computer start niet, ook geen A of cd rom station

Status
Niet open voor verdere reacties.

Catetje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Berichten
92
Plotseling start de pc helemaal niet meer op.
Hij vindt geen besturingssysteem, maar ook de A station en de cd/dvd rom station niet.
Als ik in de Bios probeer de opstart volgorde aan te passen vindt hij daar ook alleen maar "vaste schijf 0 en een diskette station 0"


Wie oh wie weet wat er hier aan de hand is.
 
Hij vind geen besturingssysteem? Blijft de computer in een loop zitten of krijg je wel een fout waardoor je hem moet resetten om opnieuw op te starten?

Wat zijn de instelligen van je bios?

Dat hij je drives niet vind is raar. Misschien is je IDE controller defect? Wat je zou kunnen proberen de harddisk uit je pc te halen en even ergens anders in te plaatsen. Controleer zoiezo of je voeding er goed in zit. Succes
 
Ik krijg een melding dat ik op F1 moet toetsen om in configuratie te komen, maar als ik dat te laat doe, kom ik er niet in en moet ik eerst met het aan/uit knop uitzetten. Doe ik het wel op tijd kom ik wel in de bios.

Welke instellingen in de bios wil je weten?

Hij zegt wel bij IDE controllers 0 tot en met 4 niet geinstalleerd
Hoe kan ik controleren of de ide controller defect is en wat is daar aan te doen?

Ik heb twee harddisks, wel raar dat ze allebei ineens niet meer te zien zijn, ook de A en de cd rom niet.
 
Je hebt 2 harddisks IDE of SATA? Dan weten we iig al wat meer. En welke bios versie heb je?

Je kan in de bios instellen dat hij automatisch je IDE apparaten detecteert dus als je deze alvast eerst eens op 'auto detect' zet. (dit heeft niks met je opstart volgorde te maken)
 
Volgens mij IDE maar ik weet het niet zeker, hoe kom ik daarachter?
Ik was ook aan het zoeken naar de bios versie maar zie niet waar ik die kan vinden.

Maar terwijl ik weer aan het zoeken en uitproberen was, is het me nu wel gelukt om de bios de cd rom en vaste schijf 1 te vinden, ik heb namleijk de standaard instelling weer gekozen.

Nu weet ik wel dat hij de a schijf heeft gevonden omdat ik een schijf moest verwijderen om het verder te laten opstarten, hij spreekt nu ook de cd rom aan, maar kan het niet lezen en geeft nu als fout melding dat het windows niet kan optarten omdat hij een bestand niet kan vinden in het het config sys.
Dit is overigens hoe de hele probleem is begonnen. Dus nu ben ik even terug naar af.

Probleem is dus nu dat hij mijn windows cd rom niet kan lezen of in ieder geval zie je dat het probeert de cd rom te lezen maar komt niet verder dan bovengemelde fout.
 
Okay,

bij mij ziet er er als volgt uit:

Configuratie programma:(enter)

Opstart programma(enter)

Primaire opstart
eerste opstartapparaat cd-rom
tweede opstartapparaat diskettestation 0
derde opstartapparaat vaste schijf 1
vierde opstartapparaat vaste schijf 0

Volg order bij automatisch inschakelen
dan weer eerste, tweede opstartapparaten enz......

Fout in opstart volgorde automatisch.


Maar dan start ik de pc en hij spreekt wel even de cd rom aan en geeft vervolgens de melding:
kan windows niet opstarten, kan een bestand in de config sys niet vinden, probeer de repareren door op R te drukken bij de nieuwe windows setup.
 
Je zou eens moeten proberen de opstartvolgorde te wijzigen, normaal is de opstartschijf de HD 0. Probeert de pc vanaf de 2° schijf (in uw geval schijf 1) eerst op te starten, dan vindt hij geen besturingssyteem en geeft een foutmelding, dus als 3° bootmedium schijf 0.

succes

Jan
 
Het veranderen van de volgorde maakt helaas niets uit,
ik ga maar over op het formatteren van de schijf en op nieuw de boel installeren.....

Met een opstart diskette krijg ik het nu wel aan de praat....

Ik hou jullie op de hoogte
 
diskette?

:confused: Gebruiken er nog mensen diskettes? Dat is zo jaren `80/`90
Heb er al 6 jaar geen meer in mijn pc gebouwd. Oogt niet mooi.
Je probleem daar in tegen ken ik.
Een x mijn kast leeg gehaald om de lagen stof eruit te halen.
Plots klopte mijn volgoorde van H.disks niet meer.
Oplossing voor mij was in bios net zolang prioriteit veranderen van booten H.disks.
En ja opnieuw instal van xp is ook een oplossing en als het niet lukt moet je een andere schijf kopen die zal wel de geest hebben gegeven. :cool:
 
Ik weet het, het klinkt vreemd maar dan nog, zonder diskette leest hij gewoonweg niet mijn cd rom schijf!
Ik ben er nu nog meer bezig en begirjp er niets van. Maar met behulp van de diskette leest hij wel de cd rom station!
Als jij het begrijp begrijp ik het ook.
Maar het volgende probleem, kan xp niet installeren in dos! Haha! Dus nog verder onder de stof laag eerst nog een 98 exemplaar zoeken!

Wat een grap he, ik moet eigenlijk gewoon een andere oude pc gaan zoeken voor de kids.
 
Alle kabels een keer los en weer vast.

Een bios reset,door de batterij er even uit te halen.

Wellicht moet de hardeschijf opnieuw gedetecteerd worden,dus doe een IDE HDD Auto Detection o.i.d. in het bios.

Greetz
 
dos?

Met xp start je vanaf cd niet vanaf dos.DAAROM gebruik ik ook geen floppy,dat deed ik wel met windows milenium,tot ik een bootable milenium had gemaakt.
In je bios kan je een gedeelte vinden met opstart priorityt,daar maak je cd-rom van.
Je doet je cd xp erin en alles gaat vanzelf....(wel lezen wat er allemaal komt)
Na de installatie verander je de priorityt weer naar de H.disk waar je xp erop gezet heb.
En klaar een verse start nu de restante drivers nog en je heb weer een vloeiend syteem!!!
 
Dank je wel voor de tips.
Uiteindelijk was het enige wat werkte een ouderwetse opstart diskette.
Wat ik ook deed, de pc vond mijn cd rom niet zonder diskette.
En daarna lukte installatie van win 98 niet, maar mijn oude win 95 lukte wel! En daaroverheen heb ik xp geinstallerd!

Het is dus uiteindelik opgelost, maar nog steeds snap ik niet waarom het niet meteen lukte vanaf de cd rom station kon.

En nu genieten van het warme weer!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan