Computer start niet op via DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Berichten
1.945
Hallo,

Ik wil op een computer waarop nu XP staat graag W7 installeren maar het lukt me maar niet om de computer via de DVD of via een USB te laten opstarten. Ik heb dit via de BIOS wel aangepast en ook tijdens het opstarten heb ik de mogelijkheid om dit aan te geven maar toch lukt het niet.

Als de computer eenmaal is opgestart kan ik wel naar de bestanden de DVD gaan dus de DVD-speler werkt wel. Is het echt nodig om de computer op te laten starten via de installatie DVD of kan ik W7 ook installeren als hij al is opgestart?
 
Hoor je wel na het aanzetten dat de DVD draait / zie je een lampje knipperen? Krijg je kort na het opstarten in beeld : "Druk op een toets om de computer vanaf DVD te starten"? (Gelet op je startbericht, lijkt het daar wel op, maar even voor alle zekerheid?) Sommige oudere machines / beeldschermen starten met een zodanig lage resolutie op, dat die mededeling niet zichtbaar wordt. Als je dan te lang wacht, start de machine vanaf hdd. Druk tijdens / zeer kort na de biosboodschappen eens een paar keer op een willekeurige toets.
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk is dat een pc (laptop?) waarvan de xp-installatie vanaf een partitie op de HD gaat.
In zo'n geval is ergens in de bios aangegeven dat dat zo is. Dat moet dan eerst uitgezet worden.
 
Nee, dat is wat anders gast0225. Ik heb het niet over het opstart-apparaat (HD, flop of CD/DvD) dat aangegeven kan worden in de bios, maar over de hd-partitie waarvandaan de bios verwacht dat windows geinstalleerd wordt. Als je die niet uitzet blijft ie koppig vragen om die partitie. Pc's en ;aptops mat een voor geinstaleerde windows hebben dat vaak (dan krijg je ook geen installatie cd/dvd erbij).
 
Het betreft een Acer aspire T136 en kunnen jullie zien of bij dit type XP / computer inderdaad de instelling inderdaad zo is of zal ik hiervoor de bios moeten doorspitten?

En wat moet ik dan precies zoeken?
 
Hoi,

Dvd niet beschadigd waardoor de opstart niet functioneert ,Heb je toevallig nog een xp cd-rom wat dan ? zit zomaar even mee te denken hoor;) dvd ergens anders al geprobeerd ?
 
En dan ook nog het feit dat je machine een SATA disk heeft. Windows installeren met een normale versie van XP gaat nimmer lukken, je zal een DVD'tje met SATA drivers erbij moeten hebben en TIJDENS de eerste schermpjes eerst die SATA drivers moeten installeren, maar goed, in dat stadium ben je nog niet.
 
Heb je de verandering in het bios wel opgeslagen middels F10?
Is je CMOS-batterij nog ok?
Hoe oud (gezien XP OS) is die pc?
Zie net dat er een AMD sempron in zit die normaal voor laptops gebruikt wordt, daarbij maar origineel 256 MB RAM.
Met deze specs zou ik 'm lekker op XP laten draaien en een goede 2e hands jongere pc kopen met Windows 7 erop, meestal krijg je dan een Pro.
Er zijn genoeg serieuze sites (b.v. deze) waar je die kunt vinden incl. garantie, licentie en betaalbaar.
Heb er zelf goede ervaringen mee, heb er recent nog een voor m'n vrouw gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Is de .iso (?) wel juist op de dvd gebakken? Dus uitgepakt gebrand en niet als .iso...?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan