Computer start niet meer door.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trustno1

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
13 okt 2000
Computer start niet meer door na wijzigen processor frequentie.

Ik zag bij het opstarten van mijn systeem dat hij voor mijn processor niet de goede frequentie aangaf. Ben toen in de bios de cpu fsb op 133 en de ratio op 12,5 gezet. Heb een AMD athlon xp 2000 en heb de settings op het internet gevonden.
Nadat ik dit had ingesteld en opnieuw wilde opstarten bleef het beeld zwart. Heb toen het batterij van de bios verwijdert zodat de bios gereset wordt. Hij gaf toen wel de goede frequentie voor de processor aan, maar wilde niet doorstarten.
Hij test nog wel het geheugen maar daarna licht deze regel op:
DRAM clock=333 MHz, SDRAM CAS Latency=2,5

Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar hij start niet meer door. Ik kom ook niet meer in zijn bios om de settings weer goed te zetten.

Ik hoop dat iemand hiervoor een oplossing heeft.

gr. trustno1:(

Laatst bewerkt:
Ik heb de harde schijf en dvd brander ook los gehad maar dit maakt verder niet uit. Blijft op de een of andere reden ergens op hangen. Maar het is vreemd dat ik niet eens de bios in kan anders had ik hier kunnen kijken of er iets misschien niet goed staat.:(

Zit er op het moederbord een mogelijkheid om de fsb in te stellen? op 100 of 133 b.v., indien ja, zet hem eens op 100, en indien hij wel doorstart, stel de bios juist in, en kijk of alles werkt, zet hem uit, weer op 133 en proberen maar weer.

Indien je niet kunt swichen, heb ik dit niet getiept.:rolleyes:

Ik heb hem daarvoor op 133 gezet, en daardoor is het fout gegaan. Ik kan nu niet meer in zijn bios komen.

Trustno1 zei:
Ik heb hem daarvoor op 133 gezet, en daardoor is het fout gegaan. Ik kan nu niet meer in zijn bios komen.

Dat was toch in de bios?:rolleyes:

Nogmaals een biosreset doen, er zit daar ook een clr cmos jumper voor op, of weer met de batterij, met de spanning eraf, cpu eruit pulken, zonder cpu op starten, als het goed is, hoor je een hoop gepiep, alles weer afkoppelen, cpu erin en weer proberen.

Ik heb al een paar keer de batterij eruit gehad, maar dit heeft weinig geholpen. Geheugen eruit gehad, dvdbrander en harde schijf los gehad. Lijkt allemaal niet te werken. Vind het alleen een groot risico om de processor los te nemen. Kan me niet voorstellen dat dat meer effect zal hebben.:confused:

Nog maar een keer dan, heb je de mogelijkheid om op het mobo de fsb in te stellen.

Ik heb het nu al aardig wat keren geprobeerd, nog niet gelukt om in de bios te komen:(

Kan het kwaad voor de procesoor als ik cpu fsb te laag heb staan? Heb hem op 133 gezet en in mijn MB boekje lees ik dat hij tussen de 200 en 266 moet zijn. Wat gebeurt er als dit lager gezet wordt?

Laatst bewerkt:
Het is uiteindelijk opgelost door de jumper op het moederbord om te zetten. Op deze manier wordt de cmos gereset en gaat de bios naar zijn default waarden.
Zodra ik nu weer de cpu fsb waarde op 133 of hoger zet krijg ik weer hetzelfde probleem. Ik kan mijn processor dus niet op de goede snelheid laten draaien :(
Ik heb een amd athlon xp 2000+ en daarvoor staat een setting van fsb 133 ratio 12,5.
Ik moet hem nu op de default 100 Mhz laten staan. Mijn processor draait nu op 1250 Mhz.:( Beetje traag maar nu werkt hij iedergeval.

Lange Pier zei:
Zit er op het moederbord een mogelijkheid om de fsb in te stellen? op 100 of 133 b.v., indien ja, zet hem eens op 100, en indien hij wel doorstart, stel de bios juist in, en kijk of alles werkt, zet hem uit, weer op 133 en proberen maar weer.

Lange Pier zei:
Nog maar een keer dan, heb je de mogelijkheid om op het mobo de fsb in te stellen.

Helaas nog geen antwoord gekregen.:rolleyes: :(

Hoi !

Zet de DRAM-timings es op: SPD en probeer dan nog es je FSB op 133 MHz te zetten !

Harry.

Lange Pier zei:
Helaas nog geen antwoord gekregen.:rolleyes: :(

Heb ik ingesteld en iedere keer als ik de fsb hoger dan 100 instel start hij niet door.

Harry Snor zei:
Hoi !

Zet de DRAM-timings es op: SPD en probeer dan nog es je FSB op 133 MHz te zetten !

Harry.

Zou je kunnen uitleggen waar spd voor staat?

Hoi !

SPD staat voor: Serial Presence Detect.

De northbridge bepaald dan de beste timings (Auto by SPD) bij de gekozen hardware-configuratie en het aanwezige geheugen.

Succes,

Harry.

Lange Pier zei:

Sorry hoor, maar een antwoord heb ik nog steeds niet gekregen, wat is het merk en type van je mobo, zoek ik het zelf wel even op.

Lange Pier zei:
Sorry hoor, maar een antwoord heb ik nog steeds niet gekregen, wat is het merk en type van je mobo, zoek ik het zelf wel even op.

Dit is de eerste keer dat je om het type moederbord vraagt. Het type moederbord is MSI kt3 ultra met een amd athlon xp 2000+ processor. Deze zou op 133 met 12,5 ratio moeten staan. Echter zodra ik dit in de bios instel start mijn pc niet meer op. Op het moederbord heb ik nog geen optie gevonden of je dat daarop kan instellen. Maar dit heeft voorheen altijd goed gewerkt en er is op het moederbord zelf niks gewijzigd.

Laatst bewerkt:
Harry Snor zei:
Hoi !

Harry.

Hoi Harry,
De dram timing staat al standaard op spd, maar de current host clock staat op 100MHz en deze kan ik hier niet wijzigen.

Trustno1 zei:
Dit is de eerste keer dat je om het type moederbord vraagt. Het type moederbord is MSI kt3 ultra met een amd athlon xp 2000+ processor. Deze zou op 133 met 12,5 ratio moeten staan. Echter zodra ik dit in de bios instel start mijn pc niet meer op. Op het moederbord heb ik nog geen optie gevonden of je dat daarop kan instellen. Maar dit heeft voorheen altijd goed gewerkt en er is op het moederbord zelf niks gewijzigd.

Dat is idd de eerste keer dat ik om het merk en type vroeg, maar meerdere keren of er een fsb jumper op zat, daar kreeg ik steeds geen antwoord op.

Ik heb het nu opgezocht, en dat moederbord heeft het niet.

Maare, zet eens de fsb op 133, en de cpu ratio op auto, kijken wat er dan gebeurd, je weet tenslotte waar de clear cmos jumper zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan