computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan741

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2012
Berichten
29
hallo,
ik weet niet precies waar mijn vraag moet, daarom heb ik deze hier geplaatst.
Mijn opa en oma hebben een oude (2e) computer, welke nu ongeveer 10 jaar zal zijn (Windows xp)
Nu start deze niet meer goed op, hij komt tot het scherm waar je veilige modus, normaal starten enz. kunt kiezen, maar wanneer je een van alle kiest, ik heb alle mogelijke opties geprobeerd, komt hij even later op precies het zelfde scherm. Dit probleem hebben ze een aantal jaar geleden ook gehad, maar degene die het toen heeft opgelost, wist zelf niet eens wat hij had gedaan, maar toen was het dus weer een paar jaar goed.
Ik heb ook een Ubuntu cd geprobeerd, deze had ik toevallig nog liggen, maar deze liet de icoontjes met een poppetje en een soort van toetsenbord onderin het scherm zien, maar liep daarna vast op een soort zebrapad/ruitjes vorm.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en indien nodig, deze vraag kunnen verplaatsen naar de juiste plaats.
Alvast bedankt
jan
 
Beste Jan,

Krijg je ook een Blue Screen of Death te zien, of is het slechts een continu reboot loop?
En waar stopt de computer precies met laden?
Zie je al wel het lichtblauwe XP achtergrondscherm, of blijft het beeld geheel zwart en kom je zelfs niet eens bij het eerste XP logo?

EDIT:
In het menu waar je dus voor alle mogelijke opstart opties kunt kiezen kun je ook "Reboot on system failure" uitzetten.
Op dat moment kun je dus zien wat er fout gaat en zal de PC slechts crashen en waarschijnlijk een BSOD (Blue Screen of Death) geven.
Maak daar alsjeblieft een foto van en upload deze hier, dan kunnen onze mede-forummers en ik veel beter beoordelen wat het probleem precies is.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg een flits van een blauw scherm met letter, en voor de rest, wanneer ik één van de keuzes kies, dan lijkt het alsof hij probeert op te starten, maar daarna komt hij weer terug op het scherm met de keuzes normaal starten/veilige modus.
Ik krijg per opstarten telkens één keer xp te zien (volgens mij). De computer doet wel iets, maar komt niet verder, alsof hij verdwaald is.
bedankt voor de snelle reactie.
 
De edit en jouw post hebben elkaar net gekruisd, zie ik.
Probeer de tip in mijn edit aub op te volgen :)
 
bedankt, ik zal het binnenkort proberen, helaas heb ik de computer niet hier staan.
 
Hang de harddisk,in een andere PC,(op plaats van CD-rom,of DVD).
Zet hem eerst op slave.
Draai dan CHKDSK(?).
Dan zet hij het register op zijn plaats.
En zou op moeten starten.
 
Laatst bewerkt:
ok, bedankt voor de tip, maar inmiddels draait de computer op ubuntu, dit is genoeg voor het gebruik.
Toch allemaal bedankt voor de tips.
En Muchacho NL, ik heb geprobeerd, maar kreeg het niet voor elkaar om de bsod te krijgen, wat ik ook probeerde, bios en het keuzemenu, daar hield het bij op.
 
Zonde van je gegevens.
maar ja,Ubuntu kan ook.
Heb ik bij de PC. van mijn vrouw een paar keer gedaan. Die Startte niet meer op.
Heb nog een reserve PV(3) staan,dus in 1 de HD aangesloten. CSKDSK , en draaide weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan