Computer start vaak spontaan opnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.

SnarfFlevoland

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Beste Forumers,

Mijn oude Microstar computer (uit mei 2004) heeft een groot probleem. En dat probleem doet zich al vanaf die is gekocht voor.

Als ik ergens mee bezig ben, of als ik niks doe, kan mijn computer spontaan opnieuw opstarten. Zomaar in het 'niks'. Eerst deed zich dit niet zo vaak voor, maar naarmate de computer ouder werd gebeurde het steeds vaker. Als de computer dan aan het reboten is, dan blijft hij hangen, voordat Windows geladen wordt. Dan moet ik eerst de stroomschakelaar uitzetten en vervolgens weer aanzetten, wil de computer weer goed opstarten. Na het opstarten en aanmelden, geeft windows altijd de melding: "Windows is hersteld van een ernstige fout."

Als ik dan het foutenrapport naar Microsoft verstuur, dan zegt Microsoft dat de fout aan mijn logboek systeem ligt. Lekkere informatie dus... :p

Nu ik een nieuwe iMac heb gebruik ik de oude computer alleen nog maar voor mijn Microsoft Train Simulator, die niet onder Mac en/of Vista werkt. Alleen het is zo irritant dat ca. elke 10-20 minuten mijn computer spontaan reboot.

De volgende stappen heb ik ondernomen:

1. De drivers geupdate naar de nieuwste versies.
2. Op internet gezocht naar zo'n zelfde probleem.
3. Vinkje bij 'computer opnieuw opstarten' bij opstart-instelling uitgeschakeld.
4. Blue Screen of Death foutmelding genoteerd.
5. Op internet gezocht naar deze code, maar tevergeefs...

Dit is mijn foutcode, wat op het blauwe scherm verscheen:

Stop: 0xC0000005,0xBAD71D6F,0x139BE0B14,0x00000000

sysaudio.sys - addres BAD71D65 base at BAD70000, DateStamp 3D6DE2DD

Als ik de nieuwste audio driver wil downloaden, dan reboot de computer opnieuw spontaan. Ik weet dus vrijwel zeker dat het hieraan moet liggen. Eerst dacht ik aan de voeding, maar dat trek ik dus in twijfel.

De geluidskaart zit in het moederbord geïntegreerd, echter heb ik wel een aparte videokaart en tv & radio-kaart in mijn computer zitten.

Mijn computer speceficaties:

Intel Pentium 4
1 GB RAM geheugen
120 GB HDD
Nvidia GeForce 5400

Besturingssysteem:

Windows XP SP1

Let op: Computer heeft vroeger ook op SP3 gedraaid, en dat heeft de problemen ook niet opgelost. Ook de nieuwste updates downloaden, haalde niks uit. Nu installeer ik geen SP3 meer, omdat ik laatst een schone installatie heb gemaakt, dat ik alleen voor mijn MS Train Simulator gebruik.

Computermerk: Microstar (onderdeel van Medion).

Graag reacties, zodat het probleem zo snel mogelijk opgelost kan worden!!!! ;) Bij voorbaat hartelijk bedankt!

Laatst bewerkt:
probeer de bios te updaten en met speedfan de temperaturen in de gaten te houden,
musschien word hij wel te warm

Maak je pc eens stof vrij.
Daardoor viel die van mij steeds uit, ik kreeg alleen geen BSOD.

!!!!Computermerk: Microstar (onderdeel van Medion).!!!!!

Sinds wanneer is dat,want microstar is het huidige MSI.
Heb jij ooit geheugen bijgezet,want ik vermoed dat het in het werkgeheugen zit.

Mijn oude Microstar computer (uit mei 2004) heeft een groot probleem. En dat probleem doet zich al vanaf die is gekocht voor.
Je probleem was er al meteen na de koop. Bijna vijf jaar geleden heb je contact opgenomen met de leverancier? Wat is daar uitgekomen?

De error 0xC0000005 komt zeer veel voor, op deze web-site worden een paar oplossingen behandeld. Het "oormerk" sysaudio.sys van je foutmelding is nogal eens behandeld hier op Helpmij, je ziet een overzicht op deze pagina.

Sysaudio.sys kan o.a. op fouten wijzen in je geintegreerde audiochip, of de (geupdate) audiodrivers, of de chipsetdrivers. Het is ook nog mogelijk dat er iets niet goed zit met je brander, maar ik weet niet of je die hebt. Omdat de problemen al vijf jaar bestaan, is systeemherstel niet aan de orde, maar ik zou de audio- en chipsetdrivers proberen naar de voorgaande versies terug te zetten. En die Microsoft Train Simulator, zit die (nog) wel helemaal goed inelkaar? Is daar een patch op update naar je huidige besturingssysteem voor te krijgen?

!!!!Computermerk: Microstar (onderdeel van Medion).!!!!!

Sinds wanneer is dat,want microstar is het huidige MSI.
Heb jij ooit geheugen bijgezet,want ik vermoed dat het in het werkgeheugen zit.
In ieder geval kan ik het serienummer op de medion website bekijken en daarvan de nieuwste drivers downloaden. Verder krijg ik technische ondersteuning van Medion, en heb ik software licenties via medion. De computer heb ik ooit bij Media Markt te Almere gekocht.

Ik heb overigens nooit geheugen bij gezet in de computer. Altijd er netjes mee omgegaan. Ik heb de computer laatst al eens helemaal stofvrij gemaakt, maar dat mocht helaas haast niks uitmaken.

Een speedfan kan ik inderdaad nog eens proberen, en een BIOS update is misschien ook niet verkeerd, alhoewel daar wel de nodige gevaren aan zitten. Is het niet?

Graag verder nog meer reacties! :D

Je probleem was er al meteen na de koop. Bijna vijf jaar geleden heb je contact opgenomen met de leverancier? Wat is daar uitgekomen?
Die heeft er helaas niks aan kunnen doen. Hij vertelde mij destijds dat het probleem opgelost zou moeten zijn, maar dat was dus niet zo. Nog 2x naar ze toe geweest, vervolgens vertelden ze mij dat hij steeds weer was gerepareerd en alles goed functioneerde, maar helaas heeft uiteindelijk niks uitgehaald. Soms heeft mijn PC een goede periode, waarbij het probleem zich een paar dagen niet voordoet. Maar vaak is het na ca. 10-20 minuten mis.

De MS Train Simulator zit verder goed inelkaar, en werkt elders gewoon prima. :) Overigens doet dit probleem zich ook buiten MS Train Simulator voor.

Een brander heb ik inderdaad, maar verder nog nooit last van gehad. Moet ik deze dan even eruit halen ofzo?

In ieder geval bedankt voor je linkjes naar de problemen van sysaudio.sys. Kan ik in ieder geval weer even aan de slag. ;)

Meer reacties blijven welkom!

Heb je al een schone installatie van Windows overwogen? Dus compleet formatteren en opnieuw installeren?
Zo ja, dan zou ik eens beginnen met uitsluiten van Hardware problemen.

Een geweldig hulpmiddel hiervoor is de Ultimate Boot CD.
Dit is een gratis te downloaden .iso bestand (Open Source), dit brand je op een cd/dvd, en dan kan je daarmee dus booten.

Vervolgens kan je uit een heel schala aan tests kiezen om individuele onderdelen te testen.

Ik zou eens beginnen met je RAM geheugen (Memtest 86+), en je HDD's (moet je wel eerst nakijken welk merk HDD je hebt)

http://pharry.eu/data/ubcd411.iso

Ook kan je voeding niet helemaal lekker meer zijn, maar hier zijn niet echt simpele testprogramma's voor, je zou kunnen meten met een multimeter, staat een uitleg op tweakers.net, maar het meest simpele is je voeding even omwisselen met een andere voeding van een gelijk of een zwaarder nominaal vermogen.

En inderdaad zoals al geroepen werd zijn je temperaturen ook belangrijk, alleen voor zover ik weet reboot ie dan niet, maar valt ie gewoon uit.

Heb je naderhand nog andere cq. zwaardere hardware als een videokaart of wat dan ook erin gezet, of is hij nog steeds standaard?

Laatst bewerkt:
Er zijn inmiddels vorderingen in het probleem:

Vanaf de Medion website heb ik een bepaalde Nvidia geluids driver gedownload, waarvan Windows aangaf: "Nieuwe hardware gevonden: MEDIA' ". Daarnaast heb ik fanspeed geinstalleerd, en laat ik nu standaard draaien.

Resultaat tot nu toe: Computer start tot nu toe niet meer spontaan opnieuw op!!! Maar, MS Train Simulator sluit wel spontaan, in één honderdste van een seconde af, zonder meldingen van "Dit programma reageert niet meer" etc. Het leek wel even alsof de computer een blauw scherm zou gaan weergeven en/of ging reboten, maar kreeg vervolgens mijn bureaublad weer te zien.

Natuurlijk is het probleem dat MS Train Simulator spontaan stopt wel vreemd en ook erg vervelend als je midden in het spel zit, en ik heb dit probleem ook alleen maar op deze computer. Iemand suggesties om dit op te kunnen lossen???? Graag reacties!

Verder bedankt voor de tips tot dusver! :thumb:

Laatst bewerkt:
Schakel eens gewoon je geluidsapparaten uit in apparaatbeheer en kijk hoe alles dan reageert. Als dan plots alles perfect werkt weet je tenminste dat je in de juiste richting aan het zoeken bent ;)

Je zou kunnen proberen MS Train Simulator opnieuw te installeren, een soort van herstelinstallatie. Ik doe maar even een gok.

Probleem opgelost!

Nog bedankt voor alle tips! :thumb: Het probleem is nu opgelost! Het probleem zat hem uiteindelijk in de BIOS.

Dat MS Train Simulator zomaar ging afsluiten, was geloof ik maar een enkel incident. Echter erna kon mijn computer helemaal niet meer opstarten, want tijdens het opstarten kreeg ik steeds een blauwscherm te zien, met steeds weer een ander .sys bestand wat fout is gelopen.

Op de Medion site vervolgens een BIOS update gedownload, en deze vervolgens uitgevoerd! Resultaat: Alle problemen met spontaan opnieuw opstarten etc. zijn opgelost!!!! :)

Ook mijn tip aan anderen die dit of een soort gelijk probleem hebben: Voer een BIOS update uit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan