Computer traag met openen van internet explorer en meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbojohn

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Hoi,

Ik weet niet waar ik mijn vraag moest plaatsen, dus zet ik m even hier...:o
Als ik mijn computer opstart, gaat dat redelijk snel. Maar zodra ik een programma open (bijv IE, dat duurt soms wel 5 minuten), dan wordt de computer even heel traag, totdat desbetreffend programma is geopend. De harde schijf rateld als een gek dan...

Weet iemand een mogelijke oorzaak?
Alvast bedankt!:thumb:

Een oorzaak is zo moeilijk te zeggen. Heb je je systeem al een laten scannen op adware/spyware etc.

Allereerst bedankt voor je reactie!:thumb:

ja, helemaal schoon. Maar t vreemde is, ik heb m net opnieuw geinstalleerd. Alles was razendsnel en sinds kort ineens weer super traag.
Als ik systeemherstel doe he, gaan dan mijn documenten en zo ook verloren? DAar beni k een beetje bang voor.

Na de herinstallatie ook al je drivers opnieuw geinstalleerd? Te beginnen met de chipset driver.

Meestal een tekort aan intern geheugen in de computer, waardoor veel tijdelijk op de harddisk moet worden opgeslagen en weer teruggelezen.

Hopelijk is dat een antwoord dat in jouw geval zou kunnen kloppen.

Tijs.

Hoe kan het dan, dat hij 2 jaar lang heel snel gedaan heeft en nu ineens niet meer? Ik heb al een memorytest en een hddtest gedaan, alle 2 geen fouten.

Geen andere mogelijke oorzaken?

Alvast ihkv. mijn vraag: hoeveel intern geheugen heb je en welk besturingssysteem draai je momenteel?

Tijs.

ow sorry,

Ik draai xp prof sp2 met 512MB intern geheugen.
Ik zal die 2 linkjes morgen even proberen, dan zien jullie binnenkort de resultaten.

Alvast hartelijk bedankt! :thumb:

Ow sorry Lita112,

Ik had nogal haast, vandaar dat ik jouw gedeelte er niet bij gezet had.

Drivers zijn allemaal oké. Geen vraagtekens.
Ik heb zelf een aardig beetje verstand van computers, maar hier kom ik niet uit.

Standaard dingen als tijdelijke bestanden verwijderen, virusscannen, defragmanteren, hddcontrole etc etc heb ik al gedaan.

Is er nog een andere oorzaak (map/register/opstartprogramma's) ofzo waar het aan kan liggen? Ja kan altijd natuurlijk, dat begrijp ik. Maar hoe kan ik controleren wélk proces op de harde schijf bezig is? Bij taskmanager kun je alleen de CPUgebruik bekijken per proces, maar is het ook mogelijk het proces op de hdd te bekijken?

De exacte probleemschets:

-Opstarten gaat vlot, aanmelden ook.
-Bij het laden van de software (rechtsonderin de icoontjes), wordt de computer trager
-Als de computer eenmaal opgestart is, is er geen fatsoenlijk programma te openen, alles gaat heel traag. Vensters worden bloksgewijs geopend.
InternetExplorer gaat oertraag, meestal springt deze gelijk op 'reageert niet'.
-Ik heb de recentste chipsetdrivers net geinstalleerd, geen resultaat. Wel kwam er tijdens de installatie een berichtje 'Er zijn geen juiste drivers voor uw Nvideau Bus Emulator geinstalleerd'. Daar heb ik op ok geklikt, waarna de driversetup-wizard aangaf om de computer opnieuw op te starten. (De wizard gaf aan 'drivers correct geinstalleerd')
-Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart, helaas geen resultaat, exact zelfde probleem.
Bij apparaatbeheer staat er wel gewoon Nvidea Bus Emulator
-Er zijn géén virussen/spyware/malware aangetroffen op mijn computer.
-Zelfs bij het intypen van woorden duurt het een paar seconden voordat de letters op het scherm komen. De hdd is continu in vol bedrijf.
Wat kan ik het beste doen nu?

Het betreft een PackardBell Istart 2235
Groetjes en nogmaals bedankt voor jullie hulp :thumb:

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het eerste wat je moet doen de hoeveelheid intern geheugen vergroten naar minstens 1 GB, maar liever nog 2 GB (als je moederbord het aankan).

Misschien hebben andere posters hier ook een mening over en/of andere tips.

Tijs.

Hi,

Ik heb eens bij de prestatie-instellingen gekeken en dan bij virtueel geheugen. Dit heb ik even uitgeschakeld om te kijken wat mijn systeem doet.
Van de 512MB blijven er 340MB over (de rest gaat denk ik naar de onboard VGA kaart).
Maar als ik dan opstart, dan komen er ladingen fouten binnen:
Error adres 0x000FF, error insufficient memory, zulke ongein. En ongeveer alle programma's geven dit aan.
Als ik dan naar taakbeheer ga, krijg ik half taakbeheer.

Kan dit duiden op geheugendefect?
Bij het opstarten geeft hij wel de volledige 512 aan (na telling).

Laatst bewerkt:
[...]Kan dit duiden op geheugendefect?
Bij het opstarten geeft hij wel de volledige 512 aan (na telling).

Vlgs. mij duidt dat niet (echt) op een geheugenfout, maar wel erop dat je gewoon te weinig intern geheugen hebt. Ik zou dus maar snel Virtueel geheugen weer inschakelen, anders blijf je dit soort foutmeldingen krijgen...

Overigens kun je voor het testen van je geheugen hier een ingepakt .ISO bestand downloaden die je (zodra uitgepakt) met (o.a.) ImgBurn kunt branden naar cd.
Start je dan op met die cd dan kun je geheugen gaan testen. Geef daar ruim de tijd voor (enkele uren).

Tijs.

Oké, ga ik eens proberen. Ik heb zelf een memtest van PackardBell gedaan, die gaf na een uurtje of 6 gedraaid te hebben geen errors.
Ik heb nu Ad-ware draaien op de computer, maar dit gaat maar filetje voor filetje, echt oertraag. Dezelfde scan op mijn laptop is in no-time klaar.
Kan het ook een hardeschijfprobleem zijn?

Mogelijke oorzaken op een rijtje:
-Niet exacte voeding (+12V ->12,5V -12V->12.2V +5V ->4,8V)
-Geheugen te weinig (ik heb zelf ook jarenlang met 256mb gewerkt en dat werkte altijd heel goed)
-Hardeschijf stuk

Welke is het meest logische? Ik denk dat ik sowieso extra geheugen ga kopen, maar is een andere hdd en voeding ook nodig, of niet?

[...]
Welke is het meest logische? Ik denk dat ik sowieso extra geheugen ga kopen, maar is een andere hdd en voeding ook nodig, of niet?

Grootste (directe) winst is m.i. te behalen met extra intern geheugen, zoals je zelf al gemerkt hebt toen je Virtueel geheugen had uitgeschakeld.

Tijs.

Oké, thnx! Ik ga vanmiddag gelijk 1 of 2 GB kopen.
Jullie horen dan wel of het baat heeft gehad of niet.

Hartelijk dank voor jullie hulp! Was echt geweldig:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan