computer start op, maar daarna zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

iwankre

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2013
Hallo Mensen,

ik heb hier een computer die iets raars doet. Hij start normaal op met windows xp, maar na even het windows laad scherm te zien springt het scherm op zwart en monitor lampje gaat knipperen. Ik zie en hoor de hardeschijf wel gewoon doorgaan met laden etc. Ik dacht dat is misschien de onboard vga die stuk is...
Maar in veilige modus werkt het wel gewoon.
Alles doorgescant met virusscanner, hijackthis etc, maar levert niets op. Alles is schoon. Wat zou het probleem kunnen zijn.

Lijkt mij dat je nu een te hoge resolutie en/of refresh-rate in je 'normale' windows hebt staan die de monitor niet aankan.
Ipv. opstarten in Veilige modus, kies voor "Video in lage resolutie (640x480) inschakelen"
Stel daarna, in de gestarte Windows, de resolutie in op een werkende/geldige resolutie + refreshrate.
Dan zou (m.i.) ook na een volgende (her-)start je probleem opgelost moeten zijn.

PS: Als er wat anders aan de hand is (hardware-/driverprobleem) dan is bovenstaande natuurlijk niet de oplossing.

Tijs.

gaan we gelijk proberen...kom er zo op terug

Dit is niet de oplossing. heb de resolutie veranderd, maar maakt geen verschil

Laatst bewerkt door een moderator:
Resolutie veranderen lukte wel in die modus én het beeld was ook goed en alles leek te werken?
Stel het dan eens zo laag mogelijk in en herstart de computer. Kijk of je er daarna nog steeds goed in kunt zónder die 640x480 instelling te kiezen (dus met Windows normaal starten).

Werkt het dan nog niet, maak een nieuw Windows account aan, kijk of het inlogscherm verschijnt na een herstart en log daarna in op dat nieuwe account. Kijk of dat allemaal goed beeld geeft. Is dat het geval, herstart de computer (of meld af) en log in op je normale account en kijk of het daar dan ook goed werkt.

Tijs.

Ook gedaan, op 3 accounts geeft hij hetzelfde beeld 600x480, maar normaal opstarten doet hij niet.

Dus binnen Windows kun je gewoon hogere resoluties kiezen en die werken ook, maar als je automatisch met die resoluties wilt opstarten dan werkt het niet?
Ik heb hier dan geen geen antwoord op, want ik weet niet waar ik het probleem en de oplossing moet zoeken, want dan ga ik ervan uit dat er geen fysiek probleem met de grafische kaart is.
Hopelijk reageert dan iemand anders nog.

Tijs.

ja BINNEN in windows kan ik werken met verschillende resoluties op verschillende accounts.

ik hoop dat iemand nog iets weet.

bedankt voor je reacties

@iwankre,

Ik heb een aantal quotes verwijderd. Indien je direct op iemand reageert kun je hiervoor de optie snel reageren gebruiken of reageer op vraag.

Hallo iwankre,

In een veilige modus zet windows alles naar wat standaard is en wat als veilig word aangezien.
Zo zou het wel eens kunnen dat de monitor refresh rate in een veilige modus anders is dan als windows normaal word opgestart.
Meschien helpt het en om te controleren of de refresh rate op een 60 hertz staat ingesteld, bij de tapblad voor de resoluties de knop advanced en monitor setting.
Je kunt eventueel iets lager en zou hem dan tussen de 50 en 60 hertz houden en is later in de normale modus ook weer bij te stellen.

Meschien iets anders en nu niet van toepassing maar ik heb voor jaren terug het zelfde eens gezien bij een laptop van een kennis ook met xp.
Waarvan de oplossing was het instellen van de monitor voor de laptop, de automatische (plug en play) optie werkte dus niet helemaal goed daarbij.

Ik hoop dat je er iets aan heb.

ik hoop dat ik hier dit weekend mee verder kan....dus als ik wat wijzer ben post ik een update..(zit namelijk thuis met een burnout, vandaar een late reactie.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan