootjes zitten er nog allemaal aan?
Je zult vast wel zakgeld krijgen.

De batterij herplaatsen kan tot fouten leiden in de BIOS instellingen. De computer is pas gereset wanneer je in de BIOS (of Setup) Standaard Waarden selecteert, wanneer je niet in de BIOS komt dan zitten er of twee gesoldeerde contacten die je met elkaar moet verbinden door er een schroevendraaier op te houden of er zit een rij van drie pennetjes waarover een jumper zit en deze moet dan even op de twee andere pennetjes. Het is van belang om te weten of de batterij (3 Volt bij een knoop-cel) nog wel geladen is als die er uit is geweest. Een deels ontladen batterijtje wil ook wel eens slecht contact maken. Er zijn eigenlijk maar een paar dingen waardoor een computer het helemaal niet doet wanneer die in elkaar gezet is dus ik zou het batterijtje laten meten of even wat draaien eraan. Vraag anders via Peerby (gratis lenen en vrijwillige diensten van/door iemand uit de buurt) of een handig iemand met meer kijk er op, de computer even nakijkt.

De handleiding kan meestal gedownload worden als je die niet hebt, daar staan misschien interessante dingen in want die beginnen met hoe de computer in elkaar gezet moet worden.

Koelelementen en vaak met de ventilator er omheen geklemd, zaten in de tijd van Pentium met een tweezijdig klevende sticker op de processor geplakt. Het is vreselijk om los te moeten maken van het moederbord. Met een schilmesje als wig, voorzichtigheid en geduld, wil het koelelement daarna wel loskomen Daarbij moet ik je bekennen dat ik meestal geen gebruik maak van koelpasta en me helemaal geen zorgen maak. De meeste pasta is er sowieso te dik opgesmeerd want het moet heel kleine oneffenheden recht maken. Plakkers kan je meestal verwijderen met ietwat terpentine aan een wattenstaafje. In ieder geval een mooi moment om te zien of er vuil onder de processor zat.

Welkom op het Helpmij.nl forum en doe je niet zeer aan het scherpe metaal.

Laatst bewerkt:
Oke ik heb nu de pc zonder de processor opgestart en hij doet precies hetzelfde als met de processor. Dus of de processor is kapot of de processor zit er niet goed in

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.
Je dient wel zeker te weten dat de voeding goed is.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de interne luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen met een schroevendraaier o.i.d., nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Probeer het ook zonder CPU, dan krijg je een lange beep bij de meeste borden, maar helaas niet altijd en dus kun je zo niet controleren of de CPU goed is, maar die gaan zelden stuk, hooguit door oververhitting.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps wel
beeld,videokaart goed, wel beeps en geen beeld, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

https://www.piriform.com/speccy
https://www.piriform.com/docs/speccy/using-speccy/publishing-a-speccy-profile-to-the-web

CPU weer monteren met warmtegeleidendepasta, heb je die al?

Hallo

"Oke ik heb de heat sink eraf gekregen maar nu zit de processor eraan vast. "

"Ik heb de cpu er niet eens afgehaald... "

"ik ben namelijk 12 en ik weet niet als ik dat van ...."

Enfin ....

Krijg je nog "error beeps" van het motherboard ???

Sterkte ... je weet zo goed als zeker wat gevraagd met de komende feestdagen.

Peter

Heb je de monitor op de grafische kaart aangesloten dan moet deze stekker nu misschien in de aansluiting op de computer. "On-Board" is de standaard waarde in de BIOS. Het kan dus zijn dat de computer nu geen beeld geeft omdat de batterij er uit is geweest en niet meer weet dat je een grafische kaart gebruikt in plaats van de grafische chipset op het moederbord. Dat verschilt bij computers. Je gaf al aan dat de computer eerst geen beeld gaf en later niets meer deed.

Dingen lenen bij mensen uit de buurt is Peerby, niet Spotta. Spotta is natuurlijk alle reclamefolders van bij jou uit de buurt bekijken.

Ik heb het al veranderd in de tekst. Fijne dagen. Alfred

Er zit ook geen onboard grafische kaart in. Ik heb alleen die Geforce 4 Ti 4200 voor beeld.

Ik zie het, hier is de handleiding: https://downloadmirror.intel.com/15333/eng/D845PESV_ProductGuide_English02.pdf

Een fout kan zijn dat het geheugenkaartje in bankje 1 zit in plaats van bankje 0. Dit staat heel klein op het moederbord en dat het bij 0 begint wordt vaak niet begrepen.

Zit er een aan/uit schakelaartje achterop de voeding? Die zijn niet altijd meer goed zichtbaar als de stekker er in zit.

Kijk dan nog eens goed of de kaarten, stekkers en geheugens recht in de sloten zitten.

De stations (harde schijf en CDRom/DVD speler) moeten als volgt aan de lintkabel zijn aangesloten: De harde schijf met de jumper op de pinnetjes Master aan het korte uiteinde en niet het lange uiteinde. Dan de CDRom/DVD aan de middelste met de jumper op Slave. Dan heb je nog jumpers die op Cabel Select ofwel automatisch staan, dit is een minder goede keuze want deze werkt niet altijd. Misschien heb je een nieuw station aangesloten of de lintkabel verkeerd om. Kijk meteen even goed of er niet een draadje van de lintkabel kapot kan zijn gegaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan