Computer start niet meer op na schoonmaken - lange pieptonen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LCMS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LCMS

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 sep 2011
Dag mensen met verstand van computers!!

Vanmiddag heb ik mijn pc opengemaakt en uitgezogen met de stofzuiger. Hierbij het moederbord niet aangeraakt en de stofzuiger op minimale zuigkracht. Verder heb ik op de moeilijk bereikbare plekken een beetje geblazen en de stofwolken uit de lucht gevangen. Ik heb de ventilatoren ook uitgezogen, waarbij ze ook even hebben gedraaid.

Voor het schoonmaken deed de pc het gewoon (echter langzaam en met veel herrie). Toen ik vol verwachting na het schoonmaken de pc weer aanzette, startte hij niet op en begon te piepen.

---------------------------------------------------------------------------------
Details pc:

acer

Aspire T135-T97Z
AMD Sempron 3100+
200GB SATA
512MB DDR
DVD RW Dual, Double Layer
Microsoft Windows XP Home
Edition
----------------------------------------------------------------------------------

Op het beeldscherm stond de volgende tekst (in gekleurde blokken):

Selftest G

Check your pc
R
And signal cable

Monitor is working B
-----------------------------------------------------------------------------------

Aanzetten: De pc maakt eerst kortdurend het normale "opstartgeluid" en ik zie beide ventilatoren draaien, dan lijkt de pc na enkele seconden plots weer op te houden en de interne ventilator stopt met draaien (die aan de buitenkant blijft draaien). Dan volgt er een continue reeks van lange pieptonen. Na ongeveer 20x herhalen van de lange pieptoon, ben ik gestopt met tellen.

Er brandt alleen het "power" lichtje in groen bovenop, dat een soort van flikkert, evenals het groene lampje in de "aan/uit"-knop. De eerste keer zag ik ook een batterij oplichten in het rood bovenop de pc, later niet meer.

Er verscheen bovenstaande tekst op de monitor, die vanzelf ook weer wegging en opnieuw verscheen (dit herhaalde zich 3 keer waarna de monitor vanzelf in slaapstand ging).

Ik heb de pc meerdere malen opnieuw opgestart.
Ik heb op de "G" en de "R" gedrukt (n.a.v. de tekst op de monitor).
Ik heb het toetsenbord losgekoppeld.
Ik heb de pc opnieuw opengemaakt, maar zie geen losse onderdelen etc.

----------------------------------------------------------------------------------

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en mogelijk een oplossing voor dit probleem?

Mocht het niet op te lossen zijn, is het dan mogelijk mijn harde schijven aan te sluiten op een andere pc en zo de bestanden te redden? De computer stamt uit december 2006, dus wil er geen geld meer in stoppen, echter heb mijn bestanden nog wel nodig!!!

Bij voorbaat mijn hartelijke dank! Ik heb zelf niet veel verstand van computers, met name niet van de hardware.. Het zou fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen (en dan bij voorkeur in leken-taal haha!).

Groeten,

Laura

Ik zou eerst eens gaan kijken of er niets los zit in de kast.
- Check alle kabels.
- Kijken of het geheugen er goed in zit.
- kijk of de videokaart wel goed vast zit.

Het kan ook zijn dat je kleine jumpers hebt opgezogen met stofzuigen.

Hier is te vinden wat de verschillende "beep-codes" zijn http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml.
Let daarbij op of de BIOS van het type AMI, of Phoenix is of dat het een bios is die met de standaard IBM beeps werkt.
Controleer eens of alle kabeltjes van stroom en data wel goed aangedrukt zijn. Die willen nog wel eens wat losser komen te zitten bij een schoonmaak beurt.

De harde schijf aan sluiten op een andere PC kan m.b.v. een externe schijf behuizing die dan op de USB-poort wordt aangesloten. Wel even goed opletten wat voor een soort schijf het is (SATA of PATA en 3,5 inch of 2,5 inch)

Bedankt voor jullie snelle respons!!

@ Woutertjuh88: Ik heb de kast nogmaals geopend en gecheckt, alle kabels zitten vast. Ik weet niet hoe ik check of geheugen en videokaart goed vast zitten? Ik heb sowieso niets opgezogen (ook geen jumpers).

@ srpchulp: Ik heb die site al bekeken, maar mijn pc houdt dus niet op met de pieptonen produceren. Het zijn lange pieptonen, die zichzelf op regelmatige wijze herhalen. Na >20 x ben ik gestopt met tellen. Mijn harde schijf is een SATA. Ik zou dan dus een externe schijf behuizing moeten kopen? Waar kan ik vinden hoeveel inch hij is? En ik kan zonder problemen mijn schijven eruit halen of moet ik hier nog extra voorzorgen bij nemen?

Bedankt nogmaals, excuses voor mijn onwetendheid!!!

Groeten!

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Over het algemeen is het dus een 3,5 inch.

Er zijn vele soorten en maten van USB-SATA-docking stations te koop, maar persoonlijk ben ik wel tevreden over deze: http://www.bol.com/nl/p/computer/ko...73789/index.html?Referrer=ADVNLTWE00201300099
Daar kunnen zowel 2,5 als 3,5 inch sata schijven ingestoken worden en het heeft zowel een USB-aansluiting als een e-sata.

De schijf kan er uit gehaald worden, maar wel natuurlijk nadat de stekker van de PC uit het stopcontact is (alleen de PC uit zetten is soms onvoldoende, dus de stekker eruit voor alle zekerheid). Lees eerst goed het boekje van de PC hoe een harde schijf te verwijderen/verwisselen.

Bedankt voor al deze informatie!!

Na nog een aantal keer aan en uit zetten, besloot de computer weer normaal op te starten. Wat er exact aan de hand was, zal ik waarschijnlijk nooit weten. Ben in ieder geval rap begonnen met de back-ups die ik nog moest maken!

Bedankt nogmaals! Groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan