Computer start niet door na vervanging Bios-batterij

• Onderwerp starter Onderwerp starter B2C
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

B2C

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2016
Gisteren bij een Dell Optiplex GX620 de bios-batterij vervangen, omdat dit aangegeven werd tijdens het opstarten.
Vervolgens de harde schijf weer terug gehangen en de computer opgestart, waarbij deze bleef hangen bij de keuze
om veilig te starten of normaal. Na deze keuze gemaakt te hebben start de computer weer opnieuw op, waarna ik
dit nog een aantal maal geprobeerd heb, maar niet verder ben gekomen.

Er stonden een aantal belangrijke bestanden op, dus heb ik deze harde schijf aan een andere computer gehangen
en deze computer als eigenaar van de bestanden aangemerkt. Anders kon ik de bestanden niet openen op deze computer.
Vervolgens bios gepoogd te resetten door de batterij er nogmaals uit te halen en daarna de harde schijf er weer aan
gehangen, maar het bovenstaande probleem blijft zich voordoen.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik heb zowel tijd als datum juist ingesteld.
Het betreft nog Windows XP.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mijn weten staat deze aan, want harde schijf wordt weergegeven in de bios (juiste type + opslagcapaciteit).
De PC start op en vervolgens krijg ik de Bios te zien, waarna ik de vraag krijg of ik gewoon wil opstarten of in veilige modus.
Het maakt hierbij niet uit welke keuze ik maak, want bij iedere keuze start de pc weer opnieuw op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer eens op de laatste tab van de BIOS te kiezen voor "Load optimzed defaults" en kies dan voor F10 Save & Exit...
Start hij dan wel door..?

Ik krijg hem in de bios wel op 'Factory Default' gezet, maar ik krijg 'load optimized defaults' niet gevonden.
Is dit hetzelfde?

Bij mijn weten staat deze aan, want harde schijf wordt weergegeven in de bios (juiste type + opslagcapaciteit).
De PC start op en vervolgens krijg ik de Bios te zien, waarna ik de vraag krijg of ik gewoon wil opstarten of in veilige modus.
Het maakt hierbij niet uit welke keuze ik maak, want bij iedere keuze start de pc weer opnieuw op.
Dat zegt niets, als windows is geïnstalleerd met de sata driver en die staat default uit dan start windows niet en vice versa.
Maar goed, dan start windows sowieso niet en krijg je ook die optie niet, toch even nazien.

Heb je een XP installatie cd?

Ondertussen het 1 en ander zelf geprobeerd om dit probleem op te lossen, maar is helaas nog steeds niet gelukt.
Het vervangen van de BIOS-batterij voor weer een ander heeft geen oplossing gebracht helaas.
Ook heb ik een andere harde-schijf aan de computer gehangen, maar dit geeft hetzelfde probleem, dus het ligt niet aan de harde schijf.
Verder heb ik op aanraden van Lange Pier gekeken of de Sata-controller aanstaat en voor zover ik kan zien is dit het geval.
Ten slotte heb ik gebruik gemaakt van een Windows Installatie-cd (wel andere versie), maar ook hier start hij niet van op.
Iemand enig idee wat het probleem nog zou kunnen zijn?

als windows is geïnstalleerd met de sata driver en die staat default uit dan start windows niet en vice versa.
En als die op IDE staat en er was geïnstalleerd op AHCI of andersom werkt het ook niet.

Windows Installatie-cd (wel andere versie), maar ook hier start hij niet van op
Of in de bios dat er van de cd/dvd device opgestart moet worden als eerste zetten of met F12 de BBS oproepen en dan de cd/dvd device kiezen, dient er wel een xp installatie cd in te zitten.
https://craftedflash.com/info/how-boot-computer-from-usb-flash-drive
En tot waar wordt er opgestart?
Geen antwoord gezien.

1.) Dit eerste gaat mij net iets boven mijn computerpet. Hij staat volgens mij op Sata.
2.) Het nadeel is dat ik de boot-cd van XP niet meer heb/kan vinden. Nadat ik die van windows 7 er in heb gedaan, heb ik wel de boot-volgorde aangepast, zoals jij aangeeft.
3.) Dit gaf ik volgens mij ook in mijn eerste bericht aan. De computer start op en gaat vervolgens voorbij het bios-scherm, waarna hij vraagt of er in veilige modus opgestart dient te worden, omdat er een soft of hardware probleem zich voor heeft gedaan. Ongeacht welke keuze hier gemaakt wordt, gaat de computer zichzelf weer herstarten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan