Computer start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

xlordingo

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Beste forumgenoten,

Mijn computer wil sinds vanochtend niet meer opstarten. Dat houdt in dat wanneer ik de pc aanzet, hij uitvalt (na 10 sec) en weer opnieuw probeert op te starten, om vervolgens opnieuw uit te vallen. Ik heb vervolgens de kast opengemaakt en om de beurt onderdelen eruit gehaald om te kijken of de pc dan wel bleef draaien.

Wanneer ik al mijn RAM geheugen verwijdert had, bleef de pc gewoon draaien (er gebeurde verder niets, natuurlijk, maar hij viel niet meer uit). Het probleem ligt dus bij het RAM (toch?).

Ik heb vervolgens één voor één de reepjes getest, maar bij elk reepje viel de pc toch weer uit. (Ook elk slot gecontroleerd)

De vraag is, wat is het beste om te doen? Ik kan de reepjes niet 1, 2, 3, in een andere pc testen, en om gelijk nieuw RAM te kopen terwijl het misschien mijn moederbord wel is, lijkt me ook iets wat gehaast.

Wat is waarschijnlijker, mijn RAM kapot of de Socket daarvan?

Aanvullende info:
Ik heb gisteren Windows 8 geïnstalleerd, maar tijdens de eerste keer booten van de Windows CD viel die ook een aantal keer uit. (Toen geen aandacht aan besteed, want na een aantal keer startte hij op.)

Ik heb 6 GB (3*2GB) DDR3 1600MHz op 1.65V

Ik heb een ASUS moederbord: P7P55 LX

U hoeft maar te roepen, als u meer informatie nodig heeft :D

Bij voorbaat dank :)

Vriendelijke Groeten,

Lucas

Start de pc steeds op met 1 van die reepjes, om te kijken of het probleem bij een van deze ligt. Maar heb je een andere voeding tot je beschikking? probeer deze ook eens aan te sluiten op het moederbord. Heb je trouwens wel beeld?

Ja ik heb alle reepjes, afzonderlijk getest. De computer bleef uitvallen.

Ik heb geen andere voeding beschikbaar.

Yes, ik heb wel beeld. De computer valt uit, ongeveer wanneer het beginscherm (dus met 'Press del to enter setup' oid) komt.

Dankjewel voor je reactie! :)

Indien hij uitvalt als windows gestart wordt lijkt het mij dat daar het probleem zit.
Indien dat zo is zou je in via F8 in veilige modus kunnen komen.

Wat gebeurt er als je opstart zonder de harde schijf eraan maar wel met geheugen?
Overigens zou je zonder geheugen bios beeps dienen te krijgen, kreeg je die ook?

Ik zal vanavond even proberen zonder HD en met RAM te starten.

Ik heb geen piepjes gehoord tijdens het opstarten zonder geheugen (ook niet met geheugen).

Ik heb net gekeken naar de condensatoren, en er was er één die (twijfelachtig) kapot is.

Het was de enige die niet zwart, maar bruin was (het zou ook kunnen dat deze sowieso al bruin is). Hij stond ook scheef.

Hij zat wel in de buurt van de het 2e pci slot (waar mijn internetkaart inzit). In hoeverre kan dat effect hebben op mijn RAM geheugen? (De computer blijft namelijk wel lopen als er geen RAM in zit)

- Edit:

De condensator hoort bruin te zijn. ( Even via een foto op google gecheckt)
Ook met opstarten zonder HD valt de pc uit.

Laatst bewerkt:
Met alleen de processor erin en de systeemspeaker eraan zou je biosbeeps dienen te krijgen bij booten.

De voeding dient wel goed te zijn uiteraard.

Computer blijft ondertussen wel lopen met twee reepje RAM erin (in slot 2&4), maar geeft geen beeld oid meer..

Ik krijg geen beeps te horen, hoe kan ik zeker weten dat deze systeemspeaker doet wat hij moet doen?

Zou een versleten voeding kunnen verklaren, waarom hij wel blijft draaien zonder RAM en niet draait met RAM? (lijkt me raar, aangezien ram niet veel stroom verbruikt, en ik bijv. ook mijn grafische kaart heb verwijderd en toen ook uitviel)

Ik snap niet helemaal meer wat er allemaal aan de hand is met dat apparaat :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Pak de manual erbij, soms zit de speaker op het bord maar vaak niet en dient die van de systeemkast te worden aangesloten.

En begin bij het begin, dus alleen met de CPU, geen biosbeeps is dan al niet goed.
Heeft weinig zin om er van alles bij te pluggen/plaatsen als het bord dan al geen teken van leven geeft, verwar niet de werking van de ventilator ermee, wil alleen zeggen dat de voeding het doet.

Dat wil dan al wel zeggen dat het moederbord de voeding inschakelt. Misschien heeft iemand een PCI Diagnostic kaartje? Dat is een pci kaartje met een display waarmee je kan kijken of, en hoever het bios al opgestart is.

Ik trek morgen alles, behalve mijn cpu eruit. Ik zoek even uit hoe 't zit met mijn systeemspeaker etc.

Dankjewel voor jullie hulp!;)

Ik ben niet in het bezit van zo'n diagnostische kaart, helaas.

Laatst bewerkt:
Excuses dat ik al even niets van me heb laten horen. Ik zit midden in de tentamenweken en heb nog geen kans gezien om er even de tijd voor te nemen.

Lekkere timing ook om kapot te gaan :rolleyes:

Beste forumgenoten,

Ondertussen heb ik nog steeds mijn computer aan de praat kunnen krijgen.
Hij loopt op een enkel reepje ram. Wanneer ik er een tweede bij stop, valt hij weer uit. Als ik daarna het tweede reepje weghaalt blijft hij uitvallen totdat ik het eerste reepje ram eruit haal en er opnieuw in stop.

Ik kan m'n computer dus nu gebruiken op één reepje RAM.

Betekent dat mijn andere twee reepjes RAM kapot zijn, en dat ik nieuwe moet kopen?

Groeten Lucas

- Edit:
Helaas.. Nadat ik mijn computer had uitgeschakeld net, wil die weer niet opstarten. Hij blijft weer uitvallen na enkele seconden.

Ik denk dat ik, maar nieuw RAM moet gaan kopen. Mee eens?

Mijn pc startte net, nadat ik 'm een hele tijd liet opstarten, wel op, zonder dat ik iets met het RAM gedaan heb.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan