Computer valt al 3 (!) jaar regelmatig uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mortality

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2006
Berichten
5
Hallo,


ik zit (zoals jullie in de titel al hebben gezien) een tijdje met een probleem. Mijn computer valt regelmatig uit. In 2004 heb ik hem aangeschaft, een paar weken daarna begon het gedoe al. Eerst viel hij gewoon uit en startte automatisch opnieuw op. Maar op een gegeven moment kwamen er blauwe schermen met foutmeldingen achteraan. En iedere keer was het volgens de foutmelding weer een ander bestand dat de fout veroorzaakte. En het jammere is dat het een hele goede en vlotte computer is, ALS ie al eens doet wat ik wil:confused:.

Tussen toen en nu ben ik al tal van pc-winkels afgestruind, en nog steeds is het niet gemaakt. Een bedrijf wilde me zelfs 54 euro laten betalen voor het opnieuw installeren van Windows (dat kan ik zelf ook nog:rolleyes:) Kortom: ik heb alles en iedereen in mijn omgeving benaderd die goed zijn met computers, maar het komt steeds weer terug.

Er is ook al vaak met de BIOS gepield om te kijken of het probleem daar lag... maar het lijkt net alsof de pc steeds meer achteruit gaat, ik kan eigelijk bijna niks fatsoenlijk meer op hem doen (video`s monteren, films kijken, etc.)

Nu probeer ik het maar hier, misschien dat iemand een dergelijk probleem heeft (gehad) en mij tot de oplossing kan leiden. Ik weet niet wat voor informatie jullie nog allemaal nodig hebben om het probleem wat beter te schetsen, dus als ik er nog iets extra`s moet vermelden of opzoeken over mijn pc dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Afwachtend in wanhoop ;),

Marina
 
Nouja, niet gelijk kapot maar als je computer uitvalt kan het aan de Harde Schijf liggen, een Harde Schijf gaat gemiddeld 3 jaar mee...
 
Toch zouden die foutmeldingen fijn zijn om het/de proble(e)(m)(e)(n) te achterhalen.

Overigens zou ik hem in de garantieperiode hebben laten nakijken en net zolang tot hij het had gedaan, is wel achteraf, maar toch.

Kan nutuurlijk altijd een fout in het mobo zijn, neem aan dat je al een memtest hebt uit laten voeren of zelf hebt gedaan?

Om de BSOD te krijgen kun je het volgende doen, als dat nog niet zo staat.
In de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, uitgaat of reboot, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".
 
Nouja, niet gelijk kapot maar als je computer uitvalt kan het aan de Harde Schijf liggen, een Harde Schijf gaat gemiddeld 3 jaar mee...


Kijk, dat wist ik dan weer niet. Misschien betekent dit wel iets:

Mijn vriend heeft de pc een tijdje terug opengeschroefd en uit elkaar gehaald, en toen hij met de harde schijf bezig was en deze aan- en uitplugde, hoorde ik precies hetzelfde geluid dat ik hoor als hij uitvalt. Een soort klik en dan een soort eh.. hoe zeg je dat...verslappend geluid, als een machine die steeds langzamer draait en stil valt.
 
Klinkt mij in de oren als het geklik van een onderdeel van de harde schijf inderdaad. Misschien de koppen?
Advies: koop (of leen een externe ) gauw een nieuw Hdd, backup de zaak. Duurt het te lang dan kun je erop wachten dat het kapot gaat en ben je je (waardevolle?) data kwijt. Plaats een, liefst nieuwe, Hdd en zeer waarschijnlijk is ook het opstartprobleem verleden tijd.
 
Een heel erg veel en goed werkende methode van probleemoplossing is natuurlijk de methode van eliminatie.

Heeft de pc toevallig ook nog een videokaart " onboard", dan is die methode nagenoeg 100% waterdicht te krijgen.

Voordat je begint is het handig om 2 dingen te downloaden en uit voeren.
1. een programmaatje van de fabrikant van de harddisk waarmee je een uitgebeide test kunt doen
2. memtest (al eerder genoemd)

Als die 2 dingen de tests doorstaan dan maak je de pc open en haal je alle kaarten eruit:
videokaart (mits je een onboardkaart hebt), geluidskaart, modem, tv-kaart, usb-kaart whatever voor uitbreidingskaarten er in de pc zitten. Je stript de pc tot op het bot. Vervolgens installeer je nog 1 keer Windows opnieuw, waarbij je natuurlijk na de Windowsinstallatie EERST de moederborddrivers installeert.............. (daar zal 't probleem toch niet zitten................ ;) )

Als Windows draait installeer je Office en een spelletje. Met beide ga je aan de gang. Blijft de pc werken / valt 'ie niet uit................. eerste onderdeeltje (kaartje) terugplaatsen en installeren.

Dit is een beproefde methode die bij echte probleemgevallen en daar lijkt het bij jou toch serieus op, veelal het beste werkt. (Niet het snelste, maar ach, na 3 jaar ga je voor een goed resultaat)

Vanzelfsprekend laat ik virussen en fouten binnen apparaatbeheer (uitroeptekens en cirkels met kruizen erin) even buiten beschouwing, want DAT heb je natuurlijk allang uitgesloten in die 3 jaar)

Wat het moederbord en de voeding betreft: als het euvel zich in de gestripte fase al voordoet, weet je dus dat je het probleem moet zoeken in (op) het moederbord of in de voeding. Ook daarvoor zal je even een deskundige moeten raadplegen, want even een voedinkje en / of mobootje vervangen is niet voor iedereen weggelegd. Hiervandaan kan ik ook niet inschatten of het bios indertijd door een deskundige is ingeregeld. Als dat door de "handige buurman" is gedaan kan daar natuurlijk ook de oorzaak zitten. Zelfs een verouderd bios bij aflevering kan de oorzaak zijn geweest. Wellicht moet je gaan flashen om het mobo geschikt te krijgen voor sommige apparaten. Kijk vooral ook eens rond bij de moederbordfabrikant / bioasfabrikant, of er voor jouw mobo nieuwere versies zijn uitgebracht en kijk vooral naar de BUGS die in de nieuwere versies zijn opgelost. DAAR zul je mogelijk herkenning gaan lezen naar jouw systeem als daar tenminste de oorzaak zou zitten. (Pas dan zal een biosflash zin hebben. Als je geen herkenning hebt / probleemoplossing voor bepaalde hardware leest, zou ik NIET flashen)
 
Laatst bewerkt:
Je moet het zelf weten, maar als ik jou was zou ik éérst het advies van Lange Pier opvolgen en de foutmelding die je daardoor kunt lezen, hier melden. Je probleem - een spontaan herstartende PC en vastlopers in een blauw scherm - is helemaal niet bijzonder, jij hebt het alleen uitzonderlijk lang laten voortduren. Dus: zorg dat je de tekst van zo'n blauw scherm kunt lezen en het daarna hier kunt melden.

NB: als je er met Lange Pier samen niet uitkomt, kun je altijd nog aan de - zeer degelijke - methode van Pasja beginnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan