Computer start niet verder op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yess7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Yess7

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2002
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn zoontje heeft de oude computer van mijn schoonmoeder gekregen. Als we de computer aanzetten krijgen we de volgende melding:
" An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don 't contain an operating system. Press Ctrl+Alt+Wel to restart."

En als ik dat heb gedaan springt het beeld naar opstartscherm van HP, waarna ht direct weer doorspringt naar een zwart scherm met de tekst:
"Raid volumes: None defined".
En achter de HDD staat ook: Non-raid disk.
En " press enter to configuration utility....

Is de HDD gewoon leeg?????
Of is er iets anders aan de hand??

Zit er nog wel een schijf in?
Kijk even in het bios of start even van een life USB stick op (Linux of Windows, af een partitie manager stick).
Dan kun je ziet of er een in zit en wat het is.

Dag, Het lijkt er veel op dat het batterijtje leeg is. Deze 3 Volt knoopcellen kan je goedkoop krijgen bij Action, ze kosten dan 8 voor een Euro.

Wat de computer doet dat is bepalen of je samenwerkende harde schijven hebt (RAID). Dit kunnen zijn de gegevens over twee verdeeld of duplicaten van elkaar. Als de BIOS kan worden gelezen, dan ziet de computer de instelling RAID = Geen. Dat is een kwestie van aanpassen wanneer de nieuwe batterij geplaatst is. Zo ook; Snelle geheugentest, al dan niet een beginscherm tonen, bepaalde stations eerst in de opstartvolgorde, de juiste datum een tijd.

Na het plaatsen van de batterij (computer van de spanning af en niet weg laten springen) eerst de instellingen op Standaard waarden zetten in één van de laatste menu's. Welke toets je moet gebruiken om in de BIOS te komen staat meestal even onderin het scherm "Del for Setup" en meestal doe ik wat op Del en F1 toets drukken terwijl ik naar beneden in het beeld kijk voor deze aanwijzing. Goeie oefening, succes.

Helaas is het niet de batterij. Heb deze vervangen, maar nog steeds hetzelfde.

Helaas is het niet de batterij. Heb deze vervangen, maar nog steeds hetzelfde.
Misschien het BIOS eerst nog even resetten naar standaard waarden?

Meest BIOS gaan, controleren of de opstartvolgorde van de schijven nog klopt, en save!

Dat de batterij is vervangen laat niet onverlet dat de instellingen dan opnieuw gemaakt moeten worden. Om een goed begin te maken hoort eerst (heb ik al geschreven) in één van de laatste menu's "Standaard waarden" ofwel "Default values" geselecteerd te worden en daarna afgesloten met Safe.

Daarna de instellingen goed zetten zoals ongeveer in mijn eerste post beschreven. Raid configuration moet dus op Geen en niet Automatisch. In het eerste menu zal de harde schijf staan of een mogelijkheid dat deze herkend gaat worden. In het tweede menu zal de boot volgorde of "Boot sequence" staan. Op sommige computers zal de harde schijf niet alleen eerste moeten staan, dus bovenaan, maar ook actief gemaakt met bijvoorbeeld een + teken.

Tijdens vervoer kan een SATA kabeltje, of het stroom kabeltje, trouwens makkelijk los raken van een harde schijf of de controller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan